logo F1online.skF1online.sk

Maďarsko videlo ohromný triler, double McLarenu a rozčúleného Verstappena

Oscar Piastri
© X/McLaren
Milan Kubala
Milan Kubala21. 7. 2024

Veľká cena Maďarska bola dokonalou reklamou na motoršport. Sezóna 2024 sa nám mení na jedno obrovské divadlo a fanúšikovia na Hungaroringu mohli sledovať množstvo zápletiek naprieč celým štartovým poľom. Prvé víťazstvo v kariére vybojoval Oscar Piastri, ktorý v závere vložil všetku svoju dôveru do tímu a svojho tímového kolegu, keďže sa pre strategické rozhodnutia ocitol za Landom Norrisom na druhom mieste, ale ten mu vedenie nakoniec vrátil. Po dvoch tvrdých súbojoch s Maxom Verstappenom skončil na treťom mieste Lewis Hamilton.

Boli to naozaj krásne preteky, ktoré mali všetko, tvrdé súboje, tímovú réžiu, škriepky s komisármi, zaujímavé stratégie s dvomi zastávkami a nakoniec skončili tým najlepším možným spôsobom pre pápajový tím, ktorý sa vrátil do boja o titul v Pohári konštruktérov.

Štart pretekov bol poriadne divoký. Lando Norris sa opäť neodpichol najlepšie a v prvej zákrute sa ocitol v sendviči medzi Piastrim a Verstappenom. Pilot Red Bullu využil únikovú zónu a zaradil sa na druhé miesto za vedúcim Piastrim, ale za opustenie trate a ponechanie si výhody musel vrátiť druhé miesto Norrisovi. Holanďan penil, ale experti sa v tomto prípade jednoznačne zhodli, že druhé miesto získal vďaka opusteniu trate.

Vynikajúci štart mali Lewis Hamilton a Charles Leclerc, ktorí sa zaradili na štvrté, resp. piate miesto. Naopak, Carlos Sainz spadol až na siedme miesto za Fernanda Alonsa. S Aston Martinom si však veľmi rýchlo poradil.

Už v úvodných desiatich kolách prišli prvé zastávky v boxoch. Túto možnosť využili najmä piloti, ktorí štartovali na mäkkých pneumatikách, pričom ukázali silu undecutu v Maďarsku. Čelo pretekov medzitým manažovalo svoje tempo a vyčkávalo. Vedúce trio nemalo závratné tempo a dokázali sa ho držať aj Hamilton s Leclercom.

Čelo pretekov mieri do boxov

Na konci 16. kola zamieril k mechanikom Lewis Hamilton a to dostalo Red Bull do nezávideniahodnej situácie. Pilot Mercedesu totiž bol v čase svojej zastávky len tesne za Verstappenom. McLaren povolal Norrisa a v ďalšom kole aj Piastriho, ale Red Bull pokračoval a ďalej vyčkával. Verstappen sa v tejto fáze sťažoval na svoju RB20. „Nemôžem brzdiť, nemôžem atakovať zákruty, predné aj zadné gumy sú na tom zle.“

Na základe vysielačkovej komunikácie usudzujeme, že Red Bull uvažoval o prezutí pneumatík, ale pripadalo im to príliš skoro. Verstappen a Sainz prišli do boxov na konci 21. kola. Prvý menovaný sa vrátil na trať na piatom mieste pred Cunodom, Sainz na deviatom za Russellom a Pérezom, ktorí sa snažili natiahnuť svoj prvý stint na tvrdých pneumatikách. Leclerc prišiel do boxov v 23. kole a vrátil sa na trať na piatom mieste pred Cunodom.

Po prvých zastávkach v boxoch si vymenili pozície len Hamilton a Verstappen. Pilot Mercedesu sa dostal na pódiové tretie miesto za pilotmi McLarenu. Štvrtý bol Verstappen a za ním Leclerc so Sainzom, ktorý sa poľahky predral cez Péreza, Russella a Cunodu.

S blížiacou sa polovicou pretekov sa začalo prepadávať tempo Lewisa Hamiltona a Max Verstappen sa rýchlo blížil. Súboj ako vystrihnutý z roku 2021 začal krátko pred polovicou pretekov v 34. kole. V 35. kole bol Verstappen veľmi blízko, keďže Hamilton urobil chybu v prvej zákrute. Max sa v druhej zákrute dostal dopredu, ale na vonkajšej strane si pravdepodobne pošpinil pneumatiky, bol príliš rýchly a vrátil pozíciu Lewisovi.

Tento súboj trval kolo za kolom a Hamilton sa zubami-nechtami držal. To sa veľmi páčilo nielen McLarenom na čele, ale aj Charlesovi Leclercovi, ktorý sa na čerstvejších pneumatikách zakrátko zaradil tesne za v súčte desať majstrovských titulov.

Súboj prerušili zastávky v boxoch

V 40. kole tento súboj prerušili zastávky v boxoch. Hamilton a Leclerc simultánne zastavili, aby sa udržali, resp. dostali pred Verstappena. Zaujímavé však bolo, že Charles obul stredne tvrdé pneumatiky (Hamilton tvrdé) a musel na nich vydržať 30 kôl až do cieľa. Red Bull opäť nereagoval a jazdcovi to odôvodnil tým, že na prezutie je ešte príliš skoro.

