logo F1online.sk

Štatistiky a fakty po VC Abú Zabí 2020

Max Verstappen
© Red Bull Content Pool
Tomáš Nagy
Tomáš Nagy26. 12. 2020

V netradičnej sezóne 2020 sme videli 17 pretekov behom iba 161 dní. V kalendári potešil návrat niekoľkých ikonických tratí (napr. Mugello, Imola, Nürburgring) a zároveň rozjasal nejednu tvár fanúšika F1 nad absenciou okruhov ako Paul Ricard. V itinerári podujatí nanešťastie pretrval Yas Marina Circuit v Abú Zabí a priaznivci kráľovnej motoršportu zrejme začali uvažovať, že si pred budúcim ročníkom zadovážia kávu od kolegu Laca Királyho už na dve veľké ceny. Ukazuje sa, že je to viac ako potrebné.

Tohtoročná sezóna skončila až 13. decembra, čo predstavuje tretí najneskorší záver v histórii F1. V roku 1963 sa F1 pobrala na zimný spánok až 28. decembra po VC Južnej Afriky a o rok neskôr to bolo na identickom mieste dokonca 29. decembra.

Stajňa McLaren zažila ročník na výraznom vzostupe. O 57 bodov viac v porovnaní s minulou sezónou, dve pódia (Rakúsko a Taliansko) a tretie miesto v Pohári konštruktérov musia byť pre tím z Wokingu po období trápenia sladkým zadosťučinením. Pri hľadaní podobných úspechov by sme sa museli vrátiť až do roku 2012, keď medzi elitou bojovali dvaja majstri v zostave McLarenu – Lewis Hamilton a Jenson Button. Po 55 sezónach má druhé najúspešnejšie zoskupenie histórie F1 na konte 5555,5 bodu. Na toto číslo sa dostalo práve na VC Abú Zabí, ktorého okruh Yas Marina meria 5,55 km a odjazdilo sa na ňom 55 kôl. Dopomohol k tomu aj jeden z pilotov Carlos Sainz, jazdiaci s číslom 55.

Diametrálne odlišné pocity vládnu v ďalších dvoch ikonických značkách F1 – Ferrari a Williamse. Stajňa z Maranella šiestym miestom v konštruktérskom poradí zažila najhoršiu sezónu za ostatné štyri dekády (od 10. miesta v PK 1980), so šťastím utrpela iba tri pódiové umiestnenia (Rakúsko, Británia a Turecko) a po rokoch 1973 a 1992 iba tretíkrát v histórii neodkrúžil monopost Scuderie ani jedno kolo na čele pretekov.

Tretí najstarší pretekársky tím po Ferrari a McLarene (Williams) vyšiel z celej sezóny bodovo naprázdno, čo sa stalo prvýkrát v histórii stajne. Aj keď auto zažilo oproti roku 2019 výkonnostný progres a v rukách Georga Russella sa viackrát dokázalo dostať do Q2, žiaľ bodové okolnosti stajni z Grove nepriali. Williams tiež prišiel o tretie miesto v historickom rebríčku v počte víťazstiev na úkor Mercedesu.

Záverečným podujatím tejto sezóny skončila jedna pozoruhodná séria Mercedesu. Ich monopost od Brazílie 2018 až po Sachír 2020 viedol aspoň v jednom kole v 39 pretekoch bez prerušenia. Prekazil to až Max Verstappen, ktorý po Mexiku 2017 dosiahol druhé víťazstvo systémom štart-cieľ v kariére.

A ešte jeden štatistický frajer na záver. V ročníkoch 2014 a 2015 istý Nico Rosberg na Mercedese skončil v jazdeckom poradí ako vicemajster za kolegom Lewisom Hamiltonom. To isté dosiahol Bottas 2.0 a 3.0 v rokoch 2019 a 2020. A všetci dobre vieme ako dopadla sezóna 2016. Že by dobré znamenie pred ročníkom 2021? Už aby prišiel Valtteri vo verzii 4.0.

Posledným štatistickým sumárom z VC Abú Zabí v podaní Auto Motor und Sport sa nateraz lúčime s nezabudnuteľnou sezónou 2020 a tešíme sa na nové zaujímavosti a fakty po marcovej Grand Prix Austrálie:

  • Kevin Magnussen nateraz končí svoju kariéru v F1, v ktorej dokázal raz vystúpiť na stupne víťazov v podaní druhého miesta hneď pri debute za McLaren v Austrálii 2014.
  • Prvé a jediné pódium pri premiére v F1 pred Magnussenom naposledy dosiahol Mark Donohue tretím miestom v Kanade 1971. Američan však odjazdil iba 14 pretekov a Dán až 119. Okrem nich sa o podobný historický zápis postarali aj Reg Parnell (VC V. Británie 1950), Dorino Serafini (VC Talianska 1950), Giancarlo Baghetti (VC Francúzska 1961) a Reine Wisell (VC USA 1970).
  • štartové čísla víťazov v tejto sezóne zaujali – 44 (Hamilton), 77 (Bottas), 33 (Verstappen), 11 (Pérez). Jedinú výnimku predstavuje Pierre Gasly so súťažným číslom 10.
  • Red Bull prekazil kvalifikačnú aj pretekovú dominanciu Mercedesu na okruhu Yas Marina v hybridnej ére. Naposledy v roku 2013 ovládol Red Bull na VC Abú Zabí nielen kvalifikáciu (Webber), ale aj preteky (Vettel).
  • Max Verstappen dokázal tretiu sezónu po sebe vylepšiť umiestnenie na VC Abú Zabí. V roku 2018 to bolo 3. miesto, v minulom druhé a tentoraz prišlo víťazstvo. Zároveň zaokrúhlil počet výhier na 10.
  • Holanďan získal tretiu pole position v kariére a jubilejnú 80. pre motor Honda v histórii F1.
  • šiestykrát v sérii vyhral na trati Yas Marina víťaz kvalifikácie. Postupne to boli Rosberg, Hamilton, Bottas, dvakrát Hamilton a Verstappen.
  • už po trinásty raz sme videli pódium v zložení Verstappen, Bottas a Hamilton. Rovnako často ako Alonso, Vettel a Webber a raz menej ako Hamilton, Rosberg a Vettel.
  • Alex Albon bodoval v dvanástich zo 17 Grand Prix, rovnako ako jeho kolega Verstappen. Nazbieral však až o 109 bodov menej ako holandský pilot.
  • Daniel Ricciardo odchádza z Renaultu so sériou jedenástich bodovaných dojazdov bez prerušenia.