Poskakovanie vraj v roku 2026 neuvidíme, no Shovlin varuje pred aerodynamickými pascami


Formula 1 v nasledujúcej sezóne spraví z hľadiska aerodynamiky krok vzad smerom k predchádzajúcej sade pravidiel. Podlahy budú menej komplikované, prísavný efekt ustúpi do úzadia a tímy vyzbrojené skúsenosťami z posledných rokov by už s poskakovaním nemali mať problémy. Andrew Shovlin však upozorňuje, že ich môže zaskočiť niečo celkom iné.
Nová sezóna prinesie nové pravidlá a nové príležitosti, ale aj celkom nové aerodynamické fenomény, na ktorých sa tímy môžu popáliť, hoci o tom teraz vôbec netušia. Presne to sa stalo na začiatku aktuálneho cyklu pravidiel, keď simulátory a veterné tunely nedokázali odhaliť poskakovanie. Problémy sa objavili až na skutočnej trati počas predsezónnych testov.
Šéf traťových inžinierov Mercedesu Andrew Shovlin neočakáva opakovanie roka 2022, pokiaľ ide o poskakovanie, no rozhodne nevylučuje, že v budúcom roku bude treba vyriešiť iný problém. “Vždy sa objavia pasce a vždy sa nájdu tímy, ktoré nebudú spokojné s odvedenou prácou. Do éry nových pravidiel nikdy nemôžete vstupovať s postojom, že všetko bude prebiehať hladko.”
“Dalo by sa povedať, že pravidlami sa vraciame k predchádzajúcej generácii monopostov, pri ktorej je nepravdepodobné, že by sme čelili rovnakým problémom s poskakovaním, ktoré ovplyvnili úvod platnosti týchto pravidiel. Aj keby sa také problémy objavili, medzičasom sme sa toho naučili dosť a vyvinuli sme nástroje, aby sme aerodynamiku pochopili, takže sa s tým dokážeme vysporiadať,” predpovedá skúsený odborník na monoposty.
Jednou z veľkých zmien bude fungovanie nového systému DRS, ktorý bude po novom nasadený aj na prednom krídle. Aj tento systém môže tímy nachytať na hruškách. Možno si ešte spomínate na Veľkú cenu Veľkej Británie 2018 a problémy Williamsu, ktorého monoposty sa po deaktivácii systému DRS náhle roztáčali. Až po nasadení nového zadného krídla na trati sa ukázalo, že nový balíček v momente deaktivácie DRS spôsoboval zastavenie prúdenia vzduchu a náhly úbytok prítlaku na zadnej náprave.
To sa však týkalo zadného krídla. Pri prednom krídle bude ešte dôležitejšie sa postarať o to, aby sa prúdenie vzduchu “zdravo” obnovilo, pretože úlohou predného krídla je nasmerovať prúdenie vzduchu na celý zvyšok monopostu. Chyba v tejto oblasti by mohla znamenať, že tím bude musieť prekopať celú aerodynamiku.
To je však len jedna z potenciálnych hrozieb, ktorým sa tímy musia venovať. “Vždy čelíte výzve, keď sa snažíte nájsť ten správny balans, pretože pracujete na simulátoroch. Kým však auto nenasadíte na trati, neviete presne povedať, ako sa bude správať,” uvedomuje si Shovlin.
Predbiehanie na exotických miestach
Ďalšou a už viackrát spomínanou témou bude manažment energie v batériách. Najnovšie bude všetko na jazdcoch, pričom k dispozícii budú mať aj špeciálne tlačidlo na predbiehanie, ktoré im poskytne extra výkon a takpovediac nahradí súčasné predbiehanie s pomocou DRS.
Už sme počuli predpovede, že z toho môžu vznikať zaujímavé situácie s predbiehaním na absolútne nečakaných miestach. “Toto bude rozhodne veľký faktor, keď budete mať nedostatok energie a budete musieť robiť maximum preto, aby ste jej čo najviac rekuperovali.”
“Tímy v štartovom poli však čelia podobnej situácii. Keď vám chýba energia, vytvára to strategickú príležitosť pre jazdca, ktorý chápe, kde energiu využiť,” pokračoval Shovlin. Niekto sa napríklad môže pokúsiť staviť všetko na jednu kartu a za každú cenu sa dostať pred pilota pred sebou, no vzápätí sa zrejme s prázdnou batériou bude musieť pozerať do spätných zrkadiel.
Táto šachová partia môže byť veľmi zaujímavá. “Uvidíme príklady toho, že niekedy sa na začiatku kola bude dať pomerne ľahko predbehnúť, ale o chvíľu neskôr zas predbehnú vás, ak budete jazdiť takýmto štýlom. Takto sa to celé bude vyvíjať. Nemyslím si, že sa v tejto oblasti bude dať toho tak strašne veľa získať, ale bude to veľký faktor z hľadiska strategického pretekania.”







