logo F1online.skF1online.sk

Zahrievacie kolo trvalo nezvyčajne dlho. Bottas chcel Colapintovi vybaviť trest

Po štarte VC Talianska 2024: Lando Norris, Oscar Piastri
© LAT Images/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala5. 9. 2024

Všimli ste si počas nedeľnej Veľkej ceny Talianska, že zahrievacie kolo trvalo až neštandardne dlho? Valtteri Bottas odhalil vinníka a žiadal preňho trest. Za zdĺhavé radenie na štartový rošt má byť zodpovedný Franco Colapinto.

Celé nedeľné zahrievacie kolo od jeho začiatku do zhasnutia červených svetiel a odštartovania pretekov trvalo až tri minúty a 34 sekúnd. Vo chvíli, keď McLareny na čele zahrievali zadné pneumatiky už priamo na štartovom rošte a pomaly sa blížili k svojim miestam, sa totiž posledný Kuan-Jü Čou nachádzal ešte len vo Variante Ascari.

Martin Brundle si počas prenosu všimol, že Sauberom na chvoste štartového roštu to trvalo veľmi dlho. “Na čele roštu musia [McLareny] dosť dlho čakať,” pripomenul komentátor Sky Sports. “Pred týždňom v Zandvoorte mali problém, keď svoje zadné pneumatiky dostatočne nezohriali. McLarenu teraz nepomôže, že musí na čele čakať tak dlho.”

Bottas s Čouom sa nakoniec dostali na cieľovú rovinku a rovnako ako piloti pred nimi párkrát pretočili zadné kolesá. “Toto trvá už veľmi dlho. Na jazdeckom brífingu sa o tom budú musieť porozprávať. Poslednému radu trvá príliš dlho, kým sa zoradí,” pokrútil hlavou Brundle.

Počas priameho prenosu si to “zlízli” jazdci Sauberu, no skutočným vinníkom bol podľa Valtteriho Bottasa nováčik vo Formule 1 Franco Colapinto. Potenciálne porušenie pravidiel reportoval už počas zahrievacieho kola. “Len hlásim, že medzera medzi autom pred nami a tým predchádzajúcim bola veľmi veľká vzhľadom na pravidlá.”

Inžinier Steven Petrik sa Bottasa spýtal, či naráža na Franca Colapinta a na to, že v zahrievacom kole sa vliekol. “Áno, bol príliš pomalý.”

Valtteri Bottas po pretekoch priznal, že to bol z jeho strany pokus polepšiť si. “Áno, no netuším, prečo si nechal taký veľký odstup. Je tu prvýkrát a určite sa z toho poučí,” vysvetlil reportérom fínsky pretekár a otvorene priznal, čo ho viedlo k tomu, aby sa vo vysielačke posťažoval. “Hlásil som to, pretože sme mohli získať pozíciu k dobru, keby dostal trest. Tak to tu chodí.”

FIA napokon Colapintovo spomaľovanie vôbec neriešila. Počas jazdy za bezpečnostným vozidlom totižto síce platí pravidlo o desiatich dĺžkach monopostu, no zahrievacie kolo upravuje článok 44.8. Tento článok je však veľmi vágny. “Počas zahrievacích kôl sú zakázané cvičné štarty a formácia musí byť udržiavaná čo najtesnejšie.”

Formula 1 tak síce má pravidlo, ale nedokáže s ním efektívne narábať. Kedy sa pilot stará o to, aby bolo pole pri sebe “čo najtesnejšie” a kedy už nie? Zo zahrievacích kôl sa tak môže stať ďalšia téma pre jazdecký brífing pred VC Azerbajdžanu.

Súvisiace články

Diskusia