logo F1online.sk

Štatistické lahôdky: VC Turecka 2020

Istanbul Park, Turecko
© Twitter/F1
Vladimír Ševc
Vladimír Ševc12. 11. 2020

Formula 1 sa po deviatich rokoch vracia na rozhranie Európy a Ázie. Pre tento ročník definitívne opúšťa európsky kontinent a na záverečné štyri podujatia nezadržateľne mieri na Blízky východ. Tam sa uzavrie najzvláštnejšia a najhustejšia sezóna histórie. Návrat na staré známe miesto s radosťou očakávajú nielen jazdci, ale predovšetkým diváci pri televíznych obrazovkách.

Grand Prix Turecka bola dejiskom formulových pretekov sedemkrát a niektorými situáciami sa natrvalo zapísala do spomienok motoristických fanúšikov.

  • Veľká cena Turecka bola súčasťou kalendára v rokoch 2005 – 2011.
  • Niekdajšie centrum Osmanskej ríše bolo vo svojej premiérovej sezóne 26. krajinou, ktorá hostila preteky F1. Okruh Istanbul Park bol historicky 63. rôznou traťou.
  • Istanbul Park s dĺžkou 5,338 km je jediným dejiskom tunajších formulových pretekov. Piloti ho v nedeľu obkrúžia 58-krát, najvyzývavejšou je zákruta číslo osem.
  • Po Imole ide o druhú trať, na ktorej sa bude jazdiť v protismere hodinových ručičiek.
  • Jason Tahincioglu, skrátene Tahinci, bol turecký pretekár, ktorý v sezónach 2006-2007 bez výraznejšieho úspechu štartoval za tím Giancarla Fisichellu v juniorskej sérii GP2. Napriek tomu sa mu podarilo propagačne zviezť s monopostom Jordan F1.
  • Iba dvakrát sa stalo (2009, 2010), že víťaz sobotnej kvalifikácie nevystúpil v nedeľu na najvyšší stupienok.
  • Premiérové podujatie sa stalo korisťou stajne McLaren. Kimi Räikkönen štartoval z pole position a napokon aj vyhral; Juan Pablo Montoya zajazdil najrýchlejšie kolo pretekov. Britská stajňa mohla zaznamenať double, ale Kolumbijčan sa necelé dve kolá pred koncom roztočil po kontakte pri obiehaní o kolo pomalšieho Tiaga Monteira. Druhé miesto prepustil jednému z hlavných adeptov na majstrovský titul Fernandovi Alonsovi. Aby toho nebolo málo, Juan pri zastávke v boxoch vyštartoval o čosi skôr a tankovacou hadicou zrazil svojho mechanika k zemi.
  • V roku 2006 sa začala písať séria tunajších úspechov Felipeho Massu. Brazílčan sa práve v Turecku dočkal premiérového triumfu v F1. V Istanbule získal v rokoch 2006-2008 pole position i víťazstvo v pretekoch.
  • Úvod pretekov sezóny 2006 poznačila menšia strkanica v nájazde do prvej zákruty. Rôzne kontakty zaznamenali Scott Speed, Kimi Räikkönen, Nick Heidfeld, Giancarlo Fisichella, Ralf Schumacher i Tiago Monteiro. Kimi dôsledkom poškodenia auta čoskoro havaroval.
  • O rok neskôr bol štart pokojnejší, došlo iba k jednej kolízii, keď Giancarlo Fisichella (Renault) zozadu narazil do krajana Jarna Trulliho (Toyota). Jarno sa roztočil, ale obaja mohli pokračovať ďalej. Ani jeden z nich však na body nedosiahol…
  • Giancarlo Fisichella (Force India) bol zlým mužom aj v tretej sezóne po sebe. V ročníku 2007 nedobrzdil krátko po štarte do prvej zákruty a po náraze do nič netušiaceho Kazukiho Nakadžimu (Williams) preletel ponad japonského súpera. Pre oboch sa preteky skončili po pár metroch… Na čele sa osemkrát zmenilo vedenie pretekov.
  • Brazílčan Rubens Barrichello (Honda) v Turecku 2008 oslávil nový rekord v počte štartov. Na druhé miesto historických štatistík odsunul Riccarda Patreseho, ktorý dovtedajší unikát 256 absolvovaných Grand Prix držal od roku 1993.
  • Juniorské preteky GP2 sezóny 2008 poznačila kolízia Bruna Sennu s voľne pobehujúcim psom. Brazílčanovi pri kontakte zničil pravé predné zavesenie a z pretekov musel odstúpiť. Pes stret s rýchlym monopostom neprežil…
  • GP Turecka bola v roku 2009 siedmym podujatím a Jenson Button dosiahol šiesty triumf ročníka. Vtedy by iste nikto nepovedali, že išlo o jeho posledné víťazstvo sezóny. Vo zvyšných desiatich pretekoch prenikol na stupeň víťazov iba dvakrát, napriek tomu sa stal majstrom sveta. Pilotoval krásny monopost Brawn Mercedes.
  • To, čo sa udialo v priebehu 40. kola v nájazde do zákruty č. 12 GP Turecka 2010, je zrejme to prvé, čo vám napadne, keď sa spomenie táto veľká cena. Kolízia tímových kolegov Red Bullu Sebastiana Vettela a Marka Webbera vstúpila do histórie. Seb jazdiaci za kolegom sa pokúsil o jeho predbehnutie, ale došlo ku kontaktu. Nemec s poškodeným autom odstúpil a neslušne gestikuloval na počínanie austrálskeho kolegu. Webber skončil tretí.
  • Ako sa na trati majú správať tímoví kolegovia, ukázali piloti McLarenu. Lewis Hamilton a Jenson Button takisto súperili bok po boku a svojim šéfom robili vrásky na čele. Do cieľa však prišli na prvých dvoch priečkach a vzájomným súbojom potešili tisícky divákov.
  • Vitalij Petrov (Renault) získal v pretekoch ročníka 2010 jediné najrýchlejšie kolo pretekov.
  • V roku 2010 oslavovalo Ferrari v Turecku jubilejnú 800. GP v histórii. Historický medzník červeným mnoho radosti nepriniesol, obsadili iba siedme a ôsme miesto. Magickú tisícku pokorili tohto roku na domácej trati v Mugelle počas Veľkej ceny Toskánska.
  • Premiéru v Turecku ovládol britský McLaren, derniéru rakúsky Red Bull (2011). Vettel získal sobotný i nedeľný triumf, Webber pridal najrýchlejšie kolo pretekov.
  • Počas poslednej tureckej GP prebehlo 81 zastávok v boxoch! Až trinásť z 24 jazdcov navštívilo mechanikov štyrikrát.

