Mercedes ozrejmil, čo všetko prispelo k horúcim sedadlám Hamiltona a Russella
Lewis Hamilton a George Russell sa najmä v piatok počas VC Talianska sťažovali na relatívne ojedinelý problém: Ich sedadlá boli počas jazdy príliš horúce. Šéf traťových inžinierov Andrew Shovlin po víkende vysvetlil, ktoré faktory zohrali svoju úlohu a prečo práve v Monze boli tieto problémy také viditeľné.
Víkend v Taliansku sa niesol v znamení slnečného a horúceho počasia. Teploty vzduchu sa šplhali až k 34 °C a trať atakovala 50 stupňov. Tímom to robilo starosti najmä kvôli práci s pneumatikami, ale pre podanie stopercentného výkonu bol dôležitý aj komfort jazdca. Keby sa piatkové problémy Mercedesu s horúcimi sedadlami opakovali s rovnakou intenzitou aj v nedeľu, Hamilton s Russellom by mohli mať problém.
Andrew Shovlin vymenoval dôvody horúcich sedadiel v tradičnom povíkendovom videu z dielne Mercedesu. “Najvýznamnejším dôvodom bol fakt, že v Monze bolo mimoriadne horúco. Sedadlo a celé auto je vždy celkom horúce. Pohonná jednotka generuje veľa tepla, ktorého sa snažíte zbaviť.”
“Okrem nej máte aj množstvo skriniek s elektronikou, ktoré takisto pracujú dosť intenzívne a generujú svoje vlastné teplo, takže sa ho snažíte cez kokpit zbaviť,” vysvetľuje jeden z najskúsenejších inžinierov Mercedesu.
Každý vie, že teplotu v kokpite zvyšuje pohonná jednotka a elektronika, no tú má pilot za chrbtom vždy. Problémy s horúcimi sedadlami sa neobjavia zakaždým, tak prečo práve v Monze? Môže za to aj trenie. “Na rovinkách v Monze je pár miest, kde dosky podlahy narážajú na trať, čo takisto prostredníctvom trenia vytvára teplo, ktoré sa začne šíriť cez podlahu auta až k jazdcovej sedačke.”
“Keď je vonkajšia teplota 34 ˚C, nič sa nemôže ochladiť pod túto hranicu,” pripomína fyzikálne zákony Shovlin. “Okrem toho máte viacero zdrojov tepla, ktoré ju ešte zvyšujú. Teplota kokpitu sa teda dostáva výrazne nad telesnú teplotu jazdcov, pre ktorých je stále ťažšie sa schladiť. Teplo sa len hromadí a hromadí.”
Mercedes sa pokúsi do budúcna prísť s riešením, ktoré by jeho pilotom pomohlo, no aj celá Formula 1 sa snaží ochladiť kokpity. Nedávno sme sa dozvedeli, že sa už pracuje na akejsi klimatizačnej jednotke, ktorá by nechladila kokpit len pasívne ako dnešné prieduchy, ale dokonca aktívne. Klimatizácia sa mala testovať v Zandvoorte, no vzhľadom na chladné a upršané počasie sa FIA zrejme rozhodla pre odklad.
Shovlin poznamenal, že jazdci by mali byť na vysoké teploty pripravení, no niekedy je už aj na nich v kokpite príliš horúco. “Sú zvyknutí na jazdu v takýchto veľmi ťažkých podmienkach. Keď však prídete na tie najhorúcejšie preteky, je to trochu extrémne a naozaj ich to preverí. Intenzívne trénujú aj pri takýchto teplotách, no keď je kokpit horúcejší ako oni sami, tak je takmer nemožné zbaviť sa toho tepla.”
“Hľadáme spôsoby, ako jazdcom uľaviť, a to aj v rámci športu ako celku. Skúmajú sa možnosti, ako by sme mohli využiť dodatočné vybavenie v monoposte, ktoré by na týchto pretekoch trochu chladilo jazdca. Ako som však povedal, podmienky sú veľmi ťažké, a preto tak intenzívne trénujú,” doplnil.