logo F1online.skF1online.sk

Smernica o jazdeckých štandardoch 2024

Max Verstappen a Lando Norris
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala23. 10. 2024

Komisári majú pri rozhodovaní o rôznych sporných situáciách postupovať podľa Smernice o jazdeckých štandardoch. Ide o akúsi príručku či návod, ktorý rozoberá rôzne súboje na trati a určuje, kto má na čo právo a za akých podmienok. A pretože si Formula 1 zakladá na transparentnosti, verejnosti ju nesprístupnila. Prácu komisárov však napokon predsa len budeme môcť kontrolovať; obsah smernice sa objavil na zahraničných motoršportových portáloch.

V roku 2025 nás čaká zmena. FIA pred štartom tejto sezóny prezradila, že od roku 2025 budú Smernice o jazdeckých štandardoch platiť pre všetky šampionáty, ktoré pod ňu spadajú. Stanú sa tiež súčasťou dodatku L Medzinárodného športového kódexu.

FIA sľubuje, že dodatok bude rozoberať “niekoľko kľúčových tém”: jazdecké štandardy pri obranných a útočných manévroch, traťové limity, žlté vlajky, procedúry reštartu pretekov po výjazde bezpečnostného vozidla a podobne. Na to si však ešte chvíľu počkáme.

Obsah súčasnej podoby smernice, ktorá sa upravovala na začiatku roka 2024, zverejnil napríklad portál the-race.com alebo magazín Autosport. Prinášame vám jej prepis.

Predbiehanie cez vnútornú stranu zákruty

Keď sa pilot pokúša predbehnúť súpera cez vnútornú stranu zákruty, brániaci sa jazdec mu musí ponechať dostatok priestoru, ak útočník splní nasledujúce podmienky:

  1. Svojou prednou nápravou sa najneskôr v apexe zákruty dostal aspoň na úroveň spätného zrkadla druhého auta
  2. Celý manéver uskutočnil bezpečným a kontrolovaným spôsobom (vrátane nájazdu, apexu a výjazdu zo zákruty)
  3. Súpera (úmyselne) nevytlačil z trate na výjazde, čoho súčasťou je, aby od apexu k výjazdu zo zákruty nechal predbiehanému autu férový a prijateľný priestor
  4. Musí byť schopný prejsť zákrutu v medziach traťových limitov

K tomuto prípadu došlo pri súboji Georgea Russella a Valtteriho Bottasa v dvanástej zákrute VC USA 2024. Russell útočil na vnútrajšku a môžeme povedať, že splnil prvé dve podmienky, ale nie tretiu. Valtterimu Bottasovi nenechal dostatok priestoru, a preto sa jeho manéver považuje za vytláčanie súpera z trate. Komisári však zhodnotili, že auto mal pod kontrolou a nevytlačil ho úmyselne, tak mu udelili miernejší päťsekundový namiesto desaťsekundového trestu.

Predbiehanie na vonkajšej strane zákruty

Smernice otvorene konštatujú, že tento typ predbiehacieho manévra je náročnejší. Pilot sa totiž sám vystavuje riziku vytlačenie z trate. Preto sú stanovené aj prísnejšie podmienky na to, kedy má právo na ponechanie priestoru. Musí splniť nasledovné:

  1. V apexe zákruty smerom k výjazdu musí mať prednú nápravu aspoň na úrovni prednej nápravy druhého auta
  2. Celý manéver musí uskutočniť bezpečným a kontrolovaným spôsobom (nájazd, apex a výjazd)
  3. Musí byť schopný prejsť zákrutu v medziach traťových limitov

V prípade, že sa v apexe zákruty ocitne ako prvý brániaci sa jazdec (na vnútornej strane), útočník stráca právo na ponechanie miesta, čo konštatovali komisári aj vo verdikte po súboji Maxa Verstappena a Landa Norrisa z VC USA 2024.

V tejto sekcii pravidlá neberú ohľad na to, ako sa pilot v defenzíve dostane do apexu. Nekladú mu podmienku, aby celý svoj obranný manéver zvládol uskutočniť v medziach traťových limitov.

