logo F1online.sk

V čom bude Mercedes W15 iný? Sledujte správanie jeho zadnej časti a maximálku

George Russell a Mercedes W15
© Finn Pomeroy/Mercedes
Milan Kubala
Milan Kubala14. 2. 2024

Nová farebná schéma kombinujúca striebornú s čiernou Mercedesu skutočne vyšla. Na posúdenie technických inovácií monopostu W15 si však ešte budeme musieť počkať. Šéf technického oddelenia James Allison však už prezradil, v čom by sa malo tohtoročné auto líšiť od svojho predchodcu.

Mercedes sa už v Silverstone stihol aj ukázať na trati, a tak sme si mohli pozrieť novinky aj na reálnom monoposte, nie len na rendroch, na ktorých tímy tradične skrývajú tie najdôležitejšie časti. Čo však môžeme hľadať za všetkými týmito zmenami?

Podľa Jamesa Allisona si inžinieri dali za cieľ vyriešiť problémy so zadnou časťou auta. “Našu pozornosť sme upriamili na zlepšenie správania nepredvídateľnej zadnej nápravy, ktorú jazdci často opisovali ako zlostnú. Pracovali sme na tom a pokúsili sme sa stvoriť auto, ktoré bude pokojnejšie.”

“Keď sa nachádzate v nájazde do zákruty, tvrdo tlačíte na brzdu a zatáčate, musíte mať pocit, že zadok sa ani nepohne. Počas toho, ako sa blížite k apexu zákruty, má byť auto čoraz čipernejšie a chcieť viac a viac zatočiť. Toto sme sa pokúsili vštepiť tomuto monopostu,” ozrejmil technický boss strieborných šípov.

Mercedes sa o toto usiloval kombináciou aerodynamických a mechanických zmien, vrátane nasadenia vlastnej verzie zadného zavesenia s tlačnou vzperou a novej prevodovky. Okrem toho má však nové auto odstrániť ďalší nedostatok z minulosti, ktorý trápil Lewisa Hamiltona a Georgea Russella.

Je ním maximálka. “Veľmi tvrdo sme pracovali na tom, aby sme vytvorili auto s menším aerodynamickým odporom, a zlepšili výkon v zákrutách. Upratovali sme aj v oblastiach, v ktorých sme mali priestor na zlepšenie, vrátane efektu DRS a výkonov počas zastávok v boxoch.”

Toto Wolff vlani označil zastávky v boxoch za jeden z problémov tímu. “Vždy sme boli dobrí v tom, že sme zastávky zvládali v konzistentných časoch, čo je pre pitstopy kľúčové. Tieto časy však boli o tri až štyri desatiny pomalšie ako najrýchlejšie tímy. Dúfajme, že sme sa posunuli správnym smerom.”

Dnes už Mercedesu nestačí mať stabilne zastávky na hranici troch sekúnd, ak konkurencia dokáže pri dvoch pitstopoch ušetriť necelú sekundu. Niečo také si strieborné šípy mohli dovoliť v minulosti, keď mali pred konkurenciou obrovskú výkonnostnú výhodu.

Zlepšiť výkon mechanikov je veľmi efektívny spôsob, ako získať cenné desatiny sekundy v pretekoch. Tá druhá cesta je totiž oveľa nákladnejšia: Tímy musia prihliadať aj na rozpočtový strop, ktorý im neumožňuje postaviť úplne nové auto. Veľa vecí musí zostať podobných.

“Pred rozpočtovým stropom bolo štandardom, že ste každý rok mali nové šasi a prevodovku. Niekoľko tímov možno aj teraz vymení oboje v rámci jedného roka, no rozpočtový strop vás núti vybrať si, do čoho sa zavŕtate,” pokračoval James Allison. “Nemáme pochybnosti o tom, že nový obal prevodovky ako aj postavenie nového šasi sú dva veľké projekty, ktoré vám zhltnú značnú časť vašej munície. My sme to tento rok podstúpili. Znamená to, že v iných častiach auta sme sa nepokúšali vynájsť koleso.”

“Umožnilo nám to však pustiť sa do dvoch veľkých projektov bez toho, aby sme sa finančne zruinovali. Veríme, že sme správne investovali naše prostriedky,” uzavrel.