Singapur videl dominanciu Norrisa, druhý Verstappen dokonalo minimalizoval škody
Lando Norris nezaváhal a zo Singapuru si odváža nesmierne dôležitých 25 bodov. Britský pilot viedol od štartu do cieľa a aj keď si dvakrát nepríjemne „potykal“ so singapurskými múrmi, preteky nakoniec vyhral s dominantným náskokom vyše dvadsiatich sekúnd. Dokonalá minimalizácia škôd sa vydarila druhému Maxovi Verstappenovi, tretí skončil Oscar Piastri.
Štart prebehol bez kolízií a poradie v najlepšej štvorke zostalo nezmenené. Oscar Piastri sa musel pretláčať s Nicom Hülkenbergom, ale udržal sa na piatom mieste. Skokanom prvého kola sa stal Franco Colapinto, ktorý tvrdo zaútočil na tímového kolegu a poskočil až na deviate miesto. Landovi Norrisovi sa v prvom kole podarilo prvýkrát v kariére podržať prvú priečku po štarte z pole position, čo bolo pre ďalší priebeh jeho pretekov kľúčové.
Čakali sme, či McLaren zopakuje vlaňajšiu taktiku Carlosa Sainza či tohtoročnú taktiku Charlesa Leclerca z Monaka, ktorí spomalili tempo, držali pole pokope a znemožnili akúkoľvek príležitosť na undercut. Lando však od úvodu poriadne šliapal na plyn a utiekol Verstappenovi z DRS. Tretí Lewis Hamilton štartoval na mäkkých pneumatikách a už od prvých kôl strácal, čo vyvolalo žiadosti štvrtého Georgea Russella (štartoval na mediumkách), aby jeho tímový kolega zvýšil tempo.
Lando Norris od úvodu manažoval tempo, ale po niekoľkých kolách prišla správa z boxového múra, že je čas zvýšiť rýchlosť a s ním aj náskok na druhého Verstappena. Britský mladík zareagoval okamžite a zvýšil náskok na päť sekúnd. Aj keď sa nám viacero pilotov ocitlo mimo poradia, predbiehanie bolo v Singapure opäť takmer nemožné. Ani dlhšie rovinky a štvrtá DRS zóna nezmenili nič na konštatovaní, že na tejto trati a v týchto podmienkach sa ťažko predbieha.
Zastávky v boxoch rozčerili vody
Tímy z konca poľa začali postupne prichádzať do boxov. Z jazdcov top tímov zamieril k mechanikom ako prvý na konci 14. kola Carlos Sainz, ktorý po nevydarenom štarte zostal zaseknutý za Júkim Cunodom na dvanástom mieste.
Na konci 18. kola navštívil mechanikov Lewis Hamilton. Ostatní sa však do boxov neponáhľali. Trpezlivé zostalo aj Ferrari s Charlesom Leclercom. Aj keď bol monacký pretekár poriadne frustrovaný, tím ho upokojoval, že nemajú inú možnosť. Leclerc zostal zaseknutý za šiestym Hülkenbergom a siedmym Alonsom, ale pred pilota Aston Martinu sa dostal až v 26. kole. Bol to jeden z mála predbiehacích manévrov prvého stintu pretekov. Leclerc si to zopakoval o tri kolá neskôr v súboji s Hülkenbergom a konečne sa vyslobodil z DRS vláčika.
Len pre informáciu, Lando Norris mal po 27 kolách náskok 21 sekúnd na Maxa Verstappena. Tempo McLarenu v Singapure bolo skrátka neprekonateľné.
V 28. kole zamieril k mechanikom George Russell, v 29. kole nasledoval Pérez, v 30. kole Verstappen. V tom čase hlásil Lando Norris, že sa dotkol múra a možno má poškodené predné krídlo. Nebolo, tím ho povolal do boxov a len mu prezul pneumatiky.
Na konci 36. kola zamieril k mechanikom konečne aj Leclerc, ktorý sa udržal pred Hülkenbergom a začal opäť naháňať Alonsa (mal o 12 kôl staršie gumy) a Sainza. V 38. kole ho nasledoval aj Piastri, čím sa nám skompletizovali zastávky v boxoch. Stratégie sa nám pekne rozdelili. Oscar mal o 21 kôl čerstvejšie gumy než Hamilton a o 11 kôl čerstvejšie než Russell.
Záver priniesol ofenzívu Leclerca a Piastriho
Čakala nás záverečná tretina pretekov. Lando Norris mal na čele obrovský náskok a jeho víťazstvo sa zdalo byť isté. Max Verstappen sa zdal byť dobre zahniezdený na druhom mieste. Bojovalo sa tak v podstate len o tretie miesto, po ktorom veľmi túžil Oscar Piastri na mocnom McLarene. Austrálčan v 40. kole preskočil Hamiltona a začal naháňať vtedy tretieho Russella.