Na konci 45. kola povolal McLaren do boxov ako prvého Landa Norrisa, nie vedúceho Oscara Piastriho. Tím to odôvodnil tým, že potrebuje odraziť možný undercut od Hamiltona. Piastri zastavil až o dve kolá neskôr a na trať sa vrátil za Norrisom. Tím Austrálčana upokojoval, aby sa „netrápil Landom“, takže nás veľmi zaujímalo, ako to vyriešia na boxovom múre McLarenu. Odpoveď prišla rýchlo a Norris zakrátko dostal inštrukciu, aby vrátil prvé miesto Piastrimu.

Ohromujúce vyvrcholenie pretekov

Verstappen zastavil na konci 49. kola a na trať sa vrátil na čerstvých mediumkách na piatom mieste za Hamiltonom a Leclercom. Títo traja mali zviesť súboj o tretie miesto, keďže piloti McLarenu si na čele s prehľadom udržiavali vedenie. Max na to okamžite dupol a na oveľa čerstvejších pneumatikách sťahoval pilotov pred sebou po desatinách.

Hamilton tu mohol zasiahnuť a takticky poskytnúť DRS na obranu Leclercovi, ale zjavne o to nemal záujem. 14 kôl pred koncom tak prišlo nevyhnutné a Verstappen sa posunul na štvrté miesto.

Hamilton nasledoval 9 kôl pred koncom, ale Lewis nepredal svoju kožu lacno. Nasledoval tvrdý súboj, ďalšia kolízia, po ktorej sa Red Bull nakrátko vzniesol do vzduchu a tvrdo pristál. Nasledoval pád za Leclerca na piate miesto.

Verstappen penil celé preteky. Nebol spokojný, že po štarte vrátil druhé miesto Norrisovi, nebol spokojný s autom, nebol spokojný so stratégiou a nebol spokojný s obranou Hamiltona. Zasiahol opäť jeho inžinier GP Lambiase, ale je jasné, že Max bude po pretekoch veľmi nespokojný.

Medzitým sa Lando Norris tváril, že ohluchol. McLaren mu pripomínal, aby „šetril pneumatiky“, čím chcel jednoznačne povedať, že musí vrátiť prvé miesto Piastrimu. Nasledovali oveľa ostrejšie výzvy a pripomienka, že Lando v boji o titul „potrebuje Oscara a potrebuje tím“. Norris na to odpovedal, že Piastri sa musí dotiahnuť a zvyšoval náskok.

Tri kolá pred koncom Lando Norris výrazne spomalil a na cieľovej rovinke vrátil vedenie Piastrimu. Všetkým na boxovom múre McLarenu poriadne odľahlo. Bolo cítiť, že britský pretekár to urobil len s veľkou nevôľou. Urobil však správnu vec a takáto kontroverzia nestála za tých pár bodov navyše.

Veľkú cenu Maďarska tak vyhral Oscar Piastri. Je to jeho prvý triumf v kariére a skvelé body pre McLaren s Norrisom na druhom mieste. Tento tím sa rozhodne vrátil do boja v Pohári konštruktérov, keďže piloti Red Bullu obsadili „len“ piate a siedme miesto. Tretí skončil po ohromnom boji Lewis Hamilton – zapísal 200. pódium v kariére –, štvrtý Charles Leclerc, piaty Max Verstappen a šiesty Carlos Sainz. Ferrari z týchto pretekov taktiež vyťažilo maximum a treba povedať, že pretekovom tempe nebol Red Bull oveľa rýchlejší než Mercedes a Ferrari.

Bodovanú desiatku doplnili Pérez, Russell, Cunoda a Stroll. My sa tešíme na pokračovanie tejto obrovskej drámy už budúci víkend v Belgicku.

Preteky - VC Maďarska 2024

logo McLaren
Lando Norris
logo McLaren
Oscar Piastri
logo Mercedes
Lewis Hamilton
PilotTímČasKoláGridNaj. koloBody
1.
Oscar Piastri
McLaren1:38:01,989702.1:21,71625
2.
Lando Norris
McLaren+2,141701.1:21,71218
3.
Lewis Hamilton
Mercedes+14,880705.1:22,15315
4.
Charles Leclerc
Ferrari+19,686706.1:22,18212
5.
Max Verstappen
Red Bull+21,349703.1:20,90810
6.
Carlos Sainz
Ferrari+23,073704.1:21,4418
7.
Sergio Pérez
Red Bull+39,8596916.1:21,0966
8.
George Russell
Mercedes+42,3687017.1:20,3055
9.
Júki Cunoda
RB+1:17,2597010.1:23,5332
10.
Lance Stroll
Aston Martin+1:17,976708.1:22,3381
11.
Fernando Alonso
Aston Martin+1:22,460707.1:23,063
12.
Daniel Ricciardo
RB+1 kolo699.1:22,640
13.
Nico Hülkenberg
Haas+1 kolo6911.1:23,461
14.
Alex Albon
Williams+1 kolo6913.1:23,930
15.
Kevin Magnussen
Haas+1 kolo6915.1:23,533
16.
Valtteri Bottas
Stake+1 kolo6912.1:22,792
17.
Logan Sargeant
Williams+1 kolo6914.1:20,561
18.
Esteban Ocon
Alpine+1 kolo6819.1:21,610
19.
Kuan-jü Čou
Stake+1 kolo6818.1:23,487
-
Pierre Gasly
Alpinenedokončil3320.1:23,340

Live

Súvisiace články

Diskusia