Kto je Bryan Bozzi a aké sú úlohy pretekového inžiniera Charlesa Leclerca?
Takmer pred mesiacom nás Ferrari informovalo o nečakanej novinke: Dlhoročného pretekového inžiniera Charlesa Leclerca nahradí nové meno. Namiesto Xaviho Marcosa sa mu od Veľkej ceny Emilia Romagna prihovára Bryan Bozzi a zatiaľ to zvláda na jednotku. Kto je však Bryan Bozzi, aké boli jeho staré úlohy, a aké sú tie nové?
Už počas prvých dvoch veľkých cien sme si mohli všimnúť zmenu v štýle komunikácie medzi Charlesom Leclercom a boxovým múrikom. Nový pretekový inžinier Bryan Bozzi zanecháva dojem, že má všetko pod palcom; svojmu jazdcovi posúval veľmi jasné a priame inštrukcie, vďaka ktorým by malo odzvoniť nedorozumeniam vo vysielačke. S Charlesom Leclercom majú navyše skvelú chémiu.
Bozziho vychválil aj šéf tímu Frédéric Vasseur. “Posledné dva víkendy bol veľmi silný, nespravil žiadne chyby. Bol tiež veľmi priamy a rozhodný,” hodnotil výkon Bryana Bozziho. “Zvládnuť Monako nie je jednoduché, pretože je treba toho veľa manažovať. Párkrát sme videli, že pilot žiadal o to, aby mohol zatlačiť, no my sme ho zo strategických dôvodov brzdili.”
Boxový múrik nemal vážnejšie problémy ani s blokovaním súperom. V jednej chvíli síce Charles Leclerc zavadzal Loganovi Sargeantovi, no Monačan to pripísal problémom s viditeľnosťou na výjazde z tunela. Tmavomodré auto Williamsu v tmavom tuneli za sebou skrátka nevidel.
“Komunikácia medzi Bryanom a Charlesom bola veľmi jasná. Veľmi rýchlo sa pochopili a neobjavili sa žiadne chyby. Z technického hľadiska je spolupráca s Charlesom dobrá, ale poznajú sa už niekoľko rokov. Zašiel by som až tak ďaleko, že by som ich označil za perfektnú dvojicu,” doplnil Frédéric Vasseur.
Kto je Bryan Bozzi?
Kde sa teda vzal Bryan Bozzi? Doposiaľ sme o ňom prakticky vôbec nepočuli, keďže nebol na záberoch kamier a ani počas veľkej ceny nekomunikoval s Charlesom Leclercom vo vysielačke. Bol však súčasťou jeho úzkeho okruhu ľudí ako výkonnostný inžinier.
Cesta do Ferrari bola o čosi dlhšia. “Narodil som sa do taliansko-dánskej rodiny a vyštudoval som Britskú medzinárodnú školu svätého Juraja v Ríme. Potom som sa presťahoval do Anglicka, kde som študoval mechanické inžinierstvo na Univerzite v Bath,” hovorí 35-ročný inžinier, ktorého cituje formu1a.uno.
Už za študentských čias ho uchvátil motoršport. “V tom čase som sa zúčastnil projektu Formula Student, kde rôzne skupiny študentov majú príležitosť navrhnúť a skonštruovať pretekárske auto. Univerzity z celého sveta potom súperia, akoby predstavovali pretekárske tímy. Vďaka týmto skúsenostiam som pochopil, že pretekanie mám rád.”
“Pokúsil som sa preto získať miesto stážistu vo Ferrari, v tíme, v ktorom chce každý skôr či neskôr pracovať. Všetko to dobre dopadlo a ja som už dlhé roky súčasťou traťového tímu Scuderie Ferrari,” preskočil pár zím Bozzi, ktorý sa k Ferrari pripojil v roku 2012.
Prvé dva roky pracoval vo veternom tuneli a až následne sa dostal bližšie k pretekárskemu tímu. Medzi rokmi 2014 a 2018 bol súčasťou aerodynamického oddelenia, aby sa následne stal výkonnostným inžinierom Charlesa Leclerca. S Monačanom pracuje od prvého dňa po príchode zo Sauberu.
