logo F1online.sk

Technické zaujímavosti okruhu Yas Marina

Yas Marina, Abú Zabí ilustračné, letecké
© Twitter/F1
Branislav Ježík
Branislav Ježík12. 12. 2021

A je to tu, končí sa ďalšia sezóna Formuly 1. Sezóna, ktorá ani nebola pôvodne v pláne, predĺžila o rok pôsobenie súčasnej generácie monopostov Formuly 1. Napokon sa z nej stala jedna z najpozoruhodnejších a najdramatickejších sezón v histórii. Ešte predtým, ako sa definitívne stane históriou, nás však čaká posledné dejstvo tejto drámy. Historicky najdlhšia sezóna Formuly 1 končí pretekmi s poradovým číslom 22.

Veľká cena Abú Zabí si vydobyla v kalendári špeciálne miesto. Už po desiatykrát bude pre finále šampionátu Formuly 1 kulisou ako z rozprávky tisíc a jednej noci. Hoci preteky opäť začínajú pri západe slnka a pokračujú v teplej arabskej noci, bude to o niečo iné ako v predchádzajúcich rokoch. Okruh Yas Marina je totiž oproti minulému roku výrazne upravený, keď po rozsiahlej prestavbe prišiel o päť zákrut.

Skrátil sa tak o 273 metrov, čo znamená aj navýšenie počtu kôl z 55 na 58, pričom časy na kolo by v rovnakých klimatických podmienkach mali klesnúť odhadom o 14 sekúnd. Naopak, pribudla mierne klopená zákruta a zrýchlené boli aj profily záverečných zákrut. Úpravy trate aspoň na papieri dávajú predpoklad na vzrušujúci záver vzrušujúcej sezóny. Zmeny boli dokonca také rozsiahle, že FIA ho na svojich stránkach uviedla ako nový okruh.

Ako obvykle sa preteky a kvalifikácia začnú tesne pred západom slnka, pričom teploty na trati pomerne rýchlo klesajú, čo následne ovplyvňuje správanie pneumatík. Prvý a tretí voľný tréning zase prebieha v popoludňajšej horúčave. Rovnako ako v Brazílii pred troma týždňami, aj na Yas Marine sa jazdí proti smeru hodinových ručičiek.

Postaviť silný balík na Veľkej cene Abú Zabí vôbec nie je ľahká úloha. Yas Marina je totiž z pohľadu nastavenia trochu oriešok, keďže každý z troch sektorov vykazuje iné vlastnosti.

Image

Prvý sektor zahŕňa vysokorýchlostné zákruty dva a tri. Tímy sa najmä v rýchlej druhej zákrute snažia čo najviac obmedziť nedotáčavosť Dôležité je preto nastavenie predného krídla. Druhý sektor obsahuje dve dlhé rovinky, z ktorých každá končí úzkou šikanou, v ktorých autá spomaľujú o viac ako 200 km/h. Obrubníky sú v Abú Zabí vysoké, ale prejazd cez šikany a dobrý výjazd z nich je kľúčom k rýchlemu kolu. Monoposty majú preto relatívne mäkké odpruženie – ale nie až príliš mäkké, pretože šikany si vyžadujú aj rýchlu zmenu smeru. Potrebná je ale aj dobrá stabilita pri brzdení a dobrá trakcia na výjazde zo zákrut.

Tretí sektor pripomína mestskú trať: vinie sa okolo prístavu a pod hotelom Viceroy, čo znamená, že pri rýchlych zmenách smeru jazdci aspoň podvedome myslia na blízke bariéry. Práve v tomto poslednom sektore sa dá získať najviac času. Nastavenie aerodynamiky si preto vyžaduje kompromis medzi nízkym odporom na dlhých rovinkách a väčším prítlakom potrebným pri jazde okolo prístavu. Zvyčajným prístupom je tak nastavenie stredne vysokého prítlaku. Vďaka tomu všetkému je Yas Marina veľmi atraktívnym testovacím miestom, no pretekárskym inžinierom spôsobuje dosť veľký hlavybôľ.

Najpomalšou zákrutou na trati je v poradí šiesta, ktorá sa jazdí rýchlosťou približne 70 km/h. Avšak jedna zákruta je ešte pomalšia, no jazdci ňou neprechádzajú v bežnom kole: monoposty na výjazde z boxovej uličky musia ísť do ľavej zákruty, ktorá ich zavedie popod trať, mimoriadne opatrne rýchlosťou iba 60 km/h. V celom kalendári je to jediná boxová ulička s tunelom.

Do úvahy musia brať tímy aj to, že tu o niečo viac dostávajú zabrať motory, prevodovky a aj brzdy sú v Abú Zabí veľmi namáhané. Na plný plyn sa jazdí síce len 64 percent času na jedno kolo, čo je dolný koniec percentuálnej škály z tohtoročných tratí, ale je to o tri percentá vyššia hodnota ako na trati pred rekonštrukciou. Celková spoľahlivosť auta bude preto v boji o titul životne dôležitá.

Ďalším faktorom je asfalt, ktorý sa podobne ako v Bahrajne, Katare, či Saudskej Arábii rýchlo ochladí, keďže sa jazdí za tmy. Toto musia mať tímy na pamäti pri nastavovaní, pretože auto si musí poradiť s teplotou na trati, ktorá niekedy až dramaticky klesá. Navyše nové a upravené úseky trate budú mať nový povrch. Z celkového pohľadu tak Yas Marina bude zmesou starého a nového povrchu. To všetko ešte viac komplikuje nastavenie a hľadanie ideálneho prítlaku a vyváženia monopostu.

