logo F1online.sk

Monza by sa mohla dočkať veľkej renovácie, vrátane vonkajšieho oválu

Monza, Taliansko
© Twitter/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík24. 11. 2020

Talianska Monza sa bezpochyby radí k najlegendárnejším okruhom na svete. Aj toto miesto však podlieha kolobehu dejín a potrebuje nevyhnutné investície. Šéfovia talianskeho motoršportu rozbehli v posledných dňoch iniciatívu, ktorej cieľom je získať financie z verejných zdrojov na opravy a úpravy legendárneho okruhu. Renovácie by sa mohol dočkať dokonca aj roky nedotknutý vonkajší ovál.

Podľa zdrojov z Apeninského polostrova, začal prezident Automobile Club d’Italia Angelo Sticchi Damiani, zháňať finančné zdroje od vlády pri príležitosti 100. narodenín Monzy. Okrúhlu storočnicu oslávi trať v roku 2022 a jej šéfovia chystajú darček v podobe renovácie.

Takáto iniciatíva nie je žiadnou novinkou, v predchádzajúcich rokoch chceli organizátori vystavať na okruhu novú tribúnu a upraviť aj jeho samotnú podobu. Hovorilo sa, že už beztak najrýchlejší okruh v kalendári, bude ešte rýchlejší, a to vďaka odstráneniu niektorej zo šikán (pravdepodobne buďto Variante del Rettifilo alebo Variante della Roggia) a zmene podoby Lesmo „dvojky“. Tieto návrhy pritom môžu byť stále aktuálne.

„Chceme mimoriadne zdroje, nielen na zmeny tvaru, ale tiež modernizáciu okruhu, aby sme na ňom mohli jazdiť ďalších dvadsať rokov,“ vyhlásil Damiani.

Monza má momentálne svoje miesto v kalendári garantované do roku 2024, no ani po tomto termíne sa nemieni z Formuly 1 stiahnuť, preto žiada o financie na renováciu. Tá by sa mohla týkať dokonca aj mýtického vonkajšieho oválu, ktorý je dnes už skôr historickou pamiatkou a podľa Damianiho „by bolo pekné obnoviť túto vysokorýchlostnú trať“ a „sledovať jej súčasný stav je bodnutím do srdca“.

Okruh s dvoma rovinkami a dvoma 30-stupňovými klopenými zákrutami sa reálne nepoužíva už desiatky rokov. Naposledy sa tu pretekalo v podstate ešte v 60-tych rokoch a monoposty ho opustili kvôli neprimeranému riziku, ktorý jazda na ňom predstavovala. Hoci občas sa pretekárske autá na ovále zvezú aj dnes, no slúži skôr pre exhibičné, než pretekárske účely.

Za ten čas existovalo mnoho návrhov, čo s ním spraviť. V 90-tych rokoch sa reálne hovorilo o jeho zbúraní a vysadení lesa. Napokon však bolo rozhodnuté ovál aspoň čiastočne opraviť.