Štatistické lahôdky: VC Abú Zabí 2020

zdroj: Pirelli Motorsport

Keď Singapur v roku 2008 usporiadal prvú nočnú Veľkú cenu pod umelým osvetlením, bolo potrebné vymyslieť niečo nové. Organizátori v Abú Zabí prišli s myšlienkou, aby sa preteky odštartovali za denného svetla a skončili za tmy. Hoci sa vizuálny zážitok vydaril, o konfigurácii trate sa to až tak povedať nedá. Zvyčajne záverečné podujatie sezóny neponúka príliš zaujímavý priebeh a predstavuje skôr pokojné ukončenie ročníka. Všetci, najmä mechanici, sa tešia na krátku zimnú prestávku, keď sa po úmornom cestovaní konečne vrátia domov a aspoň na pár týždňov si užijú pohodlie domova.

Okruh bol od začiatku náročný na predbiehanie. Hovorilo sa, že dôjde k jeho úprave. Potom sa usporiadatelia rozhodli vyčkať na príchod systému DRS a následne vyhodnotiť situáciu. Výsledkom bolo, že s traťou sa neurobilo nič. Aby sme však k dráhe s unikátnym výjazdom z boxovej uličky popod okruh boli spravodliví, udialo sa na nej zopár zaujímavých momentov, ktoré vošli do dejín a vryli sa do pamäti fanúšikov.