“Som veľmi pyšný na to, že v najvyššej kategórii motoršportu môžem reprezentovať túto spoločnosť a celé Taliansko, no ešte viac na príležitosť pracovať po boku takého úžasného jazdca, akým je Charles,” raduje sa zo svojho kariérneho postupu.
Kto všetko sa stará o jazdca počas súťažného víkendu?
Súčasťou najužšieho tímu jazdca je pretekový inžinier, ktorý sa počas veľkej ceny stará o komunikáciu z boxového múrika, no asistuje mu aj výkonnostný inžinier spolu s jazdeckým trénerom. “Pretekový inžinier je zodpovedný za prevádzku monopostu, ktorý mu je zverený na dané podujatie. To zahŕňa správne vykonanie plánu výjazdov, teda programu na každý segment víkendu, a nastavenie auta. Pretekový inžinier je zároveň tým, kto s jazdcom komunikuje vo vysielačke a poskytuje mu všetky informácie, ktoré potrebuje počas svojich jázd,” vysvetľuje svoje povinnosti Bryan Bozzi.
Doposiaľ bol výkonnostným inžinierom, takže s Charlesom Leclercom sa skutočne veľmi dobre pozná. Skúsenosti, ktoré nabral v predchádzajúcich rokoch, mu teraz môžu pomôcť aj pri výkone novej funkcie. “Výkonnostný inžinier je zodpovedný za optimalizáciu rôznych nastavení monopostu, napríklad nastavenie brzdného balansu alebo uzávierky diferenciálu. Najviac času trávi pri analýze balansu monopostu a pracuje na tom, aby všetko fungovalo tak, ako na simuláciách.”
Tretím blízkym “pomocníkom” jazdca je akýsi tréner. “Práca jazdeckého trénera spočíva vo vylepšovaní výkonu jazdca. Analyzuje video a telemetriu ostatných monopostov na rošte a prináša rady, ktoré stopy prejazdu sú najrýchlejšie a aké jazdecké štýly vidieť v kokpitoch.”
“Tieto tri osoby spolu s ďalšími inžiniermi na trati aj v Maranelle sa snažia auto optimalizovať a dostať z neho aj poslednú tisícinku sekundy, ktorá vo Formule 1 môže rozhodnúť,” ozrejmil Bozzi.
Čo nás čaká cez víkend?
Pred nami je víkend v Kanade, kde Ferrari bude musieť nadviazať na slušné výkony z posledných veľkých cien. Očakáva sa, že taliansky tím by mal byť v Montreale silný vzhľadom na to, ako dobre sa dokáže vysporiadať s obrubníkmi. Charlesovi Leclercovi navyše pomôže aj to, že súčasná verzia monopostu má dokonale vyhovovať jeho jazdeckým preferenciám.
“Montreal je trať s dlhými rovinkami, po ktorých nasledujú kombinácie stredne rýchlych zákrut,” opisuje nároky blížiaceho sa víkendu taliansko-dánsky inžinier. “Aby ste šli rýchlo, potrebujete mať dobrú maximálku na rovinkách, ale aj skvelé brzdenie a dobrú trakciu na výjazdoch zo zákrut.”
Pirelli vo svojom víkendovom prehľade uviedlo, že nároky na trakciu a brzdenie patria medzi najvyššie v kalendári. Oba aspekty dostali najvyššiu známku 5/5.
Nastavenia auta budú kľúčové. “Z pohľadu jazdca je nevyhnutné dôverovať autu pri brzdení, aby pri nájazde do zákruty mohol byť čo najprecíznejší a na výjazde čo najskôr akceleroval. Dokonca aj na tejto trati ako na všetkých mestských okruhoch je dôležité v tréningu odjazdiť dostatok kilometrov, aby ste sa zoznámili s ním a aj so zákernými bariérami.”