Mercedes bol pri vývoji o krok pozadu, pripustil Shovlin
Mercedes pred ročníkom 2024 konečne prišiel na to, čo ho brzdilo v posledných dvoch sezónach. V úvode šampionátu však prestavaný monopost na hlavných konkurentov strácal, čo ho brzdilo po celý zvyšok sezóny. Podľa šéfa traťových inžinierov Andrewa Shovlina stále zaostával o jeden krok.
Rozhodnutie siahnuť po konvenčnom riešení bočníc a zmeniť koncepciu zadného zavesenia na verziu s tlačnou vzperou pomohol Mercedesu postaviť sa opäť na nohy. Kým však inžinieri vyladili všetky problémy spojené so zmenou koncepcie, prvá štvrtina sezóny bola preč.
Aj preto podľa Andrewa Shovlina Mercedes zaostával. “Myslím si, že jednou dôležitou vecou bol vývoj. V porovnaní s našimi súpermi sme veľké balíčky noviniek často prinášali o pár pretekov neskôr,” rekapituluje uplynulý ročník.
Mercedes však robil, čo mohol. “Keby sme ich predstavili skôr, boli by to menšie balíčky,” podotýka a vysvetľuje, že krátko po nasadení noviniek sa Mercedes dostal na úroveň súperov, no tí mu zas rýchlo ušli. “Faktom je, že v priebehu sezóny sme nestíhali dostatočne rýchlo pripravovať vylepšenia. Na pár pretekoch sme boli konkurencieschopní a ostatné tímy sa to snažili prekonať. Predstavili svoje vylepšenia a vrátili sa späť dopredu.”
“Takto to fungovalo. Myslím si, že sme mali slabý úvod do sezóny. Auto nemalo dobrý balans a nepracovalo na rôznych typoch okruhov. Približne v priebehu úvodných siedmich pretekov sme tie problémy vyriešili. Vo zvyšku sezóny to už boli tradičné vývojové preteky,” pokračoval Shovlin.
Prehrievanie zadných pneumatík predstavuje problém
Počas zimy má Mercedes šancu upevniť si svoju pozíciu uprostred top tímov, no na to mu nepostačí len čistá rýchlosť. Monopost W15 vynikal na chladných tratiach, ale trápil sa na horúcich okruhoch, ktoré navyše kladú dôraz na prácu so zadnými pneumatikami.
Jedným z cieľov je preto minimalizovať prehrievanie zadných pneumatík. “Prehrievanie zadných gúm predstavuje oblasť, v ktorej na tom nie sme tak dobre ako McLaren, Red Bull alebo Ferrari. To nás pravdepodobne zasiahlo naposledy na tratiach, akou je Singapur.”
“Skúmame, čo vieme spraviť, aby sme znížili teploty zadných pneumatík. V tejto oblasti sa pracuje na dvoch frontoch: Prvý je o tom, či dokážeme menej zahrievať pneumatiky. Druhý zas, či ich dokážeme viac ochladzovať,” vysvetľuje dva možné prístupy k riešeniu jedného problému. “Je však jasné, že v tejto oblasti sme mali na niektorých nedeľných pretekoch veľkú stratu na čelo. Toto je oblasť, na ktorú sa určite budeme koncentrovať pred ďalším ročníkom.”
Okrem toho však Mercedes brzdilo aj veľmi úzke pracovné okno. Keď svetlá výška monopostu nebola v optimálnych hodnotách, nemeckej stajni unikali desatinky sekundy na kolo. Kameňom úrazu tak boli aj hrboľaté okruhy.
“Je fér povedať, že na nich sme sa trápili častejšie. Viete si spraviť analýzu, s akou [svetlou] výškou jazdili jednotliví jazdci, no nemyslím si, že by sme sa tak výrazne líšili od ostatných. Jazdné vlastnosti sú však oblasť, na ktorú sa pri týchto pravidlách koncentrujeme,” dodáva. “Vo všeobecnosti sme spravili pokrok. Podstatou vývoja vo Formule 1 je však odstraňovanie problémov, a či tie problémy viete odstraňovať rýchlejšie ako konkurencia. Tak sa dostanete dopredu.”
- Značky
- Andrew Shovlin
- Mercedes