logo F1online.skF1online.sk

Ferrari sa chce Mercedesu vyrovnať inak. Talianska tlač píše o motore s extrémnym chladením

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 13:14

Dokáže niekto v budúcej sezóne vyzvať do súboja pohonné jednotky Mercedesu? Podľa zákulisných informácií celý padok očakáva, že najvýkonnejšie agregáty budú pochádzať práve z Brixworthu, no cesta k titulu nemusí byť dláždená len čistým výkonom. Talianske médiá tvrdia, že Scuderia pracuje na extrémnom riešení, vďaka ktorému si pohonná jednotka vystačí s menšími chladičmi.

Avizovaný odchod motorových inžinierov Wolfa Zimmermanna a Larsa Schmidta predstavuje škrt cez rozpočet talianskeho tímu. Odchod kľúčových postáv totiž môže spomaliť samotný vývoj, ktorý sa pomaly blíži k absolútne záverečnej fáze.

Spolu s tým na verejnosť začína presakovať čoraz viac informácií o tom, ako by mala vyzerať budúcoročná pohonná jednotka Ferrari. Scuderia len málokedy dokáže udržať všetko v tajnosti pred talianskymi médiami, ktorých čitatelia bažia po správach zo zákulisia a odpovedi na odvekú otázku: Bude budúci rok náš?

Talianska odnož portálu motorsport.com avizuje, že Ferrari bude musieť najskôr prekonať niekoľko prekážok. V prvom rade ide o spoľahlivost. Motorové oddelenie má na dynamometroch už usilovne testovať svoj spaľovací motor, no stále čelí problémom so spoľahlivosťou.

Spaľovací motor totiž dostal prívlastok “extrémny”. Prvotné experimenty s oceľovými hlavami valcov napokon zostali ležať ladom a nahradili ich oveľa pokročilejšie riešenia z hľadiska materiálov aj výroby.

Ferrari pri konštrukcii valcov nahradilo tradičné odlievacie techniky modernými “aditívnymi výrobnými procesmi” alebo veľmi zjednodušene povedané 3D tlačou. Motorári (nielen Ferrari) si osvojujú technológiu DLMS (priame laserové spekanie kovov), ktorá vysoko-výkonným laserovým lúčom roztápa práškový kov a s vysokou presnosťou vrstvu po vrstve umožňuje vytvárať zložité tvary s excelentnými mechanickými vlastnosťami. Zároveň umožňuje kombinovanie rôznych kovov a zliatin s odlišnými vlastnosťami, napríklad hliníka a medi, s ďalšími materiálmi vrátane keramiky.

“Davide Mazzoni, šéf vývoja spaľovacieho motora, a jeho tím si dali za cieľ vyvinúť také hlavy valcov, ktoré budú schopné prevádzky aj pri vysokom tlaku spaľovania a vo vyšších prevádzkových teplotách, než na aké sme zvyknutí,” píše taliansky portál. “Vďaka novej kombinácii rôznych práškových materiálov je cieľom homologizovať pohonnú jednotku, ktorá bude schopná ustáť väčšie sily a efektívnejšie odvádzať teplo.”

Práve efektívne odvádzanie tepla má byť jedným zo skrytých žolíkov Scuderie. “Zjednodušene povedané, Ferrari ide za výkonom, ale snaží sa vylepšiť tepelnú účinnosť. Osvojili si tiež filozofiu, ktorú McLaren dotiahol do extrému so svojím MCL39, ktorý sa vyznačoval oveľa tesnejšou karosériou ako W16, monopost Mercedesu, ktorý využíva rovnaký motor Mercedes.”

Ak si pohonné jednotky Ferrari vystačia s menšími chladičmi, bude to pre stajňu výhodné hneď na dvoch frontoch. V prvom rade platí, že tímy budú v nasledujúcej sezóne bojovať s hmotnostným limitom. Minimálna hmotnosť je stanovená na 768 kilogramov, čo znamená zoštíhlenie áut o približne 30 kg napriek tomu, že samotné pohonné jednotky budú o 30 kg ťažšie. Každý kilogram ušetrený na chladení môže mať cenu zlata.

Menšie chladiče zas aerodynamickému oddeleniu umožnia siahnuť po agresívnejších riešeniach bočníc. Aj tu sa ušetrí materiál, no čo je ešte dôležitejšie, otvorí sa tým priestor pre aerodynamicky efektívnejšie riešenia.

Je preto možné, že zatiaľ čo Mercedes bude o rok bojovať so súpermi čistým výkonom, Ferrari bude naháňať desatinky vďaka ľahšiemu autu s lepšími aerodynamickými vlastnosťami. Pravdu však odhalíme až po prvých veľkých cenách roka 2026.

Súvisiace články

Diskusia