logo F1online.skF1online.sk

Ako vníma Verstappenov trest komisár FIA Johnny Herbert?

Max Verstappen
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 17:24

K penalizácii pre Maxa Verstappena za použitie nevhodného jazyka v Silverstone sa už vyjadril azda každý. Až doteraz sme však nepočuli vysvetlenie z radov tých najpovolanejších. Napokon prehovoril Johnny Herbert, ktorý bol jedným zo štvorice singapurských komisárov a spolurozhodoval o tom, aký trest dostal holandský pilot.

Všetko sa zomlelo prekvapivo rýchlo. Prezident FIA Mohamed bin Sulajem sa pred médiami rozhovoril o tom, ako sa mu hnusí nadávanie a že piloti F1 majú byť lepší ako raperi, ktorí bez vulgarizmov nevydržia ani minútu. Neprešiel ani týždeň a z Maxa Verstappena sa stal exemplárny príklad, čo sa stane, keď niekto pôjde proti tomuto rozhodnutiu.

Podľa Johnnyho Herberta Verstappenov trest priamo nesúvisel s bin Sulajemovými najnovšími vyjadreniami, no prezradil, ako to on vnímal z pozície komisárov. “Na tlačovej konferencii v Singapure Max svoje auto označil slovom na ‘F’,” povedal pre CasinoHawks. “Tlačové konferencie sú vysielané po celom svete a nadáva sa na nich častejšie ako kedykoľvek predtým. Tlačová konferencia na to nie je vhodné miesto.”

“Niektorí novinári vraveli, že šport sa snaží z jazdcov spraviť robotov. Tak to nie je. Sú len žiadaní o to, aby nenadávali, čo je podľa mňa správna vec. Väčšina jazdcov nenadáva,” skonštatoval bývalý pretekár. “Incident bol nahlásený nám ako komisárom. S Maxom sme mali asi 20 minút alebo pol hodinu dobrý a otvorený rozhovor. Bola to náročná situácia. Na jeho tvári ste mohli vidieť, že bol z toho dosť nahnevaný. Keď však odchádzal, pôsobil, že ho upokojil celý proces a to, prečo bol tam. Nás ako komisárov z toho neobviňoval.”

Keď sa Verstappen dostal pred novinárov, skutočne komisárov z ničoho neobviňoval. Podľa neho boli chápaví, no museli sa držať pravidiel a zrejme aj “príkazov zhora”. Pilot Red Bullu bol však pripravený poslať odkaz tým najvyššie postaveným.

“Následne sa z toho spravila veľká téma, pretože na tlačovej konferencii odpovedal jednoslovne a vonku v padoku si zorganizoval vlastnú improvizovanú tlačovku. Ukázala sa Maxova rebelistická povaha. Ja milujem túto jeho stránku, Maxa robí Maxom, je to jeho úprimný a priamy charakter,” povedal Herbert, ale jedným dychom dodal: “Na všetko je ten správny čas a miesto. Ja osobne si myslím, že sa nadáva príliš. Nechcem, aby môj päťročný vnuk počúval takýto jazyk.”

Nevedno, či päťročný vnuk Johnnyho Herberta vo voľnom čase sleduje priame prenosy z tlačových konferencií, no ak áno, tak Formule 1 rastie veľmi zapálená generácia fanúšikov. Nuž a ak sleduje len preteky, tak Herbert v skutočnosti môže byť pokojný; FOM každé nevhodné slovo cenzuruje.

Piloti sú súdržnejší ako kedysi

Herbert sa napokon vrátil aj k jazdeckému “odboju”, ktorý sa vytvoril po udelení Verstappenovho trestu. Aj tu zohralo svoju úlohu viacero faktorov. “Existuje kódex FIA o používaní vulgárneho jazyka. Týždeň pred tým prezident FIA Mohamed bin Sulajem hovoril o nadávaní a povedal, že jazdci F1 by nemali nadávať, že nie sú raperi. Jazdci to neprijali veľmi dobre a postavili sa proti, najmä Lewis mal pocit, že to bola rasistická urážka.”

“Piloti z toho nemali radosť. Všetci sa postavili k Maxovi. Všimol som si, že sú veľa súdržnejší, než som videl za celé roky. Na rôzne témy majú oveľa vyhranenejšie názory,” myslí si športový komisári FIA.

Teraz však stoja zoči-voči prezidentovi FIA. “Bin Sulajem chce vykynožiť nadávanie. V zápale boja počas pretekov to nie je celkom možné, keď sa z vás derú emócie. Ja dúfam, že prevládne zdravý rozum v tejto veci nadávania jazdcov — piloti a FIA musia pracovať spoločne. Je to treba pochopiť. Viem, že prezident FIA nemá radosť z vulgarizmov.”

“Jazdci chápu, že nadávanie na tlačovej konferencii nie je správne,” pokračuje. “Len sa to celé nabalilo. Začalo sa to prezidentovou poznámkou o raperoch, ktorá sa niektorým zdala byť urážlivá, a pokračovalo Maxom, ktorý bol v Singapure odvlečený pred komisárov.”

Komisári vybrali vhodnejší trest ako pokutu

Je však možné, že keby Verstappen dostal len finančný trest, ako to bolo v prípade jeho predchodcov, tak by sa na celú vec už na druhý deň zabudlo. Prečo táto zmena a verejnoprospešné práce v prospech FIA? “Z pozície komisárov máme celú škálu nástrojov, ako jazdca potrestať. My sme tu na to, aby sme aplikovali pravidlá a spoločne prijali rozhodnutie. Mohli sme mu udeliť pokutu, ale mali sme pocit, že by bolo prospešnejšie, keby sme mu dali spraviť niečo sociálne zodpovedné. Je na Maxovi a na FIA, čo to presne bude.”

Vedenie Asociácie jazdcov veľkých cien GPDA avizovalo, že zváži ďalší postup a ak dôjde k zhode, celú vec preberie priamo s FIA. Johnny Herbert prezradil, že k jednému stretnutiu už došlo.

“Potom sme mali stretnutie s jazdcami, na ktorom minimálne jeden pilot, ktorého nebudem menovať, jasne vyjadril svoj názor, že nadávanie je neprijateľné. Na svete je veľa detí, ktoré tento šport milujú a jazdcov zbožňujú. Piloti by mali chápať, že sú vzormi. Prijali sme rozhodnutie, že je vinný. Teraz je to medzi Maxom a FIA, aby sa dohodli, ako bude táto sankcia vyzerať. Táto časť už nie je v našich rukách,” doplnil.

Súvisiace články

Diskusia