V tom istom čase sa Charles Leclerc prepracoval cez Fernanda Alonsa. V tomto prípade mu to netrvalo 26 kôl ako v prvom stinte a dokázal to relatívne pohodlne. Pred ním sa objavil šiesty Carlos Sainz na ešte starších gumách než Alonso, takže Ferrari vydalo pokyn na výmenu pozícií a Sainz odovzdal šieste miesto bez boja. Pred Charlesom teraz ležala náročná úloha zdolať piateho Hamiltona a tiež štvrtého Russella.
16 kôl pred koncom sa Piastri prepracoval pred Russella na tretie miesto. Pilot Mercedesu sa pokúsil o obranu, ale v tom čase si už asi uvedomoval, že väčšou hrozbou je preňho pilot Ferrari Charles Leclerc. Monačan lietal a sťahoval Hamiltona dokonca o viac ako dve sekundy na kolo.
Trinásť kôl pred koncom sa Leclerc dotiahol na Hamiltona a s pilotom Mercedesu urobil v podstate krátky proces. To boli ďalšie dva body pre Ferrari, ďalšie dva ležali osem sekúnd pred Charlesom a držal ich George Russell.
Charles sa päť kôl pred koncom dostal do DRS dosahu za pilotom Mercedesu. Pre Leclerca to však v tomto prípade nebolo také jednoduché. Rozdiel vo veku pneumatík činil len deväť kôl a Charles z nich vzal nemálo energie pri svojej naháňačke za pilotmi Mercedesu. Pilot Ferrari sa tak nakoniec musel uspokojiť s piatym miestom.
Preteky vyhral Lando Norris dominantným spôsobom a s obrovským náskokom vyše dvadsiatich sekúnd pred druhým Maxom Verstappenom. Landovi trochu pokazil radosť v úplnom závere Daniel Ricciardo, ktorý prezul na softy a uchmatol mu najrýchlejšie kolo – a s ním aj prvý grand slam v kariére – v pretekoch, ktoré môžu byť posledné v Austrálčanovej kariére. Tretie miesto obsadil Oscar Piastri a McLaren získal na Red Bull ďalšie obrovské množstvo bodov.
Štvrté miesto nakoniec uhájil George Russell pred piatym Charlesom Leclercom. Monacký pretekár má za sebou poriadne frustrujúci víkend, ale po nevydarenej kvalifikácii vyťažil z nedeľných pretekov úplné maximum. Šieste miesto obsadil Lewis Hamilton, siedme Carlos Sainz, ôsme Fernando Alonso, deviate Nico Hülkenberg a bodovanú desiatku uzavrel po ďalšom hororovom víkende Sergio Pérez.
Čestnú pripomienku si zaslúži aj jedenásty Franco Colapinto, ktorý pri svojej nečakanej premiére neprestáva ohromovať. Argentínsky mladík to mal v prvom stinte dobre rozbehnuté na body, ale na Péreza nakoniec stratil 1,6 sekundy.
Teraz nás čaká dlhá jesenná prestávka. Ďalšie preteky sú na programe 20. októbra v americkom Austine.
Preteky - VC Singapuru 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Lando Norris | McLaren | 1:40:52,571 | 62 | 1. | 1:34,925 | 25 |
2. | Max Verstappen | Red Bull | +20,945 | 62 | 2. | 1:35,967 | 18 |
3. | Oscar Piastri | McLaren | +41,823 | 62 | 5. | 1:35,745 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | +1:01,040 | 62 | 4. | 1:37,047 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | +1:02,430 | 62 | 9. | 1:35,371 | 10 |
6. | Lewis Hamilton | Mercedes | +1:25,248 | 62 | 3. | 1:37,393 | 8 |
7. | Carlos Sainz | Ferrari | +1:36,039 | 62 | 10. | 1:36,561 | 6 |
8. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1 kolo | 61 | 7. | 1:37,741 | 4 |
9. | Nico Hülkenberg | Haas | +1 kolo | 61 | 6. | 1:37,470 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Red Bull | +1 kolo | 61 | 13. | 1:37,477 | 1 |
11. | Franco Colapinto | Williams | +1 kolo | 61 | 12. | 1:37,262 | |
12. | Júki Cunoda | RB | +1 kolo | 61 | 8. | 1:36,393 | |
13. | Esteban Ocon | Alpine | +1 kolo | 61 | 15. | 1:37,964 | |
14. | Lance Stroll | Aston Martin | +1 kolo | 61 | 17. | 1:37,851 | |
15. | Kuan-jü Čou | Stake | +1 kolo | 61 | 20. | 1:37,461 | |
16. | Valtteri Bottas | Stake | +1 kolo | 61 | 19. | 1:37,524 | |
17. | Pierre Gasly | Alpine | +1 kolo | 61 | 18. | 1:36,927 | |
18. | Daniel Ricciardo | RB | +1 kolo | 61 | 16. | 1:34,486 | |
- | Kevin Magnussen | Haas | nedokončil | 57 | 14. | 1:37,425 | |
- | Alex Albon | Williams | nedokončil | 15 | 11. | 1:36,888 |
Live
- Značky
- VC Singapuru 2024