logo F1online.sk

Mercedes vytiahol ďalšiu vychytávku z inej planéty: Variabilné predné závesy

Predné závesy Mercedesu
© X/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala25. 2. 2024

V Mercedese cez zimu popustili uzdu svojej fantázii. Už počas predstavenia nového auta ukázali inovatívne riešenie predného krídla, ktoré využíva šedú zónu v pravidlách, no to nie je všetko. Na rendroch zároveň naznačili, že v talóne majú ešte inú novinku. To, čo spočiatku vyzeralo ako chyba či žart, je dnes realita.

Veľkolepé predstavenia s vystúpeniami hudobníkov a reálnymi monopostami sú už dávno za nami. V modernej Formule 1 si niektoré tímy vystačia aj s rendrami, na ktorých je vždy všetko pekne zamaskované.

Keď teda Mercedes zverejnil vizualizácie monopostu W15 s ramenom závesov, ktoré sa javilo ako zdvojené (červená a zelená na obrázku nižšie), nik si z toho nič nerobil.

Pravidlá takéto riešenie, samozrejme, nepovoľujú, nuž sa analýzy závesov Mercedesu skončili pri konštatovaniach, že išlo o vtip alebo cielené odlákanie pozornosti. “Je to nápad, ktorý by v realite nemohol existovať,” napísal motorsport.com, “ale možno ide len o pokus odvrátiť pozornosť súperov a potenciálne ich obrať o čas, zatiaľ čo budú uvažovať, či je to skutočné alebo len žart.”

Hovorí sa však, že bez vetra sa ani lístok nepohne, a v tomto prípade sa to splnilo do bodky. Cieľom Mercedesu počas predstavenia nebolo zmiasť súperov. Namiesto toho sa jednalo len o prostú chybu pri nastavovaní parametrov renderovaného auta, ktorá súperom odhalila viac, než v Brackley chceli.

Ako sa totiž ukázalo v posledný deň predsezónnych testov, Mercedes mal skutočne pripravené riešenie, ktoré rátalo aj s červeným, aj so zeleným ramenom. Expert na techniku F1 Sam Collins upozornil na to, že v piatok sa pozícia ramena zmenila pozdĺž zelenej šípy na obrázku nižšie.

Lawrence Barretto z F1 TV sa tak na túto zmenu spýtal aj technického riaditeľa Jamesa Allisona. “Asi ste videli, že sme menili nastavenie regulátora predklonu (anti-dive, pozn. red.) na predných závesoch. Toto je presne zmena, ktorú nemôžete robiť medzi jednotlivými výjazdmi počas tréningov. Príde nám vhod, že sme s tým dnes jazdili. Môžeme si porovnať dáta so štvrtkom a rozhodnúť sa.”

Ako sa zmení správanie auta?

Aby bolo moderné auto Formuly 1 konkurencieschopné a z prísavného efektu vyťažilo čo najviac, potrebuje byť čo najstabilnejšie. Predkláňanie či zakláňanie monopostu pri brzdení a akcelerácii negatívne vplýva na úroveň generovaného prítlaku, a preto je nutné mať monopost s vhodnými mechanickými vlastnosťami.

Mercedes v piatok osadil rameno nižšie. Čím je toto rameno nižšie, tým menej sa predná náprava predkláňa pri brzdení, a ponúka stabilnejšiu aerodynamickú platformu.

Samozrejme, všetko má svoje limity. Zvýšenie regulácie predklonu síce pomôže pri generovaní prítlaku, ale zároveň zvýši náchylnosť prednej nápravy na prebrzdenie. Tímy preto musia hľadať zlatú strednú cestu.

Arzenál Mercedesu je o jednu zbraň bohatší

Všetky stajne majú šasi skonštruované tak, aby umožňovalo drobné zmeny nastavenia geometrie závesov. Mercedes sa však rozhodol pre oveľa agresívnejšie riešenie a pripravil šasi, ktoré inžinierom umožní meniť výšku uchytenia ramena až o niekoľko centimetrov!

“Vymeniť nejaký komponent moderného monopostu F1 nemôžete len tak,” pustil sa do vysvetľovania Sam Collins na F1 TV. “Predné závesy nemôžete upraviť len tak, že vymeníte jednu súčiastku za inú. V realite musíte vymeniť šasi, čo je poriadna fuška. Mercedes však na to pamätal pri vývoji.”

Ak by súperi Mercedesu chceli zmeniť nastavenie regulátora predklonu rovnako výrazne, museli by vymeniť monokok, čo je zdĺhavá a nákladná operácia. “Toto je veľká zmena. Na monokok F1 nemôžete len tak priskrutkovať nejaký komponent. Vo vnútri auta sa musíte postarať o celý rad štrukturálnych zásahov. To je náročná inžinierska úloha. Myslím si, že Mercedes s tým bude v priebehu sezóny často narábať.”

Mercedes môže meniť toto nastavenie aj v závislosti od okruhu. Ak si novinku na aute ponechá, na rýchlych tratiach s tvrdými brzdnými zónami si bude môcť dovoliť nasadiť mäkšie odpruženie, pričom agresívnejší regulátor predklonu by mal vykompenzovať negatívny efekt mäkšieho odpruženia na aerodynamiku.

Strieborné šípy tým získajú flexibilitu. K ideálnym nastaveniam sa budú vedieť priblížiť na širšom spektre okruhov, zatiaľ čo ich súperi sa budú musieť uspokojiť s menej výhodným nastavením predných závesov, ktoré im povolí ich šasi.

A hoci sme sa doposiaľ bavili len o vplyvoch na mechanické vlastnosti auta, treba pamätať aj na to, že moderné závesy nie sú len mechanickým komponentom. Rovnako dôležité sú pri usmerňovaní toku vzduchu od predného krídla k podlahe a bočniciam. Ak Mercedes bude meniť nastavenie ramena, určite sa pokúsi niečo získať aj v tejto oblasti.

Na záver doplňme, že Mercedesu nie sú cudzie rôzne finty s prednými závesmi. Môžeme si spomenúť napríklad na rok 2020, keď predstavil systém DAS, ktorý jazdcom umožnil počas jazdy meniť uhol zbiehavosti predných kolies.