logo F1online.skF1online.sk

Ohybné krídla McLarenu aj systém Red Bullu sú podvod, vyhlásil Vasseur

Frédéric Vasseur
© SF Press Office
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 17:12

Nebolo to len zariadenie na zmenu svetlej výšky, ktoré museli riešiť zástupcovia Medzinárodnej automobilovej federácie v posledných týždňoch. Rozhovory so zástupcami riadiaceho orgánu absolvoval aj McLaren, ktorý sa stal hlavným protagonistom ďalšej „flexibilnej kauzy“. Ako sa však ukázalo, stajňa z Wokingu nemusela ako jediná zasiahnuť do konštrukcie svojho zadného krídla.

Šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis v Austine priznal, že jeho ľudia sa v posledných týždňoch zaoberali aj flexibilnými krídlami. Oscar Piastri vyhral Veľkú cenu Azerbajdžanu a človek si pri pohľade na zábery z kamery na jeho monoposte, nasmerovanej na zadné krídlo, nemohol nevšimnúť, že sa zväčšuje medzera medzi klapkami tohto komponentu.

Kontroverzia bola na svete a tomuto riešeniu rýchlo prischla prezývka „mini DRS“. Nejedného však napadlo, že FIA to pri písaní pravidiel takto nezamýšľala a odpoveď na seba nenechala dlho čakať. „Po Singapure sme vydali oznámenie o zadných krídlach, v ktorom sme povedali, čo budeme považovať za akceptovateľné, a čo nie,“ vyhlásil v rozhovore pre Motorsport.com šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis.

Ten však hneď dodal, že jeho ľudia sa nezaoberali len riešením McLarenu. „Dva alebo tri tímy museli spraviť menšie úpravy, aby sa tomu prispôsobili,“ dodal Grék.

Ten zároveň uviedol niekoľko ďalších zaujímavostí – napríklad, že McLaren sa svojho riešenia nevzdal celkom dobrovoľne, ako to tím tvrdil –, ale dôležitejšia je otázka, koho tieto zmeny zasiahli? A aký to bude mať vplyv na celkovú výkonnosť jednotlivých tímov?

Nuž, pri pohľade na predstavenie Ferrari v Austine to nevyzerá, že by predpisy FIA akokoľvek spomalili červený tím a vyjadrenia jeho šéfa Frédérica Vasseura nasvedčujú, že Scuderia bola v tomto prípade žalobcom, nie žalovaným. „My sme nevykonali žiadne zmeny zadného krídla,“ vyhlásil Francúz.

„Myslím si však, že reč bola skôr o konfigurácii s nízkou úrovňou prítlaku. Nie som si teda istý, či niekto zmenil svoje zadné krídlo medzi Singapurom a Austinom,“ dodal Fred.

Ten však počas víkendu v Texase predstúpil aj pred mikrofón talianskej Sky a použil oveľa ostrejšie slová. „Pre mňa nebolo legálne. Diskusia o zadnom krídle je úplne iná káva, pretože v článku pravidiel sa uvádza aj jeho maximálna ohybnosť. Podľa mňa teda ide o čiernobielu záležitosť, nie je na tom nič šedé, podľa mňa je to čierne a biele,“ vyhlásil Vasseur.

Znie to zaujímavo, najmä pri pohľade na výsledok pretekov v Baku. Je jasné, že rozdiel medzi Leclercom a Piastrim bol skutočne malý. Mohlo teda zadné krídlo McLarenu znamenať rozdiel medzi víťazstvom a porážkou?

Zatiaľ to nevyzerá, že by monopost SF-24 čelil akémukoľvek problému zo strany FIA. Áno, aj Ferrari sa objavilo na zozname tímov, ktoré využívali flexibilitu predných krídel, ale kauza so zadnými krídlami a zmenou výšky podlahy Scuderiu obišli.

„Nie je na mne, aby som rozhodol, či je niečo legálne, alebo nie,“ povedal Vasseur na margo kauzy Red Bullu s porušovaním parc fermé. „Nie som v ich aute a mojou úlohou je sa sústrediť na nás a na prácu. Pokiaľ ide o legálnosť monopostov súperov, plne dôverujem FIA.“

„Nechcem hodnotiť špekulácie. Neviem, čo sa stalo, pretože nie som súčasťou ich tímu; neviem teda, či to použili, alebo nie. Ak to však použili, jednoznačne podvádzali. V tomto smere nevyužili žiadnu šedú zónu,“ vyhlásil Fred.

Súvisiace články

Diskusia