logo F1online.sk

Yas Marina: Keď peniaze nehrajú úlohu

Abú Zabí, zákruta 9, ilustračné
© Twitter/AstonMartinF1
Branislav Ježík
Branislav Ježík12. 12. 2021

Formula 1 predstavila za posledné desaťročie množstvo nových okruhov, no len málo z nich malo taký významný vplyv ako trať Yas Marina v Abú Zabí. Športová aréna, ultramoderná v každom smere, je aktuálne považovaná za najdrahší okruh v celej histórii šampionátov. V niektorých smeroch nastavuje štandard pre všetkých, ktorí by sa chceli objaviť v kalendári najvyššej motoristickej disciplíny. Inak to asi ani nemohlo dopadnúť, keď bohatí šejkovia neváhali investovať svoje peniaze do jedného z finančne najnáročnejších športov na našej planéte.

Peniaze z obchodu s ropou na Blízkom východe objavil pre Formulu 1 ešte koncom 70. rokov minulého storočia sir Frank Williams. Samotné monoposty sa však v tomto regióne prvýkrát objavili až začiatkom tohto milénia. Ostrovné kráľovstvo v Bahrajne bolo päť rokov ochotné platiť veľké peniaze za exkluzivitu usporadúvania veľkej ceny v Perzskom zálive. Šejkovia zo severovýchodu arabského polostrova však na príklade svojho ostrovného suseda zistili, že Formula 1 predstavuje výborný spôsob, ako dostať svoj emirát do povedomia ešte väčšieho počtu svetovej populácie a dokázali preplatiť aj peniaze bahrajnskej kráľovskej rodiny.

Na výstavbu nového okruhu bola vybratá oblasť východne od Abú Zabí, hlavného mesta rovnomenného najväčšieho správneho celku, ale aj samotných Spojených arabských emirátov. Väčšina ostrova sa má stať rekreačným a zábavným komplexom. Trať sa nachádza neďaleko južného cípu ostrova a spolu s futuristickým hotelom Yas Viceroy bola prvou dokončenou časťou komplexu. Onedlho v jej tesnej blízkosti vznikli tematické parky Ferrari World a Warner Brothers, ako aj veľký vodný park.

Pred viac ako pätnástimi rokmi ostrov Yas neexistoval. Až v roku 2006 boli predstavené plány na rozvoj oblasti na východ od Abú Zabí popri diaľnici do Dubaja. Cieľom bolo v príjemnom prostredí vytvoriť zábavnú zónu s nákupnými a turistickými strediskami. Vznikol umelý ostrov, ktorý sa mal stať centrom novej turistickej destinácie. Ostrov Yas bol pre projektantov prázdnym plátnom, na ktorom mohli tvoriť prakticky bez obmedzenia. Od plánov k skutočnosti v tomto regióne nikdy nebýva ďaleko a už v máji 2007 prvé bagre začali meniť nehostinný kus púšte na turistickú atrakciu.

Hlavnou atrakciou celého areálu sa mal okrem hotela Viceroy stať pretekársky okruh Yas Marina. Jeho prvotný návrh vzišiel z pera Philippa Gurdjiana, ale výstavbou bola poverená architektonická kancelária Hermanna Tilkeho, ktorý pri návrhu jeho konečnej podoby dostal voľnú ruku. Po dvoch rokoch intenzívneho plánovania sa začalo s výstavbou okruhu, pri ktorej sa peniazmi rozhodne nešetrilo.

Štatistiky z tohto obdobia napríklad prezrádzajú, že na vzniku okruhu sa podieľalo 14-tisíc zamestnancov, ktorí tu odpracovali 35 miliónov pracovných hodín. Celkové náklady na výstavbu neboli nikdy zverejnené, ale odhady sa pohybujú v rozmedzí od jednej až do 1,3 miliardy dolárov. Samotný okruh bol dokončený v auguste 2009 a ako prvý si ho týždeň pred prvou veľkou cenou vyskúšal synovec Ayrtona Sennu Bruno.

Vďaka prístavu sa mal nový okruh stať akýmsi Monte Carlom Blízkeho východu. Tunajšia veľká cena uzatvárala kalendár v sezónach 2009 a 2010 a od roku 2014 sa tu zakaždým konajú posledné preteky sezóny F1. Väčšinu prítomných divákov však tvoria šťastlivci, ktorých si pozývajú sponzori na vyvrcholenie sezóny. Komparz dopĺňajú snobi, ktorí emóciami neoplývajú. Počtom prítomných politikov a riaditeľov rôznych korporácií však tunajšie preteky prekonávajú aj smotánku, ktorá sa schádza pri pretekoch v Monaku.

