logo F1online.skF1online.sk

Ako FIA vysvetlila Norrisov trest a prečo zabúda na jednu dôležitú vec?

Lando Norris
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 06:17

Výsledky Veľkej ceny USA sú v tejto chvíli vytesané do kameňa, aspoň čo sa týka bitky ašpirantov na titul. To však neznamená, že by sme sa k nedeľným pretekom a niektorým situáciám nemali vrátiť. Zaujímavé je najmä rozhodnutie komisárov v prípade súboja medzi Maxom Verstappenom a Landom Norrisom, ktoré poukazuje na jeden podstatný problém.

Lando Norris to mal v závere dobre rozbehnuté. Na čerstvejších pneumatikách sa doťahoval na Maxa Verstappena a po pár kolách sa mu viackrát ukázal v zrkadlách. Red Bull sa dlho úspešne bránil. Potom sa však Norrisovi vydaril prvý sektor a ocitol sa dostatočne blízko na to, aby sa s pomocou DRS na konci rovinky dostal na úroveň súpera.

Čo sa stalo potom, už komisári vysvetlili vo svojom verdikte, na základe ktorého udelili päťsekundovú penalizáciu. “Lando Norris predbiehal Maxa Verstappena na vonkajšku, ale v apexe nebol na tej istej úrovni s Maxom Verstappenom. Podľa Smernice o jazdeckých štandardoch preto Lando Norris prišiel o svoje ‘právo’ na zákrutu. V súlade s tým, že Lando Norris opustil trať a vrátil sa na ňu pred Maxom Verstappenom, sa to považuje za opustenie trate a získanie trvalej výhody.”

To je v rozpore s článkom s príhodným číslom 33.3. Komisári však trestali o čosi miernejšie, než by sa malo. “Udelená je päťsekundová namiesto desaťsekundovej penalizácie, ktorá je odporúčaná v smernici, pretože tým, že sa Lando Norris vložil do svojho manévra na vonkajšku, mal len veľmi málo iných alternatív ako opustiť trať, a to pre prítomnosť Maxa Verstappena, ktorý takisto vyšiel z trate.”

“Vzhľadom na uvedené sme rozhodli, že tento prípad sa nebude počítať ako porušenie traťových limitov Landa Norrisa,” uviedli komisári, čím vysvetlili, prečo sa Norris vyhol ďalšiemu trestu sa štvornásobné prekročenie bielej čiary.

FIA svoju správu síce uzatvára formulkou, že jednotlivé strany majú v istých prípadoch právo odvolať sa voči rozhodnutiu, no v skutočnosti sa McLaren odvolať nemohol. Do verdiktov ju vkladá automaticky bez ohľadu na to, či sa v tom-konkrétnom prípade tím môže odvolať alebo nie. Z tohto pohľadu je tým pádom celá vec uzavretá. Čo by však uzavreté nemalo byť, sú spomínané smernice, na základe ktorých rozhodovali komisári.

Na čo FIA zabúda a nemala by?

Podľa tzv. Smernice o jazdeckých štandardoch, ktorá bola na začiatku sezóny opäť prepracovaná (a preto v istých prípadoch nie je možné porovnávať manévre z minulosti s tými tohtoročnými), je apex kľúčový pre posúdenie toho, kto má právo na priestor v zákrute a kto nie.

V prípade, že sa pilot pokúša o útočný manéver na vonkajšej strane, komisári majú brať do úvahy, či je útočník v apexe zákruty aspoň na úrovni súpera. Zároveň musí svoj manéver predviesť bezpečným a kontrolovaným spôsobom; nesmie prebrzdiť a takisto sa musí udržať v medziach traťových limitov. Ak sa mu to podarí splniť, má právo na miesto.

Naopak, ak je obranca v apexe ako prvý, jeho súper sa dostáva takpovediac do jeho milosti a nemilosti. Je čisto na ňom, či mu vonku nechá miesto. Všetci piloti o tom vedia a pri súbojoch na to musia pamätať. Platí to aj pre Landa Norrisa, ktorý by sa zrejme zachoval celkom inak, keby bol vo výbehovej zóne namiesto asfaltu štrk. Toto pravidlo však platí bez ohľadu na charakter výbehovej zóny.

