Buxton o odpore McLarenu k tímovej réžii: Je to strašne frustrujúce, musia byť rozumnejší
Frustráciu z postoja McLarenu k tímovej réžii necítia len fanúšikovia či priaznivci McLarenu, ale dokonca aj novinári a moderátori F1. Radí sa k nim aj Will Buxton, ktorého mrzí, že McLaren doslova zahadzuje do koša šancu na titul, čím celú Formulu 1 pripravuje o veľkolepé vyvrcholenie sezóny a bitku o Pohár jazdcov.
Ak sa McLaren so svojím pilotom na konci sezóny stane majstrom sveta aj bez tímovej réžie, tak sa bude môcť uznanlivo potľapkať po pleci. O to však nejde: Podstatné je len to, že McLaren nerobí maximum pre zisk titulu v oboch šampionátoch. Formula 1 nie je o morálnych víťazstvách a už vôbec, keď pre jeho dosiahnutie nahrávate súperovi na smeč.
Sklamanie z postoja McLarenu vyjadril po pretekoch v Monze Will Buxton, ktorý počas veľkej ceny istotne krútil hlavou. “Ja nerozumiem tomu, čo robia v McLarene. Úprimne tomu nerozumiem, a trvá to už mesiace. Nič z toho nedáva zmysel,” vyhlásil reportér F1 TV známy aj zo seriálu Drive to Survive.
Logiku by to vraj dávalo len v jednom prípade. “Jediná vec, ktorá dáva zmysel, je, že v Oscarovom kontrakte je možno niekde napísané, že musí byť tímová jednotka. Preto Zak [Brown] opakuje, že majú dve tímové jednotky.”
“Mark Webber je jeho manažér a o Markovi je známe, že nemal rád status tímovej dvojky v Red Bulle. Možno je v jeho kontrakte niečo, na základe čoho musia byť na rovnakej úrovni,” zamyslel sa Buxton. “Určite by tam však bola aj taká poznámka, že ‘len pokiaľ sme v pozícii so šancou na titul’.”
Piastri túto šancu stále má, aj keď skôr matematickú. Do konca sezóny by v prípade rovnosti šancí ešte mohol skončiť pred Norrisom, ktorý má 44 bodov k dobru, ale už je prakticky vylúčené, aby predbehol aj Maxa Verstappena. Nájsť 106 bodov k dobru v priebehu ôsmich veľkých cien je veľmi optimistické.
“Nemôžete čakať, kým pre Oscara bude matematicky nemožné vyhrať šampionát. Musíte byť rozumní. Oni nie sú rozumní,” znie kritika do radov McLarenu. “Ja to nechápem, totálne ma to mätie, pretože takto to zahodia. Takáto šanca sa vám nenaskytne každý rok. Neviete, kedy príde ďalšia. Oni to takto zahodia a zaslúžia si to, pretože na to nejdú s rozumom.”
Postoj McLarenu mu škodí aj v konštruktéroch
Na druhej strane je tu však argument, že Oscar Piastri si v Monze zaslúžil skončiť vyššie ako tímový kolega, hoci je otázne, či v prvom kole skutočne dodržal “papájové pravidlá”. “Mne nedáva logiku, že svojich jazdcov necháte bojovať medzi sebou. Predviedol Oscar jeden z manévrov sezóny? Stopercentne! Bol to odvážny a brilantný manéver, no ako je možné, že McLaren svojim jazdcom dovolí bojovať medzi sebou?”
Logiku to vraj nedáva ani z pohľadu konštruktérskeho šampionátu. “Ak ste v pretekoch na prvých dvoch priečkach, chránite si tie prvé dve pozície, pretože beriete do úvahy body do konštruktérov. Nuž a potom sa musíte rozhodnúť, ktorý z vašich pilotov má väčšiu šancu vyhrať jazdecký titul.”
“Majú najrýchlejšie auto. Red Bull bol tento víkend v problémoch, nebol dosť silný ani na zisk pódia a ako sa ukázalo, ani na najlepšiu päťku. Prečo neuprednostníte jazdca, ktorý z toho vyťaží najviac? A prečo ich v poslednom kole nevymeníte, aby získal tých pár bodov navyše? Vtedy sa už ani nebavili o tom, že by sa [Piastri] vzdal víťazstva, šlo o druhé miesto,” podotýka Buxton. “Záleží na tom v konečnom zúčtovaní? Nie, pretože ako McLaren si domov odnesiete rovnako veľa bodov. A toto nemá nič s mojou národnosťou; ja len chcem vidieť boj o titul.”
Keby Piastri a Norris dostali príkaz v prvom kole nebojovať medzi sebou, McLaren by si v prvom stinte zrejme udržal prvé dve miesta a navýšil by svoje šance na pretekové víťazstvo. Takýmto prístupom ho však ponúkol Ferrari, ktoré vďaka tomu získalo body na svoje konto.
Buxton pripomína, že ani Scuderia nie je mimo hry. “A teraz už aj Ferrari je rýchle a je blízko v konštruktéroch. McLaren nemá žiadnu garanciu, že to zvládne. Musia byť rozumnejší. Hovoríme to už mesiace. Neviem, koľkokrát to ešte budeme opakovať, lebo je to strašne frustrujúce.”
“Môžete to vidieť aj na Landovi. On jazdil nahnevaný, preto spravil chyby, ktoré spravil, preto v aute zachádzal za hranu a v nájazde do boxov trafil kužeľ. To je správanie človeka, ktorý má pocit, že ho porazili na štarte pretekov a uvažuje: Prečo neuprednostnia… Prečo sa to stalo? Ako sa to stalo?“
“Oni to zahodia,” povzdychol si napokon.