logo F1online.skF1online.sk

Veľká cena Monaka v číslach

Monte Carlo, Monako, ilustračné
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala24. 5. 2024

Formulu 1 tento víkend čaká najprestížnejšie podujatie v kalendári. Ikonické Monako doslova dýcha históriou, veď je to len jeden zo štyroch okruhov, ktorý bol v kalendári kráľovnej motoršportu už na jej počiatku v roku 1950. Odvtedy sa uskutočnilo 69 veľkých cien na trati, ktorú vám priblížime niekoľkými číslami.

Monacký okruh je najkratší v súčasnom kalendári s dĺžkou len 3337 metrov. V histórii Formuly 1 sa síce už jazdilo aj na kratších okruhoch — napríklad trať na letisku v Zeltwegu neďaleko dnešného Red Bull Ringu mala len 3186 metrov — no máloktorý dal pilotom tak zabrať.

Zatiaľ čo spomínaný Zeltweg mal oficiálne len štyri zákruty, v Monaku ich jazdcov čaká devätnásť. Neustále zmeny smeru, akcelerácia a brzdenie ich nútia pracovať s pedálmi a volantom prakticky neustále.

Najdlhší úsek na plný plyn má 669 metrov. Piloti strávia s plynom na podlahe len 59 percent času a podľa predpovedí Red Bullu v priebehu jedného kola budú musieť preradiť v priemere 47-krát, čo za celé 78 kôl dlhé preteky predstavuje až 3666 preradení. A to je nedeľa najkratšia zo všetkých; pred šachovnicovou vlajkou treba odjazdiť len 260,286 km. Štandardná veľká cena svojou dĺžkou presahuje hranicu 305 kilometrov.

Viac ako trojkilometrovú trať lemuje až 21 kilometrov ochranných bariér. Z tejto dĺžky 900 metrov tvoria špeciálne TecPro bariéry, ktoré výrazne zvyšujú bezpečnosť, ale aj náklady na usporiadanie podujatia. Metrový úsek totiž stojí až 15-tisíc eur. Okrem týchto bariér na nebezpečných miestach nájdeme ďalších 1000 použitých pneumatík.

O bezpečný priebeh Veľkej ceny Monaka sa stará celá armáda dobrovoľníkov a profesionálov. Vedeli ste, že pozdĺž trate je približne 650 maršalov, 110 hasičov s 800 hasiacimi prístrojmi, 99 lekárov a odstavených 35 sanitiek? Ďalších 270 zdravotníkov je pripravených v prípade potreby asistovať a poskytnúť prvú pomoc fanúšikom.

Najjagavejšie preteky sezóny monitoruje 56 kamier.

Prvý rad je najdôležitejší

V Monaku je kvalifikácia absolútne kľúčová. Aj keď Olivier Panis tu v roku 1996 dokázal zvíťaziť po štarte zo 14. priečky, až 49 veľkých cien vyhral pilot, ktorý do pretekov vyrazil z prvého radu. Držiteľom pole position sa však v posledných rokoch veľmi nedarí; kvalifikační víťazi tu vyhrali len tri podujatia z posledných ôsmich a celkovo 31 z uskutočnených 69 veľkých cien.

V súčasnosti sa už veľké ceny v Monaku nekončia so zdrvujúcim náskokom ako kedysi. Predstavte si, že v roku 1950 tu Juan Manuel Fangio vyhral s náskokom celého kola! Podobný kúsok sa podaril aj Grahamovi Hillovi (1964), Dennymu Hulmemu (1967) a Riccardovi Patresemu (1982). Doplňme, že v roku 1950 si Fangio vyjazdil pole position absolútne suverénne, keď porazil svojho kolegu a najbližšieho prenasledovateľa Nina Farinu o 2,6 sekundy.

Naopak, najtesnejšie sa skončila edícia z roku 1992, keď Ayrton Senna preťal cieľovú pásku s náskokom len 0,215 sekundy pred Nigelom Mansellom. O menej než päť desatín tu vyhrali aj Michael Schumacher (0,431s – 2001), Jody Scheckter (0,440s – 1979), Mark Webber (0,448s – 2010) a Jarno Trulli (0,497s – 2004).

Najúspešnejším pilotom v Monte Carle je Ayrton Senna. Monacký špecialista tu vyhral šesťkrát. Graham Hill a Michael Schumacher majú päť víťazných trofejí, Alain Prost ich nasleduje so štyrmi.

Zo súčasných jazdcov sa tu najviac darilo Lewisovi Hamiltonovi (3 víťazstvá). Dvakrát sa postavili na najvyšší stupienok Fernando Alonso a Max Verstappen.

Spomedzi konštruktérov je suverénne na čele McLaren (15 triumfov) pred Ferrari (10) a Mercedesom (8).

20 miliónov eur

Monako patrí medzi štyri formulové klasiky spolu so Spa, Silverstonom a Monzou, ktoré v kalendári nechýbali už v roku 1950. V posledných sezónach sa však svet začína točiť čoraz rýchlejšie a musí s ním držať krok aj kniežatstvo, ktoré už miesto v kalendári nemá také isté ako v minulosti.

Veľmi dlho sa preteky v Monaku konali prakticky zadarmo, no týmto časom odzvonilo. Už aj podujatie, bez ktorého by ročník Formuly 1 nemal ten správny šmrnc, musí zaplatiť 20 miliónov dolárov za usporiadanie veľkej ceny. Je to síce najmenej zo všetkých pretekov, no dá sa očakávať, že sa táto suma bude postupne zvyšovať.

Formula 1 navyše zarobí aj na reklamách po obvode okruhu; tie sú po novom majetkom FOM.

Súvisiace články

Diskusia