Dominantou okruhu je hotel Yas Viceroy Abu Dhabi. Jeho architektúru definujú LED diódy, ktoré sa v noci rozsvecujú, pričom farby sa cez dvojito zakrivený povrch plynulo menia a vytvárajú po celej budove rôzne obrazce. Oficiálne bol otvorený 3. novembra 2009 po prvej veľkej cene. Luxusné apartmány, ktorých je 499, sú vybavené najmodernejšou technológiou vrátane diaľkovo ovládaných závesov a nastaviteľného osvetlenia. Zo svojich izieb si návštevníci môžu vychutnať nádherný výhľad na prístav, dostihovú dráhu alebo hotelový baldachýn.

Ceny sú však pre bežného fanúšika astronomické, a tak sa ani nemožno čudovať, že na okruhu je k dispozícii „len“ 41-tisíc miest na sedenie (a ďalších necelých desaťtisíc na státie), ktoré sú rozložené do šiestich hlavných tribún. Okruh sa však nachádza len 30 minút jazdy od centra Abú Zabí. Taxíky sú lacné, rovnako ako dotovaná autobusová doprava. Počas pretekov dokonca premáva bezplatná kyvadlová doprava na ostrov Yas, takže bežní návštevníci okruhu si zvyknú hľadať ubytovanie skôr v hlavnom meste.

Zakrivený futuristický tvar hotela je tvorený dvoma vežami, z ktorých jedna sa nachádza vnútri okruhu a druhá na okraji prístavu. Sú spojené oceľovým mostom postaveným ako monokok so sklenenými výplňami, ktorý prechádza ponad trať medzi zákrutami číslo 13 a 14. Budova neslúži len ako hotel, ale aj ako orientačný bod pre lietadlá prilietajúce do Abú Zabí, keďže medzinárodné letisko susedí s ostrovom Yas.

V neposlednom rade k okruhu neodmysliteľne patrí aj spomínaný hotel Yas Viceroy Abu Dhabi, ktorý sa ako jediné zariadenie tohto druhu môže popýšiť tým, že priamo jeho areálom s rozlohou 85 000 metrov štvorcových prechádza trať Formuly 1. Jeho architektmi sú Hani Rašíd a Lise Anneová. Pri návrhu sa inšpirovali miestnymi ale aj globálnymi štýlmi: tradičné islamské umenie a remeslá sú kombinované s prvkami odvodenými z dizajnu automobilov F1. Vonkajší povrch nazývaný Grid-Shell pozostáva z ocele a 5 800 otočných leštených sklenených panelov v tvare diamantu s plochou 217 metrov štvorcových. Cez deň odrážajú oblohu a okolie, zatiaľ čo v noci sú osvetlené LED systémom začleneným do oceľovej konštrukcie akoby vytvárajúcej sieť okolo celej budovy.

Peniaze pri výstavbe neboli prešustrované len tak, ako to býva zvykom v našich končinách. O jedenásť rokov a približne 40 miliárd dolárov neskôr bola nová turistická destinácia dokončená. Sedem hotelov, krytý zábavný park Ferrari, nákupné centrum, vodný park, golfové ihrisko, pláž, koncertná aréna a nočný klub, to všetko s turisticky dokonalým počasím, ktoré v emirátoch panuje po celý rok. Hlavne v zábavnom parku Ferrari World nájdu motoristickí nadšenci obrovskú škálu atrakcií inšpirovaných ikonickými autami Ferrari, vrátane najrýchlejšej horskej dráhy Formula Rossa s najväčšou slučkou na svete.

Rôzne zaujímavosti sa však nespájajú len s hotelom, ale aj so samotným okruhom. Yas Marina, ako znie oficiálny názov trate, má niekoľko prvkov, ktoré ju odlišujú od ostatných svetových okruhov. Napríklad všetky miesta pre divákov sú chránené pred nepríjemným púštnym slnkom. V najmodernejšej budove boxov je okrem iného vybavenia aj 40 klimatizovaných garáží. Samotná boxová ulička, ktorej výjazd medzičasom získal prezývku východ z nákupného centra, je tiež riešená netradične. Kvôli obmedzenému priestoru na vonkajšej strane prvej zákruty za budovou boxov klesá, aby mohla prejsť tunelom popod trať, na ktorú sa pripája z ľavej strany.

Aby toho nebolo málo, domáci usporiadatelia vymysleli ďalšiu raritu, keď miestna veľká cena štartuje za denného svetla 20 minút pred západom slnka a monoposty prichádzajú do cieľa pod umelým osvetlením. Prívlastok nočných pretekov si totiž už v roku 2008 v F1 prisvojil Singapur, navyše už v období otvorenia Yas Marina sa nočné motocyklové preteky konali aj na trati Losail v neďalekom Katare. Susedom však emirovia uchmatli primát najväčšieho stáleho športového osvetlenia na svete.

Yas Marina je ďalšou z nových tratí, na ktorej sa jazdí proti smeru hodinových ručičiek. Dá sa rozdeliť na dve časti, na ktorých sa môžu zorganizovať dve rôzne podujatia súčasne. Pre jazdcov predstavuje výzvu hlavne s meniacimi sa svetelnými podmienkami, ktoré vytvára zapadajúce slnko. Vizuálne pôsobí veľmi pôsobivo a z hľadiska vybavenia mu nič nechýba. Ale čo sa týka akcie na trati, je rovnako sterilný ako väčšina podobných okruhov postavených v tomto storočí. V rámci predstavenia novej trate absolvovali zopár kôl v monopostoch Formuly 1 aj bývalí jazdci David Coulthard a Martin Brundle. Práve druhý menovaný bol prvým, ktorý vzniesol určité obavy z nového okruhu.