Povrch trate je veľmi hladký a poskytuje strednú úroveň priľnavosti. Manažment pneumatík za týchto okolností bude z hľadiska výkonu auta mimoriadne dôležitý. Pre jazdca to znamená udržať teplotu zadných pneumatík pod kontrolou najmä v poslednom sektore.

Výsledkom zmien na okruhu je zvýšená rýchlosť a tým v niektorých zákrutách aj väčšie vertikálne zaťaženia, najmä predných pneumatík. Napriek tomu Pirelli nominovalo piatykrát v tejto sezóne najmäkšie zmesi pneumatík C3-C4-C5, teda rovnaké ako v roku 2020. Výrobca pneumatík to odôvodňuje stále hladkým asfaltom, ktorý by mal z hľadiska opotrebovania a degradácie na pneumatiky pôsobiť len priemerným namáhaním.

Trať v Abú Zabí je podľa technikov Brembo jednou z najnáročnejších na brzdy. Na stupnici od 1 do 5 jej v indexe obtiažnosti priradili hodnotu 4, pričom až do prestavby mala stupeň 5. V minulosti bolo totiž potrebné brzdiť v piatich zákrutách, čo sťažovalo ochladzovanie bŕzd. Zníženie počtu zákrut z 21 na 16 malo vplyv aj na počet brzdných bodov, ktorý sa znížil z 11 na 6.

Čas používania bŕzd na celé kolo by mal byť teraz len o málo viac ako 11 sekúnd v porovnaní s 18,5 sekundami na pôvodnej verzii trate. Inak povedané, percento času potrebného na brzdenie kleslo z 20 na 13 percent. V troch brzdných bodoch brzdový systém pracuje aspoň 2 sekundy, ale iba v jednom viac ako 2,1 sekundy. Pred zmenami až v štyroch zákrutách trval brzdný manéver viac ako 2,2 sekundy, pričom tri z nich trvali tesne pod, alebo viac ako 2,5 sekundy. Počet zákrut, v ktorých je zaznamenávané pozdĺžne spomalene aspoň 4 G, klesol zo šiestich na štyri.

Nové zmeny na okruhu nie sú výzvou len pre jazdcov, ale aj pre tímy. S vyššími rýchlosťami v zákrutách s väčším polomerom, ktoré vo výsledku vedú k rýchlejším časom na kolo, bude prehodnotenie stratégie kľúčovou úlohou voľných tréningov. Aby to nebolo také jednoduché, prvý a tretí sa konajú za denného svetla v teplejších, menej reprezentatívnych podmienkach.

V minulých sezónach sa až 79 percent všetkých predbehnutí uskutočnilo na dvoch zadných rovinkách pred vtedajšími zákrutami 8 a 11. Z týchto predbehnutí bolo v predchádzajúcich troch pretekoch až 70 percent s pomocou systému DRS. Pomerne ťažké predbiehanie, ako aj dlhšia boxová ulička s priemernou časovou stratou 23 sekúnd, boli predtým pre dve zastávky málo vhodné.

Ale zmeny na okruhu by mohli zvýšiť opotrebenie pneumatík a zároveň zlepšiť podmienky na predbiehanie, takže stratégia dvoch zastávok sa môže ukázať ako životaschopnejšia. Tomu by mali napomôcť aj dve DRS zóny, ktoré sú umiestnené na dvoch po sebe idúcich rovinkách, pričom sú oddelené šikanou. Každá má svoje vlastné detekčné body. To môže viesť k podobným situáciám ako pred týždňom v Džidde, keď jazdec predbiehajúci v šiestej zákrute sa bude musieť brániť v ďalšej zóne DRS.

Tímy v Abú Zabí často využívali stratégiu jednej zastávky v boxoch. Všetko však môžu zmeniť nepredvídateľné nehody. Minulý rok sa jazdci štartujúci na strednej sade pneumatík snažili využiť svoju výhodu a predbehnúť autá na mäkkých zmesiach, ktoré mali zastaviť skôr. Všetko však zmenilo virtuálne bezpečnostné vozidlo v desiatom kole, ktoré z pohľadu vývoja pretekov prišlo presne v nesprávny čas a pripravilo preteky o strategickú zápletku.

Prvých deväť monopostov, bez ohľadu na akej zmesi pneumatík odštartovalo, prišlo spoločne do boxov a vydali sa na dlhý stint do cieľa na najtvrdšej sade pneumatík. Iba traja jazdci zastavili viac ako raz a po šiestykrát v rade vyhral Veľkú cenu Abú Zabí jazdec štartujúci z prvého miesta. Všetky strategické rozhodnutia urobené pred pretekmi tak skončili v koši.

Okúzľujúca posledná veľká cena sezóny robí dojem nielen svojou jedinečnou polohou a atmosférou, ale priťahuje aj veľké množstvo fanúšikov a špeciálnych hostí, ktorí túžia byť svedkami korunovácie nového šampióna Formuly 1. Počtom politikov a hláv štátov Abú Zabí dokonca prekonáva aj legendárnu Veľkú cenu v Monaku. Sotva sa však sezóna skončí, niektoré tímy sa už začnú pripravovať na ďalšiu: po pretekoch budú mať tímy v utorok a stredu možnosť s upravenými tohtoročnými monopostami otestovať finálnu špecifikáciu 18-palcových pneumatík pre rok 2022. Do budúcej sezóny autá prejdú dramatickou zmenou a súčasné 13-palcové pneumatiky, ktoré sa v F1 používajú už viac ako pol storočia, sa definitívne stanú históriou.