Predbiehanie v esíčkach a šikanách

Komisári majú k dispozícii aj návod pre predbiehanie v zákrutách typu šikana alebo esíčko, kde sa spravidla pilot na vnútornej strane zákruty vzápätí ocitá na vonkajšku. Tento prípad pravidlá do detailov nerozoberajú, na čo má kto právo v špecifických situáciách, ale uvádzajú:

  • Smernice na predbiehanie na vnútrajšku a na vonkajšku môžu byť aplikované pre každú časť kombinácie
  • Avšak, prioritu bude mať prvá časť zákruty. Ak sa v prvej zákrute plne nedržíte smernice, na druhú časť sa nebude prihliadať vo váš prospech

Táto sekcia je relevantná napríklad v úvodnom esíčku na okruhu Interlagos. Spomenúť si môžeme na VC Sao Paula 2022 a súboj Maxa Verstappena s Lewisom Hamiltonom. Holanďan spočiatku predbiehal z vonkajšej strany a následne sa ocitol na vnútrajšku, keď v druhej časti esíčka došlo ku kolízii.

Keby komisári rozhodovali podľa súčasného znenia smerníc, mohli by konštatovať, že Verstappen mal v prvej zákrute právo na ponechanie miesta, pretože v apexe bol aspoň na úrovni monopostu Lewisa Hamiltona.

V druhej časti by bol stále považovaný za útočníka, keďže svoj manéver na Lewisa Hamiltona jednoznačne nedokončil. Keďže nemal prednú nápravu aspoň na úrovni spätného zrkadla súpera, nemal právo na ponechanie priestoru na vnútornej strane. Tým pádom by bol zodpovedný za spôsobenie kolízie.

Podobný incident sa odohral aj tento rok na VC Miami, keď Kevin Magnussen útočil na Logana Sargeanta. Podstatný bol však jeden rozdiel. V apexe prvej časti esíčkovej zákruty nemal prednú nápravu aspoň na úrovni prednej nápravy Logana Sargeanta, a teda v nej nemal právo na ponechanie miesta, hoci Williams mu ho doprial.

V nasledujúcej zákrute sa naňho hľadelo ako na pilota, ktorý predbieha na vnútrajšku. Vzhľadom na to, že prednou nápravou nebol aspoň na úrovni spätných zrkadiel súpera, nemal právo na to, aby mu Sargeant nechal jednu šírku monopostu.

Rovnaký verdikt — penalizácia pre Magnussena — prichádza aj v prípade, že sa na esíčko pozrieme ako na celok. Magnussen sa v prvej časti plne nedržal smernice, a tak sa v druhej časti nemôže dožadovať práva, aj keby sa už ocitol prednou nápravou na úrovni zrkadiel súpera. Presne to sa konštatuje aj vo verdikte FIA.

Ďalšie faktory

Samozrejme, správne rozhodnúť v konkrétnom prípade nemusí byť vôbec také jednoduché. Smernice preto komisárom (pri každom type predbiehacieho manévra) umožňujú prihliadať aj na ďalšie okolnosti, ktoré môžu považovať za poľahčujúce, ale zároveň aj priťažujúce. Jednou z takých okolností je vždy aj to, či k incidentu došlo v prvom kole pretekov — v prvom kole je FIA vždy benevolentnejšia.

Odhliadnuc od toho treba brať do úvahy pri posudzovaní incidentu aj tieto faktory, píše smernica:

  1. Akým štýlom sa autá dostali na miesto incidentu? (napríklad neskorým brzdením, vrhnutím sa vpred, zmenou smeru pri brzdení)
  2. Bol manéver prevedený neskoro alebo “optimisticky”?
  3. Čo mohli jazdci vidieť, vedieť alebo očakávať?
  4. Bolo možné manéver dokončiť v medziach trate?
  5. Objavila sa nedotáčavosť, pretáčavosť či zablokovanie kolies?
  6. Umiestnil niekto svoje auto alebo ho riadil spôsobom, ktorý prispel k nehode?
  7. Podpísal sa pod incident typ zákruty? (napríklad sklonom, obrubníkmi, zakrivením, apexmi)
  8. Aký bol rozdiel v pneumatikách, ich veku, miere priľnavosti?

“Komisári posúdia každý incident s odbornými radami jazdeckého komisára, a v danej chvíli prijmeme naše najlepšie, ale konečné rozhodnutie,” ubezpečujú jazdcov a tímov autori smernice.

Súvisiace články

Diskusia