Tifosi šalejú po majstrovskom víťazstve Leclerca a Ferrari, McLaren to opäť nezvládol
Veľká cena Talianska priniesla ďalšiu čerešničku na torte menom Majstrovstvá sveta Formuly 1 v roku 2024. V strategickej bitke mal McLaren obrovskú výhodu pozície na trati, ale opäť sa rozhodol, že ju zahodí. Piloti stajne sa navzájom okradli a ich neúspech dokonali (nie prvýkrát v sezóne) stratégovia tímu. Tešiť sa tak môže Charles Leclerc, ktorý so svojím tímom predviedol, ako sa to má robiť.
Ferrari nemalo čo stratiť a tím si veľmi dobre uvedomoval, že v Monze sa ráta len víťazstvo. Auto fungovalo skvele, Charles Leclerc podal krásny výkon a boxový múr nezaváhal. Oslavy Ferrari sú absolútne zaslúžené, kým v McLarene si budú spytovať svedomie. Tím nespolupracoval a svojou nerozhodnosťou opäť obral Landa Norrisa i seba o dôležité body.
Zdalo sa pritom, že McLareny zvládli štart majstrovsky. Lando Norris si podržal vedenie na výjazde z prvej šikany a Oscar Piastri si (aj s jeho pomocou) podržal druhé miesto. Austrálsky pretekár sa však rozhodol, že nepotrebuje hrať tímovú hru a do druhej šikany tvrdo zaútočil na Norrisa. Ten sa len s ťažkosťami vyhol zrážke a Charles Leclerc si nemohol priať lepšiu pozvánku.
Na konci prvého kola si tak Norris ani na siedmy pokus nepodržal vedenie po štarte z pole position. Viedol Piastri pred Leclercom, Norrisom a Sainzom.
Na štart nebude v dobrom spomínať ani George Russell, ktorý pomýšľal na útok na Piastriho, ale ten sa aj s pomocou tímového kolegu udržal vpredu a vytlačil pilota Mercedesu, ktorý musel vynechať prvú šikanu, spadol na siedme miesto a ešte si aj poškodil predné krídlo.
Preteky sa potom upokojili a ako sme sa na Monze naučili už v minulosti, na tejto trati sa nepredbieha ľahko a tímy mali obavy z degradácie pneumatík. Prvým odstúpivším bol Júki Cunoda, ktorý doplatil na súboj s Nicom Hülkenbergom. Nemecký pretekár vzápätí dostal desaťsekundovú penalizáciu.
V 10. kole prišiel Russell po súboji s Pérezom o siedme miesto a v ďalšom kole zamieril do boxov. Vymenil nielen pneumatiky, ale tiež predné krídlo. U mechanikov stratil desať sekúnd a čakalo ho poriadne dlhé popoludnie.
V 13. kole sa začal postupný prepad pilotov Ferrari. Leclerc stratil DRS za Piastrim a postupne padal hlbšie a hlbšie. Jeho strata na Oscara presiahla tri sekundy a Norris dostal k dispozícii DRS. V 14. kole zamieril Lando do boxov v snahe o undercut na pilota Ferrari. Leclerc reagoval, ale nemal šancu a pilot McLarenu sa posunul na virtuálne druhé miesto.
V tejto chvíli sa tímy rozhodovali, či bude najlepšou stratégiou zastaviť dvakrát, alebo raz. Piastri zamieril do boxov dve kolá po Norrisovi a jeho náskok pred prvou zastávkou bol dostatočný, aby ho udržal virtuálne vo vedení.
Jedna zastávka, alebo dve?
Charles Leclerc nebol ani trochu spokojný so strategickým rozhodnutím Ferrari – ironické vzhľadom na konečný výsledok. Carlos Sainz sa okamžite ozval vo vysielačke a povedal, že pri takto skorej zastávke budú mať títo jazdci problém dôjsť do cieľa. Carlos pokračoval do 19. kola a aj on zamieril k mechanikom, aby nasadil tvrdé pneumatiky. Nestratil žiadnu pozíciu na trati, ale jeho strata na Leclerca sa výrazne zvýšila.
V 22. kole zamieril do boxov aj Max Verstappen, ktorý štartoval na tvrdých pneumatikách. Prezutie však trvalo šesť sekúnd a Holanďan obul opäť tvrdé pneumatiky, takže to nebola jeho posledná zastávka v boxoch. Pohľad na Maxa, ako naštvane mláti do volantu po nevydarenom pit stope bol dobrou metaforou pre nevydarený taliansky víkend Red Bullu.
