logo F1online.skF1online.sk

Pirelli nepovažuje špeciálne monacké pneumatiky za riešenie

Charles Leclerc, pneumatiky Pirelli
© SF Press Office
Milan Kubala
Milan Kubala30. 5. 2024

Po víkende v Monaku sa objavilo viacero návrhov, ako vdýchnuť nedeľným mŕtvolným pretekom v úzkych uličkách život. Jedným z návrhov bolo aj nasadenie mäkších pneumatík či rovno vývoj špeciálnych gúm pre kniežatstvo. Pirelli však vidí problém niekde inde.

Lewis Hamilton sa po pretekoch zamyslel nad tým, či má Pirelli dostatočne širokú škálu gúm na to, aby pokrylo aj požiadavky Monaka. Tri najmäkšie zmesi sú vraj beztak o dva stupne tvrdšie, než by bolo vhodné. V ideálnom prípade by mal taliansky dodávateľ pripraviť ešte dve mäkšie zmesi gúm.

Problémom by však bola vôbec jedna. “Nie je to nerealistické,” hovorí Mario Isola pre Racer, ale jedným dychom dodáva: “Jediný problém je nájsť na testovanie okruh podobný Monaku. My naše zmesi vždy testujeme na okruhoch s rôznou náročnosťou. Monako je také jedinečné, že nemáme k dispozícii žiadnu porovnateľnú trať.”

“Okrem toho nemôžeme požiadať mesto, aby pre nás uzavrelo trať a všetky ulice na naše testovanie. Je to nemožné. Testovať tu je nemožné a nájsť miesto, ktoré by bolo reprezentáciou Monaka, je zas veľmi ťažké,” poukazuje na hlavný problém šéf Pirelli.

Vývoj špeciálnych pneumatík by bol nákladný a potenciálne aj zbytočný. Tieto gumy by sme videli prakticky len v Monaku, kde by aj tak nemuseli priniesť želaný efekt; tímy by skrátka jazdili ešte pomalšie ako v nedeľu, aby gumy udržali pri živote až do zastávok v boxoch. Predbiehať sa tu totiž nedá ani s rýchlostnou výhodou piatich sekúnd na kolo.

Isola vidí problém v niečom inom. “Problémom je to, že sa nedá predbiehať. Ak sa nedá predbiehať, tak beriete pozíciu na trati namiesto zastávok v boxoch či ďalších prvkov. Je jasné, že sú limitovaní šírkou ciest. Tá sa nedá rozšíriť, ale na druhej strane autá sú také široké…”

“Napríklad Formula 3 tu mala veľmi dobré preteky. Majú menšie autá a videli sme veľa predbiehania, veľa akcie. Formula 3 je však menšia a dokáže to. Vo Formule 1 je to ťažké,” nahlas uvažuje taliansky inžinier. “Zo skúseností vieme, že v tomto prípade tímy len manažujú svoju rýchlosť, aby natiahli stint a znížili počet pitstopov.”

“Alebo by sme im mohli prikázať absolvovať viac zastávok v boxoch. Obávam sa však, že výsledkom by mohlo byť to, že všetci zastavia v rovnakom kole a nič sa nezmení,” dodal.

Súvisiace články

Diskusia