logo F1online.skF1online.sk

Súperi nechápu stratégiu McLarenu: Zastaviť nám pripadalo ako samozrejmosť

Boxový múrik McLarenu
© LAT Images/McLaren
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 11:05

Formula 1 videla počas svojej bohatej histórie množstvo strategických chýb. Ak však tá katarská v podaní McLarenu pripraví o titul nie jedného, ale oboch pilotov stajne a stane sa povestným jazýčkom na váhach, ktorý nakoniec prisúdi Maxovi Verstappenovi piaty titul, pokojne to budeme môcť označiť za najhoršiu strategickú chybu vôbec. Každému okrem McLarenu bolo absolútne jasné, že v 7. kole musí zastaviť.

Každému to bolo jasné a všetkých veľmi prekvapilo, keď to tím pod vedením Andreu Stellu neurobil. Týmto rozhodnutím pripravili Oscara Piastriho o takmer isté víťazstvo a Landa Norrisa o pódium a tým aj o veľké body. Málokto si po pretekoch dokázal vysvetliť strategické rozhodnutie McLarenu.

„Áno, boli sme prekvapení,“ povedal šéf Red Bullu Laurent Mekies. „Po pretekoch sa vždy ľahko povie, ktorá stratégia bola správna, ale nás to prekvapilo, pretože my sme mali v podstate dopredu stanovené, že 7. kolo bude prvé, v ktorom môžeme zastaviť. V tejto chvíli však nedokážem posúdiť ich myšlienkové pochody.“

Keďže deväť tímov sa v inkriminovanom 7. kole rozhodlo prezuť, nemusíte byť strategický génius, aby vám bolo jasné, že všetci stratégovia sa už na porade pred pretekmi dohodli na jasnom postupe v prípade safety caru presne v tomto období. Dá sa očakávať, že keby k nehode došlo o kolo skôr, takmer nikto by nezastavil, pretože to by automaticky znamenalo, že zastavíte trikrát.

K Mekiesovi sa pridal aj Mike Krack z Aston Martinu. „Áno, boli sme veľmi prekvapení, pretože všetci sa na to pripravujeme. Existujú hraničné prípady, keď sa rozhodujete, či zastaviť za safety carom, koľko kôl chcete odjazdiť na jednej sade a koľko kôl vám zostáva. Keďže zastavili všetci okrem dvoch áut, ukazuje to, že zrejme urobili chybu,“ povedal Luxemburčan.

„Ráno sme o safety care v 7. kole siahodlho diskutovali. Ide o odvážne rozhodnutie, pretože sa vzdáte vašej rezervy a musíte odjazdiť 25 kôl na každej sade pneumatík. Napriek tomu som očakával, že všetci zastavia, a preto som bol prekvapený, keď to McLaren neurobil,“ dodal Krack.

Pridal sa aj šéf Ferrari Frédéric Vasseur. Taliansky celok bol v minulosti terčom posmechu za svoje strategické rozhodnutia. Pod vedením francúzskeho manažéra však došlo k výraznému zlepšeniu stratégií aj zastávok v boxoch. Paradoxne má teraz status tímu s najhoršími rozhodovacími procesmi práve McLaren, na ktorého zjavne doľahol tlak boja o titul.

„Pred pretekmi sme si povedali, že safety car v 7. kole je vlastne najhorší scenár, pretože to by znamenalo, že úplne všetci zastavia v boxoch a potom znovu v 32. kole. Ak sa nemýlim, tak nikto nikoho nepredbehol,“ skonštatoval Vasseur.

„Úprimne som počínanie McLarenu nepochopil. Mne pit stop v 7. kole po výjazde safety caru pripadal ako samozrejmosť. Možno sa obávali dvojitého pit stopu a premávky v boxoch, príp. zvýhodnenia jedného pilota. Úprimne, radšej to nechcem komentovať,“ dodal Vasseur.

Tím Williams bol jedným z tých, ktorí na nehode Gaslyho a Hülkenberga najviac zarobili. Keďže sa Carlos Sainz nachádzal pomerne vysoko v poradí a garáž stajne sa nachádza pomerne ďaleko, nemuseli sa stratégovia tímu obávať nebezpečného vypustenia z boxovej uličky. Presne takto sa Sainz dostal pred Kimiho Antonelliho.

Šéf Williamsu James Vowles pritom dlhé roky pôsobil ako hlavný stratég Mercedesu a veľmi dobre vedel, čo jeho tím musí urobiť. „Bolo to celkom jasné. Ráno pred pretekmi sme si to celé prešli a presne tak sa to aj vyvíjalo. V skutočnosti sme o alternatíve diskutovali len s Alexom, ale nie s Carlosom, ktorý automaticky išiel do boxov,“ povedal Vowles pre F1 TV.

„V Alexovom prípade sme riešili, či neskúsime niečo iné, pretože v tej chvíli bol mimo bodov. Dospeli sme však k záveru, že zastaviť znamená ušetriť šestnásť sekúnd. Museli sme to urobiť a ukázalo sa to ako správne rozhodnutie,“ dodal Vowles.

Súvisiace články

Diskusia