Dôležitú správu dostal Lando Norris, ktorý mal povolenie bojovať s Piastrim podľa „pápajových pravidiel“, ktoré sa stali eufemizmom dnešných pretekov. Nikto v podstate netušil, čo to znamená, a vzhľadom na Oscarov útok v prvom kole vyzerali byť tieto „pravidlá“ otvorené rôznym výkladom.
Mimochodom, reportérovi Sky Tedovi Kravitzovi sa nakoniec podarilo zistiť, aká je definícia „pápajových pravidiel“. Podľa jeho slov znie: „Jasné pravidlá, ako majú Oscar a Lando pretekať v rámci dohodnutých parametrov.“
Po druhej polovici pretekov bol Oscar Piastri najrýchlejším mužom na trati. Jazdil jedno najrýchlejšie kolo za druhým a navýšil svoj náskok na Norrisa, ktorý v 31. kole zaváhal a Leclerc sa dostal do dosahu DRS a tým aj do skvelej pozície pre prípadný undercut. Možno aj preto zamieril Lando v 32. kole do boxov.
„Neviem, prečo takto zabíjam svoju ľavú prednú pneumatiku,“ povedal Norris do vysielačky, ktorý vyšiel na trať za Maxom Verstappenom. Ten dostal pokyn, aby s Landom bojoval o pozíciu. Norris bol v tejto chvíli na šiestom mieste a jeho situácia vyzerala dosť zúfalo.
Ferrari nereagovalo na Norrisa a nechalo Leclerca na trati. Scuderia sa zdala byť otvorená možnosti monštruózneho 40-kolového stintu na hardoch (35-kolového v prípade Sainza). V 37. kole (16 kôl pred koncom) dostal Piastri otázku, či to môže zvládnuť na jednu zastávku. Odpovedal: „Nemyslím si, ľavá predná je na tom dosť zle.“ McLaren ho v 38. kole povolal do boxov.
Záverečné majstrovstvo Ferrari
Piastri vyšiel na trať za pilotmi Ferrari a pred bojujúcim duom Verstappen – Norris. Lando zažil ďalšie ťažké popoludnie a zostal dosť dlho zaseknutý za Red Bullom. V 41. kole sa mu konečne podarilo dostať dopredu, ale jeho súboj s Piastrim sa zdal byť prehratý. V tejto chvíli (jedenásť kôl pred koncom) viedol Leclerc pred Sainzom, Piastri bol tretí a Norris štvrtý. Monza sa nachystala na tvrdý súboj o slávne víťazstvo v Chráme rýchlosti.
Riziko Ferrari hraničilo so vzývaním zázraku. Sainz neveril svojím pneumatikám a v 45. kole (z 53) ho Piastri predbehol dokonca v nájazde do Ascari, kde sa až tak často nepredbieha. Carlos do toho dal všetko, ale nezdržal Piastriho dlhšie ako jeden a pol kola. Osem kôl pred koncom strácal Piastri na Leclerca jedenásť sekúnd, čo sa zdá veľa, ale pri tempe McLarenu sa nezdalo, že to bude stačiť.
V 48. kole spadol Sainz aj za Norrisa na štvrté miesto, ale tejto bitke už fanúšikovia venovali pramalú pozornosť. Leclerc na čele strácal, ale strácal dostatočne rýchlo? Päť kôl pred koncom bol rozdiel 8,5 sekundy, štyri kolá pred koncom 7,8 sekundy, tri kolá pred koncom 7,0 sekundy, dve kolá pred koncom 5,7 sekundy a na začiatku posledného kola 4,1 sekundy.
Ferrari predviedlo na domácej pôde absolútne majstrovský kúsok a McLaren opäť našiel nespočetné množstvo spôsobov, ako to pokaziť. Charles Leclerc vyhral Veľkú cenu Talianska! Absolútne neočakávaný záver a jasot Tifosi bol bezprecedentný ako vždy. Domáce tribúny šaleli a šalel aj Leclerc vo vysielačke. Monacký pretekár predviedol so svojím tímom absolútne parádny výkon a rýchlosť Ferrari bola skutočná, hoci hlavným faktorom pri tejto výhre bola stratégia Ferrari a nschopnosť McLarenu realizovať preteky.
