logo F1online.sk

Osemnástky spomalia autá o dve sekundy na kolo, tvrdí Allison

George Russell testuje osemnásťpalcové pneumatiky Pirelli
© Twitter/Pirelli Motorsport
Milan Kubala
Milan Kubala4. 6. 2020

Príchod 18-palcových pneumatík je pre inžinierov z Pirelli výzvou, no plné ruky práce s nimi budú mať aj samotné tímy. Podľa Jamesa Allisona z Mercedesu totižto okrem toho, že autá výrazne spomalia, sú ako celok menej vyspelým technickým riešením. V porovnaní so súčasnými pneumatikami majú viacero nevýhod.

“Pri zachovaní ostatných parametrov, zväčšení ráfikov a nasadení pneumatiky s menším profilom dostanete horšiu gumu ako tú, ktorú máme na našich monopostoch dnes,” vysvetľuje v novom videu Mercedesu James Allison, technický riaditeľ tímu. “Tieto kvázi balónové pneumatiky, ktoré na autách vidíme dnes a vídame ich už celé dekády, sú naozaj dobrým riešením, ak chcete byť rýchli.”

Majú totiž veľmi dobré fyzikálne vlastnosti. “Pneumatika dokáže efektívne prenášať silu na vozovku. Sú ľahké, správajú sa aj ako tlmiaci prvok, čo zvyšuje kvalitu jazdy. Sily na ne pôsobia pri pomerne nízkom tlaku, čo zas zlepšuje grip.”

Keď sa tieto výhody stratia, utrpí rýchlosť. “Z pohľadu času na kolo je aktuálny prístup tým správnym. Nové gumy budú ťažšie, ponúknu menej gripu a bude sa s nimi horšie jazdiť. Autá spomalia o jednu až dve sekundy. Samozrejme, že Pirelli sa usiluje o to, aby tieto straty čo najviac zmiernilo a prišlo s vylepšenou technológiou nízkoprofilových pneumatík, no ak sa ostatné veci nemenia, tak tieto pneumatiky nie sú dobré.”

Z pohľadu inžiniera, ktorému ide o výkon, Allison nie celkom rozumie rozhodnutiu zahodiť rokmi overené riešenie. “Ak ste trinásťročný chlapec alebo fanúšik série Rýchlo a zbesilo, tak sa vám tieto kolesá budú páčiť. Po estetickej stránke sa niektorým ľuďom pozdávajú.”

Jeden dobrý dôvod však šéfinžinier Mercedesu predsa len našiel. Bežní konzumenti nepotrebujú využívať výhody spojené s trinásťpalcovými pneumatikami, a tak sa trendom stáva prechod na nižšie profily. Formula 1 sa od roku 2022 dostane bližšie k technológii bežnej spotreby a môže ju pomôcť zdokonaliť.

“Tu nie je výkon kľúčový, oveľa dôležitejšia je ekonomická otázka,” uvedomuje si potreby automobiliek Allison. “Ak priblížime náš svet svetu cestovných áut, bude naša práca pre ne relevantnejšia. To je dôležité rovnako ako to, že výrobcovia budú mať automaticky väčší záujem stať sa súčasťou F1.”

Hoci sa to na prvý pohľad nemusí zdať, nové kolesá pomôžu aj pri otázke veľkých rozdielov vo výkonoch tímov. Majú totiž značný vplyv na aerodynamiku; okrem toho, že sú veľké, neustále menia svoj tvar v závislosti od toho, v akej rýchlosti sa auto pohybuje, akou zákrutou prechádza a aké sily na ňu pôsobia.

“Navrhnúť auto, aby dobre pracovalo s týmto pohybujúcim sa cieľom, ktorý neustále mení svoj tvar, je ťažká úloha. A je to jednou z mnohých vecí, ktoré oddeľujú čelo poľa od jeho chvosta,” konštatuje vyštudovaný letecký inžinier. “Ak máte pneumatiku s nižším profilom, tá pneumatika je menšia, a tak je jej bočnica pevnejšia, menej sa hýbe. Pre konštruktéra monopostu predstavuje menšiu výzvu.”

Menej premenných, menej priestoru na nájdenie výhody. FIA a Liberty dúfajú, že tento vzorec bude platiť, ale v Mercedese majú na vec svoj pohľad; veria, že prechod na nové pneumatiky využijú lepšie než zvyšok štartového poľa a svoju výhodu si minimálne udržia.

“Máme pred sebou výzvu, môžeme sa na ňu pozrieť ako na úplne novú množinu obmedzení. Všetko, čo sme doteraz zistili, môžeme odložiť bokom. Ceny poputujú tým, ktorí sa čo najlepšie a čo najrýchlejšie adaptujú na túto zmenu v podobe nových pneumatík,” dodáva Allison. “My vnímame nové pneumatiky ako príležitosť. Áno, autá budú pomalšie a po vizuálnej stránke sa mi to nepáči, ale je to veľká príležitosť ukázať, či dokážeme namiesto vyrovnania štartového poľa našu výhodu ešte zväčšiť. S trochou šťastia na tom popracujeme lepšie než konkurencia. Či to vyjde, povie už len čas.”

Súvisiace články