logo F1online.sk

Odmietnuť zavesenie Red Bullu bola chyba, priznávajú v AlphaTauri

Júki Cunoda pred Danielom Ricciardom
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík20. 12. 2023

Čo sa skrýva v zadnom zavesení Red Bullu? Táto otázka už dlhé obdobie zamestnáva mnohé chytré mozgy. Renesancia AlphaTauri v závere tohtoročnej sezóny posunula túto otázku na novú úroveň. Dlhodobo sa trápiaci tím pokropili záverečné vylepšenia živou vodou a podľa nejedného názoru mal veľký podiel na obrode stajne z Faenzy aj tento komponent.

AlphaTauri bude po novom odoberať od Red Bullu všetky súčiastky, ktoré im umožňujú pravidlá. V rokoch 2022 a 2023 sa táto stajňa usilovala o určitú nezávislosť, ale sťahovanie jej vývoja do Milton Keynes a nákup všetkých komponentov od hlavného tímu vyvolávajú u konkurencie obavy. V Singapure nasadil tím zadné zavesenie Red Bullu, čo pomohlo stabilizovať zadnú časť monopostu a podniknúť nakoniec neúspešný útok na siedme miesto v Pohári konštruktérov.

„Rozhodnutie vydať sa vlastnou cestou s týmito kľúčovými komponentmi bola jednoducho chyba. Ľudia, ktorí ho urobili, už v tomto tíme nie sú,“ prehlásil pre Motorsport.com generálny riaditeľ AlphaTauri Peter Bayer.

„Myslím si, že inžinieri majú vždy množstvo argumentov, prečo by ste mali urobiť niektoré veci. Dnes však už všetci v padoku vedia, že s novými pravidlami je po podlahe práve zavesenie druhou najdôležitejšou vecou. Ak tieto dve veci nefungujú spoločne, ani nemusíte vychádzať na trať,“ dodal Bayer.

Prečo to však v AlphaTauri vlastne urobili. To si vo Faenze mysleli, že prejdú cez rozum mocnému Red Bullu? „Myslím si, že je to pre nás veľké ponaučenie,“ povedal s úsmevom Bayer. „Pre nás ako zákazníka je to však zároveň zložité. Dostanete diel, ale musíte ho sfunkčniť, čo je veľmi náročné. Pozrite sa na niektoré iné tímy, ktoré si najali bývalých aerodynamikov a inžinierov Red Bullu. Dosiahli nejaké rýchle úspechy, ale dlhodobý vývoj nie je taký jednoduchý, ako vyzerá.“

„V Singapure sme videli, že to, zdá sa, fungovalo o niečo lepšie, ale neboli sme si úplne istí. Technický riaditeľ Jody Egginton so svojím tímom vynaložil veľké úsilie na pochopenie celého konceptu. Ako je vlastne možné, že auto Red Bullu je také stabilné a disponuje touto kombináciou rýchlosti v pomalých zákrutách, rýchlych zákrutách a na rovinkách? Práve tu Jody a chlapci zažili akýsi prelomový okamih,“ vyhlásil Bayer.

Tam to však nekončí. V roku 2024 bude AlphaTauri – už pod novým menom – používať zadné zavesenie Red Bullu a tiež predné zavesenie tohto tímu z roku 2023. „Od roku 2019 sme v rámci našej synergie skúšali zakaždým niečo iné. Raz toho bolo viac, inokedy zas menej. Do budúcej sezóny si prenesieme našu zadnú časť a prevezmeme tiež predné zavesenie ich tohtoročného auta. Budeme teda o rok pozadu,“ vysvetlil technický riaditeľ tímu Jody Egginton.

„V minulých rokoch sme sa rozhodli z rozličných dôvodov robiť zakaždým niečo trochu iné. Máme však možnosť urobiť, čo nám predpisy umožňujú, takže to spravíme tak, ako to robí množstvo iných tímov,“ povedal šéf technického oddelenia AlphaTauri.

Na otázku, či je náročné, aby zavesenie Red Bullu fungovalo v monoposte iného tímu, Egginton dodal: „Áno, ale má to veľa pozitív. Na budúci rok navrhneme a vyrobíme nové šasi, takže máme možnosť prevziať niektoré časti.“

Súvisiace články