Druhý skončil Oscar Piastri, ktorý so svojím tímom necítil potrebu odovzdať v podstate bezvýznamné druhé miesto Landovi Norrisovi, ktorý stále živý nádej na titul. Druhé miesto bolo možno bezcenné, ale tie dva či tri body (Norris v závere odjazdil najrýchlejšie kolo, takže v tomto prípade to boli dva body).
McLaren sa však musí hlboko zamyslieť. Len vďaka Landovej opatrnosti to v prvom kole neskončilo zrážkou a britský pretekár dostáva v tejto sezóne rozhodne väčšie rany od vlastného tímu ako od súperov. V každom prípade sa McLarenu podarilo stiahnuť stratu na Red Bull v Pohári konštruktérov na 8 bodov – Ferrari stráca na lídra 39 bodov.
Štvrté miesto obsadil Carlos Sainz, ktorý sa v závere snažil zdržať Piastriho s Norrisom a aj on priniesol Ferrari nesmierne dôležité body. Piaty skončil Lewis Hamilton a šiesty Max Verstappen, na ktorého mal dnes Lando Norris rozhodne získať viac bodov. Siedme miesto patrí Georgeovi Russellovi a ôsme Sergiovi Pérezovi.
Veci sa diali aj v strede poľa. Alex Albon vybojoval po udatnom výkone dva body za deviate miesto a desiaty skončil Kevin Magnussen. Ten dostal za spôsobenie kolízie desaťsekundový trest a v úplnom závere ho doťahoval Fernando Alonso. Ten to nakoniec o 0,193 sekundy nezvládol. Čo je však horšie, komisári stratili s dánskym pretekárom trpezlivosť a naparili mu dva trestné body, čo znamená, že vynechá preteky v Baku!
Ako vidíte, v Monze sa toho dialo viac ako dosť. Týždňová prestávka nám tak padne vhod a o dva týždne sa vidíme na ďalších pretekoch v Azerbajdžane.
Preteky - VC Talianska 2024
Pilot | Tím | Čas | Kolá | Grid | Naj. kolo | Body | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1. | Charles Leclerc | Ferrari | 1:14:40,727 | 53 | 4. | 1:23,226 | 25 |
2. | Oscar Piastri | McLaren | +2,664 | 53 | 2. | 1:21,943 | 18 |
3. | Lando Norris | McLaren | +6,153 | 53 | 1. | 1:21,432 | 16 |
4. | Carlos Sainz | Ferrari | +15,621 | 53 | 5. | 1:23,219 | 12 |
5. | Lewis Hamilton | Mercedes | +22,820 | 53 | 6. | 1:21,512 | 10 |
6. | Max Verstappen | Red Bull | +37,932 | 53 | 7. | 1:21,745 | 8 |
7. | George Russell | Mercedes | +39,715 | 53 | 3. | 1:22,036 | 6 |
8. | Sergio Pérez | Red Bull | +54,148 | 53 | 8. | 1:22,971 | 4 |
9. | Alex Albon | Williams | +1:07,456 | 53 | 9. | 1:23,918 | 2 |
10. | Kevin Magnussen | Haas | +1:08,302 | 53 | 13. | 1:23,437 | 1 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | +1:08,495 | 53 | 11. | 1:22,944 | |
12. | Franco Colapinto | Williams | +1:21,308 | 53 | 18. | 1:23,728 | |
13. | Daniel Ricciardo | RB | +1:33,452 | 53 | 12. | 1:24,219 | |
14. | Esteban Ocon | Alpine | +1 kolo | 52 | 15. | 1:24,343 | |
15. | Pierre Gasly | Alpine | +1 kolo | 52 | 14. | 1:23,755 | |
16. | Valtteri Bottas | Stake | +1 kolo | 52 | 19. | 1:23,609 | |
17. | Nico Hülkenberg | Haas | +1 kolo | 52 | 10. | 1:23,275 | |
18. | Kuan-jü Čou | Stake | +1 kolo | 52 | 20. | 1:25,092 | |
19. | Lance Stroll | Aston Martin | +1 kolo | 52 | 17. | 1:22,232 | |
- | Júki Cunoda | RB | nedokončil | 7 | 16. | 1:26,198 |
Live
- Značky
- VC Talianska 2024