Prepad Red Bullu je ozaj čudný, poznamenal Wolff
V minulosti sme videli pár prípadov, keď víťazný či priam dominantný monopost prišiel o svoj náskok. V prípade Red Bullu však na to nemáme vysvetlenie my a ani samotný Red Bull. Toto Wolff komentuje úpadok konkurencieschopnosti červených býkov slovom “čudný”.
Pri pohľade na tohtoročnú sezónu Red Bullu si môžeme spomenúť napríklad na tím Brawn GP, ktorý v roku 2009 ovládol prvú polovicu sezóny, no napokon sa modlil, aby ho súperi nepredbehli. Vtedy sme však presne vedeli, čo je za tým; červení býci vyvinuli svoje vlastné riešenie dvojitého difúzora, ktorý v úvode sezóny spravil Brawn takmer neporaziteľným, a začali sa doťahovať.
V ročníkoch 2017 a 2018 sme mohli sledovať pád Ferrari, ktoré nedokázalo udržať vývojové tempo s Mercedesom, a v nie až takej dávnej minulosti napríklad aj McLaren. Po prvej časti sezóny 2003 viedol oba šampionáty, no projekt MP4-18 z dielne Adriana Neweyho, ktorý mal zasiahnuť do priebehu ročníka 2003 a zvýšiť konkurencieschopnosť tímu, mal toľko problémov, že napokon bol nasadený až v sezóne 2004 ako MP4-19. Kimi Räikkönen bitku o titul prehral a McLaren spadol na tretie miesto.
V týchto prípadoch si vieme vysvetliť, čo sa stalo, no čo by mohlo objasniť strmhlavý pád Red Bullu RB20? Odpoveď by určite chceli vedieť aj v samotnom Milton Keynes, kde sa hľadá spôsob, ako z monopostu stvoriť niečo použiteľné.
“Je to naozaj čudné,” komentuje výkonnostnú krivku Red Bullu Toto Wolff. “Nemám žiadne informácie zvnútra, ale toto vôbec nie je ten Red Bull, ktorý sme videli na začiatku roka — bol dominantný.”
Problémy pretrvávajú a teraz sú už evidentné na oboch stranách garáže. “Myslím si, že Max to chvíľu dokázal držať v pohybe vďaka svojim schopnostiam, ale čisto z výsledkov sa zdá, že rýchlosť je preč. Vidím to, aj keď nechápem alebo neviem, čo sa deje u nich interne, pretože mohlo by to byť aj akési zakopnutie,” zamýšľa sa nad tým, prečo Red Bull v Monze nestačil na lepšie ako šieste miesto.
To je skutočná hádanka, nad ktorou si budú lámať hlavy inžinieri Red Bullu. “Toto boli ich azda najhoršie preteky v priebehu niekoľkých rokov, nemali rýchlosť. Kto som však ja, aby som k tomu niečo hovoril?” pokračoval Wolff. “Dva roky u nás nič nefungovalo, a to isté sa dialo s Ferrari pár pretekov dozadu.”
V Mercedese si preto dávajú dobrý pozor na Red Bull. “Nemôžete ich odpisovať. Je to obávaný tím a som si istý, že budú mať aj lepšie preteky. McLaren je však v tejto chvíli jasným favoritom na konštruktérsky titul. Majú dvoch jazdcov, ktorí zbierajú body. Stavím sa, že Red Bull toto na začiatku roka nečakal.”
Na začiatku roka sa zvykne hovoriť, že musíme vyčkať tri-štyri veľké ceny, aby sme si utvorili predstavu o rozložení síl. V tejto sezóne je ich za nami už šestnásť, no uhádnuť favoritov na nasledujúce veľké ceny je aj tak hotovou alchýmiou. Sily môže preskupiť akýkoľvek faktor; teplota, vietor, asfalt, opotrebovanie gúm či charakter okruhu.
Na posledných siedmich veľkých cenách sme videli šiestich rôznych víťazov. “Pre Formulu 1 je to skvelé, ozajstný rokenrol! Pozrite sa na Ferrari, ktorému pár víkendov nevyšlo, no na pretekoch v Zandvoorte ožilo, a v Monze so šikovnou stratégiou vyhralo.”
“Tieto výkyvy medzi štvoricou top tímov sú skvelé správy pre fanúšikov a skvelé správy pre šport. Sedem alebo osem áut dokáže bojovať o pódium, čo je vynikajúce,” pochvaľuje si Wolff.