logo F1online.skF1online.sk

Austin priniesol dominanciu Ferrari a ďalšiu kontroverziu medzi Verstappenom a Norrisom

Charles Leclerc
Milan Kubala
Milan Kubalavčera 20:22

„Stále cielime na titul,“ hlesol po pretekoch v Austine Charles Leclerc. Po takej sezóne sa to zdá ako neuveriteľné konštatovanie, ale Ferrari naďalej realisticky môže pomýšľať na titul v Pohári konštruktérov. Rozhodlo o tom fantastické predstavenie Scuderie v Texase, kde zvíťazil Charles Leclerc pred Carlosom Sainzom. Po tvrdom súboji a vyšetrovaní FIA si tretie miesto odniesol Max Verstappen pred Landom Norrisom.

Boj o titul medzi Verstappenom a Norrisom sa stále väčšmi preklápa na stranu Holanďana, ale súboj o Pohár konštruktérov zostáva celkom otvorený. Taký je záver tohtoročnej edície Veľkej ceny USA, ktorá mala veľmi intenzívny úvod a ešte intenzívnejší záver. Tú uprostred vyplnila nepochybná dominancia Ferrari.

Lando Norris pokazil štart. Odrazil sa fantasticky a mohol si pokryť vnútornú stranu, ale to neurobil a Max Versstappen sa nenechal dvakrát núkať. Po útoku pilota Red Bullu na vnútornú stranu si dokonalo pochystal prejazd prvou zákrutou Charles Leclerc a po štarte zo štvrtého miesta sa dostal do vedenia. Verstappen môže hovoriť o šťastí, že nateraz ubránil aspoň druhé miesto pred Sainzom. Norris spadol až na štvrtú priečku.

V 3. kole vyslalo riaditeľstvo pretekov na trať safety car, keď sa roztočil Lewis Hamilton a skončil v štrku. Odľahlo aj Maxovi Verstappenovi, na ktorého sa už hotoval Carlos Sainz. Španielsky pretekár v úvodnej fáze pretekov tvrdo dobiedzal na pilota Red Bullu, ale na ďalší pokus si musel počkať do reštartu.

Ten prišiel pomerne rýchlo a Leclercovi sa okamžite podarilo odpútať od Verstappena. Holandský pretekár spočiatku čelil tlaku Sainza, ale ani ten sa dlho neudržal v tesnom závese. Španielsky pretekár však mal problémy a tímu v 9. kole ohlásil, že nemá výkon na výjazde zo zákrut a neskôr pridal hrozivo znejúcu správu. „Ako keby som v aute cítil palivo.“

Asi o dve kolá neskôr mu však inžinier Ricardo Adami poslal vytúženú novinku, že problém sa zdá byť vyriešený. V tom čase navýšil Charles Leclerc náskok nad štyri sekundy a užíval si komfortné vedenie pred Verstappenom. V tejto fáze preteky ustrnuli v pozičnom boji a čakalo sa na zastávky v boxoch. Leclercovo Ferrari však vyzeralo absolútne nedostižne.

Zastávky v boxoch

Ako obvykle, prezúvanie odštartovali piloti na konci poľa, pokračovalo to pilotmi na hranici bodovanej desiatky a nakoniec prišli k mechanikom aj muži z čela. Z popredných tímov prezuli ako prví vo Ferrari. Carlos Sainz zamieril do boxov na konci 21. kola a v tom čase bol dosť blízko Verstappena, aby mohol pomýšľať na undercut. Ostatní však nereagovali.

Red Bull v prvom stinte identifikoval určitý problém na monoposte Maxa Verstappena a inžinier GP Lambiase mu povedal, že to vyriešia počas zastávky v boxoch. Líder šampionátu zrejme aj preto so svojím tímom kapituloval pred Sainzom a sústredil sa na súboj s McLarenmi na štvrtom a piatom mieste.

Max prišiel do boxov na konci 25. kola a prezutie trvalo iba 2,7 sekundy, takže ak mechanici opravovali nejaké poškodenie, zvládli to veľmi rýchlo. Hneď po ňom nasledoval k mechanikom Charles Leclerc. Zastávka prebehla bez problémov a Monačan sa vrátil na trať s náskokom šiestich sekúnd na Sainza. McLaren zvolil vyčkávaciu taktiku.

V 31. kole sa Leclerc dotiahol na Piastriho a veľmi rýchlo si s ním poradil, čo bol pre jeho tím signál, aby bezodkladne povolal do boxov Landa Norrisa. Anglický pretekár sa vrátil na trať so stratou šesť sekúnd na Verstappena. Následne zavítal k mechanikom aj Piastri.

Norris sa vrhá do útoku

Vedenia sa ujali piloti Ferrari a z ich pohľadu to vyzeralo na bezpečnú cestu do cieľa. Leclerc mal na čele komfortný náskok, Sainz možno mal o štyri kolá staršie gumy ako Verstappen a o desať staršie ako Norris, ale tí potrebovali poriadne navýšiť tempo, keď ho chceli vyzvať v boji o druhé miesto.

