logo F1online.skF1online.sk

Allison o (flexibilnom) prednom krídle Mercedesu: Pomáha nám s vyvážením auta

Lewis Hamilton
© Martin Trenkler
Milan Kubala
Milan Kubala14. 6. 2024

Po správach z prostredia Red Bullu, že červení býci veľmi pozorne sledujú flexibilitu predného krídla Mercedesu a dokonca mali FIA neoficiálne požiadať o jeho monitoring, sa pozornosť padoku upriamuje na novinku z dielne strieborných šípov. Technický riaditeľ James Allison prezradil, na čo je flexibilita krídla vlastne dobrá.

Elasticita komponentov prináša jednu výhodu, ktorá každému okamžite zíde na um; na rovinkách znižuje odpor monopostu a tým vylepšuje maximálnu rýchlosť. Vďaka tomu sa tímy môžu rozhodnúť nasadiť krídlo na väčší prítlak bez penalizácie na rovinkách.

To však nie je jediný a možno ani ten kľúčový benefit, ktorý pomohol Mercedesu sa tak výrazne priblížiť k top tímom na Veľkej cene Kanady. Azda ešte dôležitejší je fakt, že flexibilné predné krídlo pomáha liečiť problémy s nekonzistentnosťou auta v pomalých a rýchlych zákrutách.

Doposiaľ sa strieborným šípom darilo byť dobrí v jednom type zákrut, v druhom type zákrut, ale nikdy nie v oboch súčasne. Ak sa inžinieri rozhodli pre dobré nastavenie do pomalých zákrut a redukciu nedotáčavosti, v rýchlych zákrutách zas bol monopost pretáčavý s nervóznou zadnou časťou.

Tento problém sa podľa technického riaditeľa tímu Jamesa Allisona dá odstrániť mechanickými nastaveniami, ale má to negatívny dopad na komfort jazdca a dôveru v monopost. “Dá sa to robiť mechanickým nastavením, ktoré vám pomôže bojovať s vrodenou tendenciou k nedotáčavosti v pomalých zákrutách a pretáčavosti v rýchlych zákrutách. Čím hlbšie do extrému zájdete, tým je však riadenie monopostu náročnejšie.”

“Avšak, ak sa vám podarí vypudiť túto nespokojnosť aerodynamiky, proti ktorej bojujete mechanickým vyvážením auta, tak môžete dosiahnuť miernejší posun mechanického balansu. Pilot bude mať z auta konzistentnejší pocit a môže lepšie predvídať,” vysvetľuje 56-ročný Brit.

Záchranou je poddajné predné krídlo

Tímy si teraz lámu hlavy nad otázkou, ako predísť tomu, aby sa vyváženie monopostu v rýchlych zákrutách presúvalo tak ďaleko dopredu. Podľa Jamesa Allisona sa táto otázka začala objavovať len nedávno z jednoduchého dôvodu. Predné krídla pred časom negenerovali toľko prítlaku a nemali taký dramatický vplyv na balans auta.

“Myslím, že všetky autá sú najspokojnejšie blízko pri zemi, a preto blízko tej zeme sú,” opisuje snahy tímov znižovať svetlú výšku monopostov. “Predné krídla sú na týchto autách veľmi veľké a pravdepodobne chcú byť najbližšie k trati zo všetkého najviac.”

Čím je také veľké krídlo bližšie k zemi, tým viac prítlaku generuje. “Keď auto zrýchľuje, narastá aj jeho nervozita, pretože balans sa presúva na prednú nápravu viac, než by ste si želali. Takto bojujeme so súčasnými pravidlami.”

Priveľa prítlaku na prednej náprave a relatívne málo prítlaku vzadu spôsobuje pretáčavosť auta. “Čím viac prítlaku tak blízko k zemi nájdete, tým je to horšie. Keď boli v roku 2022 publikované tieto pravidlá, autá neboli tak blízko pri zemi ako dnes. Nebojovali sme s týmto vrodeným správaním tak ako dnes. Toto (nové) krídlo nám v tom pomáha.”

LAT Images/Mercedes

Allison prechádza k jadru veci a vysvetľuje, že z hľadiska balansu je ideálne mať v pomalých zákrutách čo možno najviac prítlaku, no čím ide monopost rýchlejšie, tým viac ho treba vpredu redukovať. Tu prichádza na scénu flexibilita predného krídla. Ak sa inžinierom podarí nájsť spôsob, ako obísť testy flexibility a aj tak zabezpečiť, že v rýchlych zákrutách sa krídla budú ohýbať smerom dozadu, balans monopostu bude v každom type zákrut bližšie k pomyselnému optimálnemu bodu.

Ak chce byť tím konkurencieschopný, zdá sa, že sa bude musieť vybrať touto cestou. “Je jasné, že táto vec nám pomáha s vrodeným správaním, ktoré som práve vysvetlil,” pokračoval Allison a na rovinu prezradil, v čom je háčik. “Všetci z nás sa snažia zabezpečiť, že prejdeme testami flexibility FIA. Oni komponenty zaťažia a tie sa nesmú pohnúť nad predpísanú hranicu. Za predpokladu, že sa vám to podarí a vaše krídlo sa ohýba tak, ako sa má, nečelíte žiadnej dráme zo strany riadiaceho orgánu.”

Mercedes po víkende v Monaku avizoval, že benefity nového predného krídla budú väčšie na iných tratiach. Naplno sme ich nevideli ani v Kanade, pretože rýchlostný rozptyl zákrut nie je taký veľký. Strieborné šípy sa preto tešia na tradičné trate do Barcelony či Spielbergu.

“Je to nápomocné, ale nečerpáte z toho maximálne benefity v porovnaní s traťou, ktorý má širšie spektrum zákrut z hľadiska rýchlosti. Dúfajme, že na ďalších okruhoch nám to pomôže viac,” doplnil Allison.

Súvisiace články

Diskusia