logo F1online.sk

V piatok nechcel byť nikto najrýchlejší. Nakoniec to padlo na Leclerca

Charles Leclerc
© X/Ferrari
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 2. 2024

Piatkový program predsezónnych testov bol venovaný prevažne pretekovým simuláciám. Najrýchlejší čas Charlesa Leclerca bol pomalší než štvrtkový v podaní Carlosa Sainza, pritom trať mala byť papierovo oveľa rýchlejšia. Najrýchlejší čas posledného dňa testov, ktorý zjavne nikto nechcel, tak zajazdilo opäť Ferrari.

Najvýkonnejšie vysávače na svete, ako sa niekedy hovorí monopostom Formuly 1, vyvolali jednu z prvých veľkých diskusií sezóny 2024. Majú tieto autá priveľa prítlaku a priveľkú hmotnosť? Keď sa totiž za dva dni dvakrát uvoľnil odtokový kryt drenáže, zrejme to nebude len neschopnosť organizátorov. V piatok sa totiž musel opäť meniť program a opäť to spôsobili problémy s okruhom.

Jazdilo sa asi len dvadsať minút, keď zaviali červené vlajky. Opäť bol dôvodom uvoľnený kryt drenáže a opäť to bolo v nájazde do jedenástej zákruty. Tentokrát ho nadvihol Red Bull Sergia Péreza a tentokrát nepoškodil žiadny z monopostov. Vyžiadal si však dlhú prestávku, ktorá negatívne ovplyvnila všetky tímy.

Reštart prišiel až po 85 minútach, teda presne o 9:45. FIA rozhodla, že zruší obedňajšiu prestávku a v jazdách sa bude plynulo pokračovať až do večera. To znamená, že v súčte sme stratili len nejakých 25 minút a získali sme bohaté témy na diskusie, lebo ako povedal technický riaditeľ Red Bullu Adrian Newey: „Autá sú príliš veľké a príliš ťažké. Preto sa to deje.“

Organizátori prisľúbili, že pred súťažným víkendom budúci týždeň drenáže priasfaltujú, čo by malo problém vyriešiť. Nezabudnime však, že nás čaká presne 24 veľkých cien a 24 okruhov. Tento problém sa môže kdekoľvek zopakovať. Nejde pritom len o hrozbu miliónových škôd na monopostoch, ale hlavne o bezpečnostné riziko.

Dianie na trati svojimi časmi opäť opanoval červený monopost. Carlos Sainz bol znovu rýchlejší ako Sergio Pérez na favorizovanom Red Bulle. Ferrari pritom tentokrát nechalo zmesi C4 v garáži a využívalo prevažne zmesi C3. Tú nasadil aj Sergio Pérez, ale stále bol asi o štvrť sekundy pomalší.

Tretí Lewis Hamilton si vyskúšal najmäkšie zmesi C5. Sedemnásobný šampión však nezajazdil nejaký ohromujúci čas a bol o 75 stotín pomalší než Ferrari. Inak sa jazdci a tímy venovali prevažne pretekovým simuláciám. Taký Daniel Ricciardo absolvoval skutočnú pretekovú simuláciu na 57 kôl, keď zvolil stratégiu C3-C1-C1 (v pretekoch by išlo o soft-hard-hard).

Problémy sa opäť nevyhli McLarenu a Landovi Norrisovi. Ten vo štvrtok vynechal nemalú čas zo svojho programu pre problém s palivovým systémom. V piatok mal poruchu spojky a odjazdil len chudobných dvadsať kôl. Jeho McLaren stál hodiny v garáži, až kým doň popoludní nezasadol Oscar Piastri.

Popoludnie prinieslo najrýchlejší čas Leclerca

Popoludňajší program sa v skutočnosti nezačal, keďže obedná prestávka bola zrušená. Spočiatku bolo dianie veľmi pokojné a na trati sa ukazoval najmä Oscar Piastri, ktorého tím zmeškal značnú časť dopoludňajšieho programu pre poruchu. V kokpitoch sa objavili aj Max Verstappen a Charles Leclerc, ktorí sa okamžite začali preťahovať o vedenie.

Najprv si ho držal Verstappen, ale potom ho preskočil Leclerc, ktorý sa rozhodol nasadiť najmäkšiu zmes C5. Najprv sme nevedeli, ktorú to vlastne použil, ale nakoniec to bola C5. Verstappen napokon zotrval na C3, teda o rovné dva stupne tvrdšej. Na zmesi C3 to skúšali aj Piastri a Alonso, ale k časom Ferrari a Red Bullu na týchto zmesiach sa nepriblížili. Piastri zaostal o sedem desatín, Alonso o osem.

Je dôležité pripomenúť, že Leclercov najrýchlejší čas je pomalší než štvrtkový v podaní Carlosa Sainza.

Toto kvarteto sa v závere, keď vládli na trati najlepšie podmienky, nepokúsilo svoj čas vylepšiť. Skúšali to však George Russell, Kuan-jü Čou, Júki Cunoda a Alex Albon. Pilot Mercedesu sa napokon na zmesi C4 zaradil na druhé miesto tesne za Leclerca, Čou stratil na rovnakej zmesi len tri desatiny, Cunoda štyri a Albon šesť.

Okrem toho sa tímy prevažne venovali pretekovým simuláciám. Skúšali sme z nich v živom prenose vyvodzovať nejaké závery, ale je to veľmi náročné. Preto si radšej počkajme na analýzy odborníkov.

Nová sezóna Formuly 1 nám začína budúci týždeň voľnými tréningami netradične vo štvrtok. Červené svetlá zhasnú v sobotu.

FOM

Live