Štvorica pilotov súčasného štartového poľa okúsila atmosféru tureckých pretekov F1. Konkrétne Kimi Räikkönen, Lewis Hamilton, Sebastian Vettel a Sergio Pérez. Ak by cez víkend dostal v kokpite opätovnú príležitosť Nico Hülkenberg, bolo by ich o jedného viac.

  • Icemanovi Istanbul Park vcelku sedí. V premiérovom ročníku (2005) si po štarte z pole position vedúcu pozíciu udržal a cieľovú čiaru preťal prvý. V rokoch 2007-2008 obsadil druhé a tretie miesto. Pri poslednej účasti sa rozlúčil nebodovanou deviatou pozíciou. Ak by po sezóne 2009 na dva roky neprerušil kariéru, mohol ako jediný odjazdiť všetky doterajšie turecké veľké ceny.
  • Kimiho priemerná štartová pozícia má v Turecku hodnotu 4,2.
  • Lewis Hamilton tu štartoval v rokoch 2007-2011. V sezóne 2010 dosiahol jediné víťazstvo a v ročníku 2008 skončil na striebornom stupienku. Až na jednu výnimku (2009) bodoval pri každej účasti. Pole position v jeho vitríne stále chýba.
  • Tunajšia priemerná štartová pozícia Lewisa Hamiltona je 5,4.
  • Aj Sebastian Vettel súťažil na Istanbul Parku v identickom období ako Lewis. Prvé dva ročníky jazdil za Toro Rosso, čiže najlepším výsledkom bola 17. pozícia. Po prestupe do Red Bullu získal jeden triumf, jedno tretie miesto a raz vypadol. Dvakrát štartoval z pole position.
  • Turecko má vo Vettelovom živote osobitné postavenie. V sezóne 2006 práve tu absolvoval debut v monoposte F1, keď v piatkových voľných tréningoch dostal možnosť ukázať talent za volantom BMW Sauber. A bol to debut ako z ríše snov. V prvom tréningu obsadil ôsme miesto, druhý s náskokom 0,073 sekundy pred Felipem Massom vyhral!
  • Sebova priemerná pozícia na štarte má hodnotu 7,4.
  • V poslednom ročníku tureckej GP debutoval vo farbách Sauberu Sergio Pérez. Mexičanovi trochu trvalo, kým sa v novom prostredí adaptoval. Po štarte z 15. priečky sa v konečnom hodnotení posunul o jednu vyššie. Pri súčasnej forme to môže výrazne vylepšiť. Sergio okrem toho jazdil v Istanbule dvakrát v juniorskej sérii GP2, avšak bez úspechu.
  • Daniel Ricciardo síce debutoval v F1 v roku 2011, ale až uprostred sezóny. Turecké preteky teda nestihol. Napriek tomu sa povozil i na tejto trati, v prvom piatkovom voľnom tréningu totiž dostal príležitosť v Toro Rosso. Obsadil solídne 8. miesto.
  • Romain Grosjean stojí na konci cesty v najvyššej kategórii motoršportu. Na krajinu polmesiaca však iste bude spomínať rád. V GP2 sa predstavil trikrát (2008, 2009, 2011), pričom zo šiestich štartov získal dve výhry a jedno druhé miesto.
  • Posledný, kto má s tureckou traťou skúsenosť, je Valtteri Bottas. V roku 2011 absolvoval dva preteky kategórie GP3. Najlepším umiestnením bola štvrtá priečka.
  • Ak sa pozrieme na štatistiky stajní, v Turecku je momentálne najúspešnejšie Ferrari s tromi triumfami. Dva zaznamenal McLaren, po jednom Brawn a Red Bull.
  • Počet pole position je vyrovnanejší, trikrát sa tešilo Ferrari i Red Bull, raz McLaren.

Prinesie ďalší navrátilec do tohtoročného kalendára Formuly 1 zaujímavé preteky? Bude mať štvorica pretekárov so skúsenosťami s týmto okruhom nejakú výhodu oproti zvyšným konkurentom? Pravdepodobne nie, ale ani to by nemalo zabrániť tomu, aby pomerne náročný a vyzývavý Istanbul Park nepriniesol neobyčajný priebeh Veľkej ceny. Už keď nie na tých najvyšších priečkach, tak aspoň v strede poľa…