FOM/Screenshot

Tak či onak, FIA na jednu podstatnú vec celkom zabudla. Pri takomto posúdení to brániaci sa pilot môže na vnútrajšku jednoducho “pustiť na bomby”, uvoľniť brzdu a pokúsiť sa čo najrýchlejšie dostať k apexu zákruty, len aby bol “v práve”. Pritom vôbec nehľadí na to, či zákrutu zvládne prejsť v medziach traťových limitov.

Takto sa dostane do milosti komisárov, ktorí neriešia, či na výjazde zo zákruty dokáže zostať na trati, alebo nie.

Prečo je to vôbec dôležité? Verstappen bol predsa v apexe prvý, no nie?

Ak by na to FIA prihliadala, Verstappen by musel brzdiť o čosi skôr a pokojne by sa mohlo stať, že by už k apexu nedorazil pred Norrisom, resp. by boli na tej istej úrovni. Koniec-koncov, bolo to veľmi tesné.

V tom prípade by bol povinný Landovi nechať jednu šírku vozidla. Keby to neurobil, ako sa to stalo v nedeľu, penalizáciu by dostal — alebo mal dostať — on, pretože si nesplnil svoju povinnosť.

Nevedno, prečo komisári ignorovali fakt, že Verstappen nezvládol prejsť zákrutu v medziach traťových limitov. Akoby brániaceho sa jazdca na vnútrajšku chceli motivovať, aby nebral ohľad na limity trate a pustil to takpovediac “s klapkami na očiach”.

Napokon podotknime, že v smernici z roku 2022 bola vyslovene uvedená podmienka, že brániaci sa pilot na vnútornej strane musí byť schopný prejsť zákrutu bez toho, aby opustil trať. V tejto chvíli nie je jasné, či ju FIA zo smernice vyradila, alebo ju komisári celkom odignorovali. Plné znenie aktuálnej smernice totiž nie je zverejnené.

Verstappen mohol dostať trest po prvom kole

Po štarte pretekov mali Lando Norris a Max Verstappen vymenené roly, ale nie pozície. Norris sa opäť ocitol na vonkajšku, no tentoraz sa bránil, zatiaľ čo Verstappen využil priestor na vnútornej strane a pokúsil sa dostať pred McLaren.

Aj v tomto prípade sa súboje posudzujú podľa spomínanej smernice, ktorá má osobitne rozobratý prípad s útočníkom na vnútrajšku. Komisárom, pilotom a tímom vysvetľuje, že útočiacemu jazdcovi je nutné nechať priestor, ak má najneskôr v apexe zákruty prednú nápravu na úrovni zrkadiel brániaceho sa jazdca a zároveň svoj manéver zvládne dokončiť kontrolovaným a bezpečným spôsobom od vjazdu až po výjazd zo zákruty.

Zároveň je povinný dbať na to, aby súpera nevytlačil z trate, a teda mu musí ponechať dostatočnú šírku na úseku od apexu k výjazdu zo zákruty. V neposlednom rade musí byť schopný udržať sa v medziach trate.

Ak na sociálnych sieťach naďabíte na dve fotografie z dvanástej zákruty, na ktorých bude súboj Russella s Bottasom, a pod ním Verstappena s Norrisom, vedzte, že jeho pointa je zavádzajúca. Tieto dva manévre sa totiž líšia v tom, z ktorej strany prišiel útok, a preto sa líši aj to, kto dostal trest.

George Russell útočil na Valtteriho Bottasa na vnútrajšku. Ako vysvetľujú komisári a citujú zo smernice: “Keď pilot predbieha na vnútornej strane, nesmie druhé auto vytlačiť z trate a musí mu nechať férový a akceptovateľný priestor. V tomto prípade sa to neudialo.”

Porovnávať Russellov a Norrisov trest preto nie je vhodné. Za zamyslenie však stojí ešte niečo iné.

V čom sa súboj Russella a Bottasa líši od súboja z prvej zákruty, že Verstappen sa penalizácii vyhol a Russell nie? Verstappen takisto útočil na vnútrajšku a takisto nenechal Norrisovi jednu šírku auta, ba dokonca opäť vyšiel z trate.

Pohľad z palubnej kamery Carlosa Sainza. Max Verstappen sa nachádza za bielou čiarou. (FOM/Screenshot)

Žiaľ, odpoveď sa od komisárov nedozvieme, pretože incident v prvej zákrute, v ktorej Norris ťahal za kratší koniec, vôbec nevyšetrovali. Môžeme sa len domnievať, že na súboj prihliadali s prižmúreným jedným okom, pretože sa odohral v prvom kole pretekov.

Súvisiace články

Diskusia