Tie sa napokon aj potvrdili. Predbiehanie sa ukázalo byť pomerne ťažké, a to aj napriek dlhým rovinkám. Väčšina zákrut je stredne rýchlych alebo pomalých. Vďaka tomu sa Yas Marina stala veľmi technickou traťou, na ktorej je ťažké nájsť dobré vyváženie monopostu. Napriek dvom dlhým DRS zónam, nasledujúcimi tesne za sebou, sa tu len veľmi ťažko predbieha. Nebýva výnimkou, že auto, ktoré sa dostane pred súpera na prvej rovinke býva predbehnuté tým istým súperom na nasledujúcej rovinke.

Okruh je navyše veľmi plochý. Výnimkou je len takmer jedenásťmetrové stúpanie z najnižšieho bodu okruhu tesne za cieľovou čiarou do najvyššieho bodu, ktorý sa nachádza v tretej zákrute. Zvyšok trate má prevýšenie menej ako dva metre a väčší výškový rozdiel dokonca jazdci prekonávajú pri jazde tunelom na výjazde z boxov. Keďže je však postavený na umelo vytvorenom ostrove, podložie sa ešte pomerne dosť hýbe, dôsledkom čoho sa trať začína vlniť a v budúcnosti ju takmer nevyhnutne čaká obnova povrchu.

V šikanách je dôležité trafiť správny brzdný bod a jazdci v nich dosť využívajú aj obrubníky. Obrovské výjazdové zóny vo väčšine zákrut ale odpúšťajú jazdecké chyby. Brzdy sa na pôvodnej verzii používali len v jedenástich z 21 zákrut. Okrem dobrých bŕzd si Yas Marina vyžaduje aj dobrú trakciu na výjazde zo zákrut.

Okruh robia náročným najmä počas voľných tréningov aj vysoké teploty. Samotné preteky a kvalifikácia sa začínajú za denného svetla, ale keď slnko zapadne, nastane dramatický pokles teplôt o 10 až 15 °C, čo znižuje priľnavosť pneumatík a tým aj stabilitu pri brzdení. Na druhej strane po západe slnka tu pneumatiky zvyknú byť pomerne konzistentné a vykazujú len veľmi malú degradáciu. Stratégovia tak majú k dispozícii veľmi veľké okno, v ktorom môžu naplánovať svoje zastávky v boxoch.

Pre všetky tieto dôvody čoraz viac silnela kritika okruhu, ktorý si na roky dopredu predplatil posledné miesto v kalendári Formuly 1. V reakcii na kritiku boli začiatkom roka 2021 predstavené plány na úpravu okruhu. Práce prebehli od polovice roka s cieľom pripraviť okruh na finále sezóny. Návrh a dozor nad prestavbou bol zverený spoločnosti Mrk1 Consultants.

Zásadná rekonštrukcia trate bola zameraná na zvýšenie možností predbiehania a prebehla v troch miestach – severná vlásenka, južná časť okolo prístavu a okolie hotelovej časti. Pôvodná vlásenka označovaná ako zákruta číslo 7 bola rozšírená a posunutá dopredu, aby tu vzniklo miesto na únikovú zónu, keďže monoposty sem teraz budú prichádzať v rýchlostiach blížiacich sa k 300 km/h. Šikana nachádzajúca sa na jej začiatku bola totiž odstránená.

Najvýznamnejšia zmena sa udiala pri prístave, kde sa niekdajší technický komplex zákrut číslo 11, 12, 13 a 14 zmenil na jednu dlhú, mierne klopenú zákrutu. Problematické zákruty v úseku pod hotelom  – 17, 18, 19 a 20, po novom 12, 13, 14, 15 – majú všetky zväčšený polomer, čím sa vytvorila rýchlejšia a plynulejšia časť trate.

Trať v Abú Zabí nie je medzi zarytými fanúšikmi pre svoju sterilnú a snobskú atmosféru príliš obľúbená. Hlavne potom, ako sa veľká cena v sezóne 2014 opäť presunula na koniec kalendára. Bol to úplný kontrast oproti Interlagosu, kde finišovala sezóna predtým, s vášnivými divákmi tancujúcimi na tribúnach sambu a vytvárajúcimi atmosféru ako na futbalovom zápase. Pretekom nepomohlo ani kontroverzné pravidlo Bernieho Ecclestona, keď sa tu vo finále šampionátu 2014 prvý a jediný krát udeľovali dvojnásobné body. Zmenu napriek tomu môžeme očakávať len ťažko. Peniaze sú totiž už roky vo Formule 1 vždy až na prvom mieste.