Zdalo sa, že nás čaká pokojná „procesia“ do cieľa, ale Lando Norris si povedal, že rozhodne sa nemieni odviezť k šachovnici. Pilot McLarenu začal sťahovať Verstappena po sekundách a ten vyslovil vôbec prvú sťažnosť na svoje auto od začiatku víkendu. „Tieto pneumatiky nie sú dobré, nemôžem brzdiť, nemôžem útočiť,“ oznámil frustrovaný Max do vysielačky.

V 44. kole (13 kôl pred koncom) sa Norris dostal do DRS za Verstappenom a začal súboj o dôležité body do šampionátu. Iste, Lando so svojím tímom stále nesťahuje Verstappena a Red Bull dostatočne rýchlo, ale aj tieto tri body k dobru v boji o tretie miesto sa v Abú Zabí môžu ukázať ako kľúčové.

Norris sa vrhol do útoku 10 kôl pred koncom po chybe Verstappena v prvej zákrute. Pilot McLarenu si inteligentne počkal na najdlhšiu rovinku. Max sa však s vypätím všetkých síl ubránil, ale ešte nebol zďaleka v bezpečí. Lando mal ďalší pokus deväť kôl pred koncom, opäť bol blízko, ale opäť mu to nevyšlo. Kolo za kolom si to tituloví ašpiranti rozdávali o životne dôležité tri body.

Vytláčanie z trate, alebo opustenie trate a získanie výhody?

Šesť kôl pred koncom bol Norris až mučivo blízko, ale Verstappen umiestnil svoj Red Bull vždy na to správne miesto Okruhu Amerík. Päť kôl pred cieľom už bol Lando dostatočne blízko. Súboj o tretie miesto rozhodlo brzdenie do dvanástej zákruty, Norris si zvolil vonkajšiu stranu, Verstappen brzdil neskoro a obaja skončili mimo trate. Otázka znie: bolo to vytláčanie z trate, alebo opustenie trate a získanie výhody?

V každom prípade, Norris prekĺzol na tretie miesto, odmietol ho vrátiť a celú záležitosť dostali na stôl komisári. Tí rozhodli veľmi rýchlo a udelili päťsekundový trest Landovi Norrisovi. Ten sa v samom závere snažil navýšiť svoj náskok na Verstappena, ale nestačilo to a so stratou 0,9 sekundy skončil na štvrtom mieste.

Piate miesto obsadil Oscar Piastri, šieste George Russell a siedme Sergio Pérez. Z jazdcov stredu poľa skončil najvyššie Nico Hülkenberg na ôsmom mieste a veľkú slávu zožnú aj nenápadní mladíci. Liam Lawson to po štarte z konca poľa dotiahol na deviate miesto a nechal svojho v najlepšej desiatke štartujúceho tímového kolegu s otázkou: „Ako sa to mohlo stať?“ Ďalšie stanovisko vyslal svetu aj desiaty Franco Colapinto.

Boj v Pohári konštruktérov získal po dnešku novú dynamiku. Ferrari sa dotiahlo na druhý Red Bull. Momentálne vedie McLaren s 544 bodmi, druhý Red Bull stráca na lídra 40 bodov a Ferrari je 48 bodov za stajňou z Wokingu. Aj v tomto smere je teda boj o titul otvorený.

Budúci víkend zavíta cirkus Formuly 1 do Mexika a čaká nás ďalší tuhý boj o dôležité body.

Preteky - VC USA 2024

logo Ferrari
Carlos Sainz
logo Ferrari
Charles Leclerc
logo Red Bull
Max Verstappen
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Charles Leclerc
Ferrari1:35:09,639564.1:37,83425
2.
Carlos Sainz
Ferrari+8,562563.1:37,76318
3.
Max Verstappen
Red Bull+19,412562.1:38,11715
4.
Lando Norris
McLaren+20,354561.1:37,67912
5.
Oscar Piastri
McLaren+21,921565.1:37,88310
6.
George Russell
Mercedes+56,2955620.1:37,6568
7.
Sergio Pérez
Red Bull+59,072569.1:38,5146
8.
Nico Hülkenberg
Haas+1:02,9575611.1:38,4044
9.
Liam Lawson
RB+1:10,5635619.1:38,0912
10.
Franco Colapinto
Williams+1:11,9795615.1:37,6111
11.
Kevin Magnussen
Haas+1:19,782568.1:38,210
12.
Pierre Gasly
Alpine+1:30,558566.1:38,311
13.
Fernando Alonso
Aston Martin+1 kolo557.1:39,261
14.
Júki Cunoda
RB+1 kolo5510.1:39,193
15.
Lance Stroll
Aston Martin+1 kolo5513.1:39,214
16.
Alex Albon
Williams+1 kolo5514.1:39,084
17.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo5516.1:40,575
18.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo5512.1:37,330
19.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo5518.1:39,272
-
Lewis Hamilton
Mercedesnedokončil117.-

Live

Súvisiace články

Diskusia