  • Premiérová veľká cena sa konala 1. novembra 2009 a šlo o posledné preteky ročníka. Odvtedy sme videli jedenásť denno-nočných Grand Prix.
  • Abú Zabí je pravidelným zakončovateľom sezóny od roku 2014.
  • Za jedenásť rokov sa na 5,554 km dlhom okruhu odjazdil vždy plný počet 55 kôl.
  • Pole position poskytuje v Abú Zabí výhodu, z jedenástich prípadov sa z triumfu až šesťkrát tešil víťaz kvalifikácie.
  • Prvé preteky boli viac než dianím na trati poznačené mnohými odchodmi. S Formulou 1 sa rozlúčili automobilky Toyota i BMW, ukončenie kariéry ohlásil Kimi Räikkönen.
  • Hrdinom sa stal japonský nováčik Kamui Kobajaši (Toyota), ktorý vo svojej druhej GP vybojoval tri body za šieste miesto. Úspech bol o to sladší, že zdolal skúsenejšieho tímového kolegu Jarna Trulliho.
  • V roku 2010 sa na okruhu Yas Marina rozhodovalo o jazdeckom majstrovskom titule. Ten ovplyvnila kolízia Michaela Schumachera (Mercedes) s Vitantoniom Liuzzim (Force India) v úvodnom kole. Talian zaparkoval na Nemcovom monoposte a takmer vrazil do jeho hlavy. Našťastie sa nikomu nič nestalo… Následne nečakane skoro (11. a 15. kolo) zamierili na výmenu gúm hlavní ašpiranti na titul Mark Webber (Red Bull) a Fernando Alonso (Ferrari). Španiel síce za sebou austrálskeho konkurenta udržal, no pred nimi jazdiaci Vitalij Petrov (Renault) bol pre Alonsa nezdolateľným súperom. Rus oboch protivníkov za sebou udržal až do cieľa, takže Webber i Alonso prehrali…
  • Kde sa dvaja bijú, tretí víťazí. Najmladším majstrom sveta všetkých čias sa stal vo veku 23 rokov, štyri mesiace a 11 dní Sebastian Vettel. Zaujímavé bolo, že až po tomto triumfe sa prvýkrát v kariére prepracoval do čela celkovej klasifikácie.
Red Bull Content Pool
  • Aj spomínaný rok 2010 priniesol rozlúčku. Po trinástich sezónach ukončil dodávanie pneumatík japonský výrobca Bridgestone. Nahradilo ho talianske Pirelli…
  • Počas pretekov v roku 2012 sa odohrali tri väčšie kolízie. Hneď po štarte sa zrazili Nico Hülkenberg (Force India) a Bruno Senna (Williams). Nemec odstúpil, no Brazílčan to dotiahol na bodované ôsme miesto. Vo ôsmom kole si nebezpečne zalietal Nico Rosberg (Mercedes). Pri obiehaní narazil do pomalšieho Naraina Karthikeyana (HRT), preletel ponad neho a tvrdo vrazil do bariéry. V 38. kole bol vyradený nevinný Mark Webber. O jeho koniec sa postaral Romain Grosjean (Lotus), ktorý sa tesne pred ním dostal do stretu so Sergiom Pérezom (Sauber). Mexičan sa po predošlom neúspešnom súboji vracal späť na trať.
  • O zábavu sa vďaka vysielačke postaral víťaz Kimi Räikkönen. Keď mu počas výjazdu bezpečnostného vozidla inžinier pripomenul, aby ohrieval pneumatiky, okríkol ho, že to robí neustále a netreba mu to pripomínať každú chvíľu… Prvé štyri miesta v cieli obsadili majstri sveta Räikkönen, Alonso, Vettel a Button.
Red Bull Content Pool
  • Žiaľ, o rok neskôr skončil Iceman po jemnom kontakte so súperom hneď v prvom kole.
  • V sezóne 2015 sa odohrala neobvyklá kolízia v boxoch. Valtteri Bottas (Williams) opúšťal mechanikov v momente, keď na zástavku mieril Jenson Button (McLaren). Došlo ku kontaktu a Fín prišiel o predné prítlačné krídlo.
  • Záverečné preteky ročníka 2016 boli nesmierne napínavé do posledných centimetrov. Nicovi Rosbergovi stačilo na zisk titulu aktuálne druhé miesto, ale Lewis Hamilton sa ho posnažil dostať nižšie, aby po korune siahol on. Preto spomalil, pozdržal Nica, čím sa na neho dotiahli zvyšní súperi. Sebastian Vettel naznačil útok, no nebol úspešný. Nico napokon napodobnil otca a získal titul, aby o pár dní verejnosti oznámil ukončenie kariéry…
Twitter/Mercedes
  • Carlos Sainz (Renault) prišiel v sezóne 2017 o výborný výsledok počas výmeny pneumatík. Mechanici mu zle upevnili koleso, následkom čoho predviedol divokejší výjazd na okruh. Po pár metroch musel odstaviť auto mimo trate.
  • Dramatické prvé kolo absolvoval v roku 2018 Nico Hülkenberg (Renault). Pri jednom zo súbojov sa dostal do drobného kontaktu s Romainom Grosjeanom (Haas), čo ho katapultovalo do vzduchu, kde urobil niekoľko premetov. Pristál opretý o bariéru dole hlavou, punc vzrušenia dodal celej situácii oheň v zadnej časti monopostu. Počas GP predviedli krásny súboj Esteban Ocon (Force India) a Stoffel Vandoorne (McLaren).
  • Minuloročná Veľká cena bola popretkávaná mnohými zaujímavými súbojmi vpredu i strede štartového poľa. Z hľadiska atraktívnosti patrila medzi najlepšie, ktoré sa na okruhu Yas Marina uskutočnili.

Ako sa doteraz darilo jednotlivcom či tímom na okruhu v Spojených arabských emirátoch?

