logo F1online.sk

Podľa Szafnauera majú niektoré tímy výhodu už od zavedenia stropu a míňajú viac

Max Verstappen, majster sveta 2023
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala29. 4. 2024

Rozpočtový strop sa mal postarať o to, že všetky tímy v štartovom poli budú mať rovnaké šance, čo malo automaticky zmenšiť výkonnostné rozdiely. Zatiaľ sa to potvrdzuje len čiastočne. Podľa bývalého šéfa Alpinu Otmara Szafnauera to súvisí so skutočnosťou, že aj pod rozpočtovým stropom sa dá minúť viac a udržať si svoju výhodu.

Treba uznať, že v histórii Formuly 1 ešte nikdy neboli také malé rozostupy medzi čelom a chvostom štartového poľa. I napriek tomu sa nám však v padoku vytvorili dva tábory. Jeden tábor tvorí pätica top tímov, ktoré de facto odstrihli od bodov zvyšnú päťku.

Čo to spôsobuje? Otmar Szafnauer prezradil, že jedným z faktorov je rozpočtový strop, v ktorom sa darí odstraňovať šedé zóny len postupne. “Prichádza mi na um pár oblastí. Jednu z nich som zažil, keď niektoré tímy si lepšie nastavili štruktúry pod rozpočtovým stropom. Míňajú o desať až pätnásť miliónov viac ako ostatní. Treba pamätať na to, že toto prispieva k výkonnostnej výhode.”

Veľké tímy majú pod sebou viacero organizácií. Na jednej strane je samotný pretekársky tím, na druhej strane technologická divízia, ktorá však nespadá pod rozpočtový strop, pretože priamo nesúvisí s činnosťou tímu vo Formule 1. Red Bull Advanced Technologies či Mercedes Applied Science sú divízie, v ktorých môžu tímy “odložiť” svojich najlepších a najdrahších inžinierov a vylúčiť tak časť ich mzdy spod rozpočtového stropu.

Ak máte k dispozícii o toľko peňazí viac, je to približne 10-percentná výhoda v porovnaní s ostatnými. “Povedzme, že máte o tých pätnásť miliónov dolárov viac, pretože ste sa inak zorganizovali. Môžete si nimi kúpiť viac talentovaných ľudí alebo sa pustiť do experimentov, ktoré ostatní nemajú k dispozícii.”

To však nie je všetko. “Okrem toho, aj keď máme rozpočtový strop pre operačné a kapitálové výdavky, tak sme na kapitálovej strane zmrazili isté rozdiely,” podotýka Szafnauer na margo vybavenia či tovární. Napríklad Williams teraz dopláca na to, že pred zavedením rozpočtového stropu nemal horu peňazí, ktorú by investoval do vybavenia. Investovať teraz je totiž oveľa náročnejšie.

“Veľké tímy majú niektoré nástroje a drobné celky sa ich teraz snažia dohnať a získať,” pokračoval a vysvetlil, že tímy smú míňať do rozvoja infraštruktúry len istý obnos peňazí ročne. “Chce to čas, pretože to bolo nejakých 36 miliónov dolárov v rozmedzí štyroch rokov.”

“Spomínam si na to, že sme tomu čelili v Alpine. Nemohli sme kúpiť, čo sme si kúpiť chceli, ale museli sme to spraviť za istú dobu. Veľké tímy vedeli, že sa blíži rozpočtový strop, tak si tie veci rovno zakúpili, pretože na to mali peniaze,” poukazuje na “uliaty” štart veľkých stajní. Všetko však bolo v súlade s pravidlami.

Nuž a ako konkrétne sa môžu odraziť extra financie vo vývoji? Szafnauer prezradil aj jeden konkrétny príklad: Veľké tímy vraj na rozdiel od menších majú technológie, ktoré im umožňujú vyrábať priehľadné komponenty aerodynamiky a testovať ich vo veternom tuneli. Vďaka tomu majú oveľa lepšie informácie o prúdení vzduchu napríklad pod podlahou, ktorá je v súčasnej efjednotke alfou a omegou.

“Uvediem príklad. Niektoré tímy testujú s priehľadnými podlahami, takže skutočne môžete vidieť prúdenie vzduchu, no iní nie. Oni si tieto veci kúpili už vopred,” informuje Otmar Szafnauer, ktorého inžinieri v Alpine nemali také možnosti. “Keď som sa bavil so svojimi aerodynamikmi, hovorili mi: ‘Potrebujeme priehľadné podlahy, aby sme vôbec videli, čo sa deje. Ostatní ich majú!'”

Veľké tímy majú výhodu po stránke vývoja. K nemu však musíme prirátať ďalší faktor v ich prospech. “Toto [Wolff] o tom hovorí celý čas, ale najlepší jazdci chcú byť v najlepších tímoch. Svojou troškou to k tomu prispieva, keďže v najlepších tímoch sedia najlepší piloti.”