logo F1online.sk

Vo štvrtok bolo najrýchlejšie Ferrari. Tímy sa nezhodli na náskoku Red Bullu

Carlos Sainz
© X/Ferrari
Milan Kubala
Milan Kubala22. 2. 2024

Predsezónne testy v Bahrajne pokračovali aj vo štvrtok. Druhý deň neprebehol tak hladko, no červená vlajka a zmena programu nerozhodila Scuderiu Ferrari. Carlos Sainz si na svoje konto pripísal najrýchlejší čas a výkonom na úrovni 1:29,921 prekonal favorita tejto sezóny. Red Bull so Sergiom Pérezom za volantom skončil “až” druhý s 0,758-sekundovým mankom.

Skrátené dopoludňajšie jazdy patrili Charlesovi Leclercovi, aby popoludní prevzal červenú štafetu Carlos Sainz. Španiel sa však k prvej priečke prepracoval aj s pomocou pneumatikovej výhody. Svoj čas totiž na rozdiel od Sergia Péreza odjazdil na mäkších pneumatikách C4, zatiaľ čo Red Bull sa im dnes vyhýbal a stavil na zmes, ktorá je o jeden stupeň tvrdšia.

Rozdiel medzi gumami C4 a C3 sa má pohybovať na úrovni 5-6 desatín sekundy. Ak zohľadníme tento fakt, Sainz stále zostane na prvom mieste, no už len s výhodou dvoch desatín. Keďže nepoznáme motorové režimy či množstvá paliva, je to rozdiel, z ktorého nevieme veľa vyčítať. Na to sú nutné hlbšie analýzy.

Red Bull tak vo štvrtok neovládol výsledkovú listinu. Cynik by povedal, že sa niet čomu čudovať, keď v aute sedel Sergio Pérez. Proti Mexičanovi však hrala aj technika. Ráno mu začala horieť brzda, popoludní sa zas slimačím tempom vracal do boxov po “chybe kalibrácie plynového pedála”.

Môžeme si myslieť, čo chceme, no pravda je taká, že väčšina ľudí v padoku stále pasuje do roly favorita Red Bull. Podľa Michaela Schmidta z AMuSu sa inžinieri nevedia zhodnúť len na tom, aký má veľký náskok. V Mercedese tipujú, že Red Bull má výhodu jednej sekundy na kolo, vo Williamse zas rátajú s piatimi desatinami.

Na druhom mieste má byť Scuderia Ferrari, ktorá sa raduje z priebehu testov. Auto spolupracuje presne tak, ako sa od neho očakávalo, a dojmy jazdcov korešpondujú s tréningmi na simulátore.

V závere dnešného programu sa o rýchle kolá na gumách C3 pokúsil aj Lewis Hamilton. Anthony Davidson pri pohľade na jeho monopost konštatoval, že Mercedes konečne vyzerá ako pretekárske auto, a po 129 odjazdených kolách sa ocitol na tretej pozícii.

McLaren dnes neprekonal žiaden rekord v počte odjazdených kilometrov. Oscar Piastri si na konto pripísal len 35 kôl, Lando Norris po svojich popoludňajších 37 kolách zaparkoval v garáži a takmer dve hodiny sme ho vôbec nevideli. Okolo pohonnej jednotky sa zhŕkli mechanici, aby ju preskúmali. Ukázalo sa, že problémy sa týkali palivového systému. Mladý Brit sa v závere ešte objavil na trati, ale rýchle kolá už nepridal.

Piata priečka patrí Danielovi Ricciardovi na monoposte RB, no treba pripomenúť, že Austrálčan je z elitnej desiatky druhým jazdcom, ktorý kvalifikačnú simuláciu odjazdil na mäkších gumách C4.

Anthony Davidson hodnotil monopost Aston Martinu pozitívne. Z palubných záberov sa vraj javil ako stroj, s ktorým sa dá ľahko pracovať. To sú skvelé správy pre siedmeho Lancea Strolla. Fernando Alonso skončil dvanásty.

Williams po problémoch s palivovým čerpadlom Alexa Albona a vo štvrtok po zlyhaní brzdového systému konečne odjazdil poriadnu porciu kilometrov. Logan Sargeant preťal cieľovú čiaru 117-krát a obsadil 11. miesto, hoci v závere programu ho opäť zabrzdili brzdy.

Podľa Alexa Albona sa podarilo odstrániť problémy minuloročného auta, čo je pozitívne, no na druhej strane sa ukázali iné nedostatky, ktoré bude treba v priebehu sezóny riešiť.

Haas sa kvalifikačným simuláciám takmer vôbec nevenoval. V tíme si uvedomujú, že odstránenie vysokej degradácie pneumatík má prioritu. Nico Hülkenberg však prezradil, že ak všetko pôjde podľa plánu, americký tím sa pustí do príprav na kvalifikáciu v piatok podvečer.

Uvoľnený kryt kanálu skrátil štvrtkové jazdy, FIA mení program

(sumár dopoludňajšej časti)

Vážne technické problémy sa vo štvrtok ráno tímom vyhýbali, no organizátori už také šťastie nemali. Dopoludňajšie jazdy prerušil uvoľnený kryt odvodňovacieho kanála, po ktorom bol program predčasne ukončený. Najrýchlejší čas tak patrí Charlesovi Leclercovi na Ferrari.

Celá dráma sa začala krátko pred 10:20, keď sa pred jedenástou zákrutou uvoľnil kryt kanála. Pred vyvesením červenej vlajky po ňom ešte prešlo niekoľko monopostov vrátane Leclercovho Ferrari. Monačanovo auto utrpelo poškodenie a hrozilo, že Leclerc sa po prerušení ani nebude môcť vrátiť na trať. Krytu sa úspešne vyhol Fernando Alonso, no ani taký Lewis Hamilton nemal toľko šťastia.

Nik však napokon nedoplatil na túto nepríjemnosť, keďže FIA skrátila jazdy a obedňajšiu prestávku presunula o hodinu skôr. Upozorňujeme preto, že poobedňajší program sa začne už o 12:00 a potrvá päť hodín.

Ak si odmyslíme problémy s traťou, tak ranný program prebehol veľmi pokojne. Tímy sa podľa očakávaní najskôr venovali zbieraniu dát, preverovaniu nastavení a porovnávacím testom rôznych komponentov.

Menšie problémy zaznamenal Sergio Pérez, ktorému už po desiatich minútach začala horieť pravá predná brzda. Helmut Marko to v stredu trochu zakríkol, keď sa chválil, aký je Red Bull spoľahlivý. Mechanici i napriek tomu po 30 minútach vyslali Péreza späť na trať.

Najrýchlejší čas napokon patrí Charlesovi Leclercovi, ktorý sa dnes venoval aj kratším kvalifikačným simuláciám. Časom 1:31,750 prekonal výkon Oscara Piastriho o 0,578 sekundy. Tretí Logan Sargeant zaostal o viac než osem desatín.

Sergio Pérez strávil takmer celý deň na tvrdších gumách C2 a až v poslednom stinte obul mäkšie pneumatiky C3. Najlepšie kolo tak odjazdil vo väčšej horúčave, keď podmienky nie sú vôbec optimálne.

Live