  • Z pole position sa zatiaľ tešili tri stajne: Mercedes (6x), Red Bull (3x) a McLaren (2x). Lewis Hamilton získal päť kvalifikačných prvenstiev.
  • I v kolónke víťazstiev dominuje nemecká automobilka. Mercedes vystúpil na najvyšší stupienok šesťkrát, Red Bull trikrát, McLaren a Lotus raz. Čerstvý sedemnásobný majster sveta Hamilton ovládol Yas Marinu päťkrát.
  • Lewis je v Spojených arabských emirátoch ako doma. Okrem piatich výhier skončil trikrát druhý, raz siedmy a dvakrát vypadol. Spoločne s Vettelom sú jediní, ktorí absolvovali všetky tunajšie veľké ceny.
  • Sebastian dosiahol najväčšie úspechy s Red Bullom, keď si pripísal tri výhry, ale i jedno vypadnutie. V roku 2012 predviedol famózny výkon, keď sa po štarte z pitlane prebil na tretie miesto. V kokpite Ferrari zakaždým bodoval.
  • Traja piloti vynechali v emirátoch dve podujatia. Kimi Räikkönen chýbal v ročníkoch 2010 a 2011 (rovnako ako už v nedeľu neštartujúci Romain Grosjean). Icemanovi sa v Abú Zabí nejako extra nedarí. Triumf zo sezóny 2012 doplnil jednou druhou pozíciou a tromi bodovanými umiestneniami. Dvojička Daniel Ricciardo a Sergio Pérez tu štartovala v rokoch 2011 – 2019, no ani jeden z nich neprenikol na pódium. Danielovu kariéru zdobia dve štvrté miesta. Hodnotnejšie je to z ročníka 2014, ktoré získal po štarte z boxov. Sergio zaznamenal jedno piate miesto (2015) a od sezóny 2013 ťahá nepretržitú bodovú sériu.
  • Max Verstappen postupne zlepšuje výkony. Po suchej debutovej sezóne (2015) pridal štvrté, piate, tretie a druhé miesto. Tento rok sa pokúsi pokoriť najvyššiu métu.
  • Valtteri Bottas sedí od roku 2017 v najlepšom monoposte v štartovom poli. Napriek tomu Yas Marina nie je jeho obľúbená destinácia. Síce tu vyhral v roku 2017, avšak posledné dva ročníky obsadil len piate a štvrté miesto. V štyroch sezónach za Williams bodoval iba raz, keď stál na bronzovom stupienku (2014).
  • Daniil Kvjat je z pohľadu úspechu a neúspechu uprostred. Zo štyroch štartov dvakrát vypadol a dva razy bodoval desiatym (2015) a deviatym (2019) miestom.
  • Zlepšovať sa musí i Esteban Ocon. Z troch štartov má bilanciu trináste, ôsme miesto a vypadnutie kvôli poruche pohonnej jednotky.
Racing Point
  • Mladé pušky Charles Leclerc, Lando Norris a Alexander Albon, ktorí majú za sebou jednu, resp. dve sezóny, odchádzali na zimnú prestávku vždy s bodovým prídelom.
  • Bodovú mizériu naopak prežívajú Kevin Magnussen a Carlos Sainz. Dánovo najlepšie umiestnenie je desiate miesto (2018), Španielovo šieste spred dvoch rokov a vlaňajšie desiate. Rozlúči sa Carlos s doterajším zamestnávateľom dobrým výsledkom?
  • Na bodované pozície sa v Abú Zabí nikdy nedostali Pierre Gasly, Lance Stroll, George Russell, Antonio Giovinazzi a z pochopiteľných dôvodov ani Nicholas Latifi, Pietro Fittipaldi a Jack Aitken.
  • Medzi tímami oslávi významný medzník americká stajňa Haas, ktorá odjazdí okrúhlu stú Grand Prix. V jej radoch doposiaľ jazdila štvorica Romain Grosjean, Esteban Gutiérrez, Kevin Magnussen a Pietro Fittipaldi.

I tentoraz bude GP Abú Zabí dejiskom mnohých rozlúčok. Poslednú veľkú cenu pred odchodom k inému zamestnávateľovi absolvujú Sebastian Vettel, Daniel Ricciardo a Carlos Sainz. Kevin Magnussen zrejme opúšťa F1 definitívne a Sergio Pérez si na definitívny ortieľ ešte nejaký ten deň počká. Rovnako ako Alexander Albon. Minimálne na rok odchádza Daniil Kvjat, hoci Rus sa zastrája, že v sezóne 2022 sa opäť objaví na štarte… Uvidíme.

Nech bude priebeh VC Abú Zabí akýkoľvek, zaiste dôstojne ukončí túto zvláštnu, pandémiou poznačenú sezónu. Môžeme byť radi, že napriek ochromeniu bežného života neviditeľným vírusom sme sedemnásť víkendov mohli sledovať preteky Formuly 1. Neraz priniesli zaujímavé súboje, napínavé momenty i nečakaného víťaza. Verme, že v marci sa celá komunita opäť stretne v Austrálii, aby začala z pohľadu kalendára štandardný a z pohľadu napätia nadštandardný rok…

Možno vás zaujme

Komentáre