Podľa Budkowskeho majú viacerí motorári problémy, jednému hrozí vynechanie testov


Sotva sa skončí Veľká cena Abú Zabí a už nám bude sezóna 2026 klopať na dvere. Dodávatelia pohonných jednotiek majú posledné týždne na to, aby pripravili svoje motory na januárové testy. Väčšina má však problémy, avizuje Marcin Budkowski, bývalý výkonný riaditeľ Alpinu vo Formule 1.
Celá efjednotka je v tejto chvíli zvedavá, ako sa tímom bude dariť v nasledujúcej sezóne a či nás po rokoch čaká návrat éry, v ktorej budú o víťazoch rozhodovať pohonné jednotky. K dispozícii máme zatiaľ len nepotvrdené zákulisné informácie, ktoré budeme môcť začať overovať až začiatkom budúceho roka. Podľa výpovedí ľudí z padoku je však trend z pohľadu výkonnosti pohonných jednotiek jasný; Mercedes by sa mal dostať na čelo.
V Katare prezradil viac o stave pohonných jednotiek bývalý zamestnanec Ferrari, McLarenu, Renaultu a napokon aj FIA Marcin Budkowski, ktorý v súčasnosti spolukomentuje veľké ceny na poľskej televízii Eleven Sports ako formulový expert.
“Toto sú informácie z padoku, ktoré som zozbieral v priebehu víkendu,” otvoril Marcin Budkowski svoj zákulisný sumár počas nedeľného priameho prenosu z Kataru. “Program Audi má sklz a aj program Hondy má sklz. Šíria sa špekulácie, že Aston Martin sa nezúčastní prvých testov v Barcelone na konci januára.”
Formula 1 už takto zavčasu naplánovala prvé testy, ktoré sa uskutočnia za zavretými dvermi. V tejto súvislosti je zaujímavá informácia z pondelka. Aston Martin oficiálne potvrdil, že svoj budúcoročný monopost odhalí až 9. februára, teda približne dva týždne po štarte päťdňových testov v Barcelone.
Na druhej strane Red Bull sa chystá predstavovať tím už v polovici januára. “Oficiálna verzia je taká, že je to ich voľba a že chcú monopost čo najdlhšie vyvíjať vo veternom tuneli,” prezradil Budkowski o Honde a Aston Martine.
Ďalším náznakom, ktorý podporuje túto teóriu, je presun Andyho Cowella z pozície šéfa Aston Martinu na nový post “strategického riaditeľa”. Adrian Newey počas víkendu v Katare vysvetlil, že novou Cowellovou úlohou bude zladiť spoluprácu a integráciu Aston Martinu, Hondy a dodávateľa palív Aramco. Cowell so svojimi bohatými skúsenosťami z prostredia pohonných jednotiek bude schopný pomôcť pri doťahovaní motorového projektu.
Budkowskemu sa však údajný prístup Aston Martinu s vynechaním testov nezdá. “Veľmi ma to prekvapilo, pretože autá majú nové motory, nové prevodovky, nové riadiace jednotky elektroniky. Táto technika bude mať problémy, ktoré sa treba pokúsiť odstrániť. Myslím si, že každý tím by chcel s týmito autami odjazdiť pár kôl, pár stoviek kilometrov.”
Presne z tohto dôvodu sú prvé predsezónne testy až päťdňové; z týchto piatich dní si každý tím smie vybrať tri, počas ktorých bude jazdiť. Inžinieri a mechanici tak budú mať po prípadných problémoch dostatok času pracovať na spoľahlivosti.
Budkowski pokračoval nie príliš pozitívnymi správami v súvislosti so Scuderiou. “Šíria sa tiež špekulácie z Ferrari, že majú problémy s materiálmi použitými v súvislosti s motorom,” uviedol 48-ročný poľský inžinier, ktorého informácie korešpondujú so správami z konca leta, podľa ktorých mal testovací program Ferrari na dynamometroch sklz.
Kto je teda v najlepšej forme? “Vieme, že projekt Red Bullu a Fordu je nový a bude mať svoje vlastné problémy, takže v tejto chvíli sa zdá, že Mercedes odvádza najlepšiu prácu.”








