logo F1online.sk

Aký vplyv mali na Mercedes neúspechy? Dezorientovanosť a roztrieštenosť, hovorí Allison

James Allison
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík7. 12. 2023

Stane sa technický riaditeľ James Allison spásou Mercedesu? Tento muž stál za zrodom veľmi úspešných monopostov nielen tohto tímu. Talentovaný anglický konštruktér sa s Ferrari, Renaultom a Mercedesom tešil celkovo jedenásťkrát z víťazstva v Pohári konštruktérov. Po dvoch rokoch trápenia je pre návrat stajne z Brackley na vrchol tým správnym mužom.

Je otázne, či sa James Allison ešte niekedy chcel vrátiť k práci vo Formule 1. Pred časom sa stal hlavným technickým riaditeľom, čo je skôr čestná funkcia a vývoju monopostu sa venoval len „na polovičný úväzok“. Mercedes ho však po krachu v roku 2022 potreboval a keď sa ukázalo, že ani sezóna 2023 neskončí dobre, povolal Toto Wolff do zbrane svojho najschopnejšieho generála.

Sám Allison pre podcast Performance People priznal, že náhly posun od dominancie k neúspechom Mercedes zaskočil a zanechal stajňu „dezorientovanú“ v zápase s realitou svojho úpadku. „Keď je tím, ako sme boli my, na veľmi vysokej úrovni už dlhé roky a potom príde prepad, je to veľmi dezorientujúce,“ povedal jeho technický riaditeľ.

„Je veľmi nepríjemné, keď sú vaše predchádzajúce pocity o vás ako skupine oslabené realitou stopiek a porážok od iných tímov. Otriasa to sebadôverou organizácie a vyvíja to veľký krátkodobý tlak na spoločnosť, ktorá bola zvyknutá myslieť do vzdialenej budúcnosti,“ povedal Allison.

Technický riaditeľ Mercedesu naznačil, že tlak neúspechov na Mercedes tvrdo doľahol a viedol k narušeniu komunikácie a spolupráce medzi rôznymi oddeleniami v rámci tímu. „Keď sú auto a výsledky nedostatočné, vytvára to krátkodobý tlak na zlepšenie. Je prirodzené, že toto volanie je veľmi hlasné, ale napriek všetkému vyburcuje ľudí k činu,“ hovorí Allison.

„Toto veľmi hlasné volanie po zlepšení auta môže spôsobiť, že všetky oddelenia spoločnosti – aerodynamika, dynamika monopostu, konštrukčná kancelária, všetky špecializované aktivity, ktoré spolupracujú na vytvorení dobrého auta – sa môžu rozptýliť do štyroch, piatich alebo šiestich smerov, aby urobili to najlepšie alebo prispeli spôsobom, ktorý považujú za najlepší,“ pokračuje vo svojej analýze technický riaditeľ Mercedesu.

„Ak si nedáte pozor, môžu tieto skupiny prestať komunikovať, pretože všetci sa so sklonenými hlavami snažia napraviť to, čo považujú za svoj podiel. Pravdepodobne najdeštruktívnejším dôsledkom cesty, na ktorú sme sa ako spoločnosť dostali, keď nám prvýkrát skĺzla koruna, bola väčšia roztrieštenosť,“ povedal Allison.

Súvisiace články