logo F1online.skF1online.sk

Verstappen tvrdí, že nechcel vyjsť z trate. Pravidlá sú podľa neho preregulované

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala25. 10. 2024

Max Verstappen sa vo štvrtok vrátil k austinskému súboju s Landom Norrisom, za ktorý nedostal penalizáciu on, ale jeho súper, a v súvislosti s ním chcel podotknúť dve dôležité skutočnosti. V prvom rade vyvrátiť tvrdenia, že v dvanástej zákrute to zamýšľal spraviť “na chuligána”, a napokon poukázať na to, že pravidlá sú príliš preregulované.

Pilota Red Bullu v Austine zachránila Smernica o jazdeckých štandardoch, ktorá z nejakého dôvodu brániacemu sa jazdcovi na vnútornej strane zákruty neukladá povinnosť brzdiť dostatočne zavčasu, aby prešiel zákrutu v medziach bielych čiar.

Verstappen pri súboji v 52. kole brzdil dosť neskoro, aby sa k apexu dostal ako prvý. Norrisovi tým podľa FIA “vzal právo na zákrutu” a ponechanie miesta. Lando na margo toho nadhodil, že Verstappen to tak spravil naschvál, aby využil deravé pravidlá.

“Je ohromujúce, ako mi ľudia dokážu čítať myšlienky. Je to šialené,” kontroval Max Verstappen, ktorý verejnosť ubezpečil, že vôbec nechcel vybabrať so systémom. “Ja sa vždy snažím vybrať zákrutu. Nehľadám skratky, takže vôbec netuším, ako mám na to odpovedať. Vždy sme tvrdili, že chceme medzi sebou bojovať tvrdo, tak to máme radi.”

Holanďan vysvetlil, že v dvanástej zákrute mu neumožnili zabrzdiť skôr jeho pneumatiky. “V druhom stinte to bolo náročné. Na prednej náprave som prišiel o veľké množstvo priľnavosti, veľmi ťažko sa mi brzdilo. Preto som to mal pri obrane náročnejšie, pretože som vedel, že keď budem brzdiť o trochu neskôr, zablokujem si kolesá. Vpredu som nemal grip. Nemal som to tam ľahké,” posťažoval sa líder priebežného poradia šampionátu, ktorý v danej zákrute brzdil o 35 metrov neskôr ako Norris, a to z rýchlosti 308 km/h, zatiaľ čo Norris dosiahol maximálku 328 km/h.

“V konečnom dôsledku nemôžete predbiehať mimo bielej čiary. Toto pravidlo je veľmi jasné a sám som naň doplatil. Nechápem, prečo zrazu všetci teraz pištia za zmenu pravidiel, keď to tak bolo celé veky,” zamyslel sa Verstappen. “Vyrastal som v motokárach, potom F3, F1 a viete, že za bielou čiarou nemôžete predbiehať. Je to prosté.”

“Tak sú napísané pravidlá. Ja som tie pravidlá nepísal, len sa snažím podľa nich postupovať. Niekedy na ne doplatíte, čo sa v minulosti stalo aj mne. Ja len idem podľa pravidiel a hrám sa s nimi,” odkázal Holanďan.

Aj keď preteky v USA otvorili ďalšiu kontroverznú tému, na ktorú musí siahodlho odpovedať, s víkendom je spokojný. “V konečnom dôsledku to bol pre nás aj tak pozitívny víkend, ale stále sa nájde pár vecí, ktoré by sme chceli spraviť lepšie, aby sme boli v hre. Pred pretekmi som úprimne veril tomu, že sa zapojíme do tej bitky, no nezapojili sme sa, čo nebolo ideálne,” povzdychol si pilot Red Bullu, ktorý chcel s Ferrari bojovať o víťazstvo. “Ukázalo mi to však aspoň znamenia, že by sme sa do nej mohli opäť dostať.”

Či už to Verstappen spravil naschvál alebo náhodou, dieru v pravidlách využil do bodky. Na ďalších stretnutiach s jazdcami sa tak o ňom, ale najmä o smerniciach bude určite ešte dlho diskutovať. To Verstappenovi neprekáža, no prízvukuje, že pravidlá sa začínajú podobať na zbierku zákonov.

“Myslím si, že sa už dostávame do bodu, keď si do auta vždy budete musieť nosiť príručku!” žartoval na margo komplexnosti pravidiel Verstappen. “V priebehu rokov sa dosť nafúkla. Určite je to príliš preregulované, ale na druhej strane si viem predstaviť, čo sa stane, keď pravidlá zrušíme a dôjde k nehode: ‘Ach, potrebujeme viac pravidiel! Musíme byť v tejto veci prísni!'”

“Vždy je to o tom istom. V minulosti sme mali možno menej pravidiel a argumentovalo sa rovnako: Potrebujeme zvoliť prísny pohľad na toto, na tamto… Vždy je to o tom istom,” odkázal.

Súvisiace články

Diskusia