logo F1online.skF1online.sk

Tosta sklamalo, keď Red Bull uprednostnil Péreza pred Gaslym

Franz Tost
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík4. 12. 2023

S Formulou 1 sa lúči jedna z jej najväčších osobností. Franz Tost je tvorcom tímu AlphaTauri, ako ho poznáme dnes, a mal nemalú zásluhu na premieňaní mladých pilotov na vyzretých víťazov. Jeho možnosti vo vedení stajne z Faenzy boli vždy obmedzené, ale zakaždým sa uistil, že z nich vyťaží maximum.

Franz Tost má za sebou dlhú a mimoriadne úspešnú kariéru. Začínal ako pretekár, ale podľa vlastných slov rýchlo pochopil, že nie je dostatočne rýchly. Aj keď mu titul šampióna rakúskej Formuly Ford z roku 1983 už nikto nevezme, sám hovorí, že tento úspech vo vtedajšom svete motoršportu veľa neznamenal. Začal sa preto vzdelávať a vydal sa na manažérsku dráhu.

Na konci roku 2005 sa dozvedel, že jeho novým pôsobiskom bude Taliansko. Dietrich Mateschitz ho tam vyslal s pomerne jednoduchou úlohou – pripravovať jazdcov z juniorského programu Red Bullu. Keď prejdú cez ruky Franza Tosta, musia byť schopní bojovať o titul, také bolo pracovné zadanie. Ako vieme, zo Sebastiana Vettela a Maxa Verstappena sa nakoniec stali šampióni.

Rakúšan preto hovorí, že mu ani trochu nevadilo, že nedostal možnosť pracovať s jazdcami na úplnom vrchole ich kariér. Dobre si uvedomoval, že z Toro Rosso a AlphaTauri sa nikdy nemal stať víťazný tím a nikdy k tomu nemal ani patričný rozpočet. „Vždy mi bolo jasné, že nebudem mať možnosť pracovať s jazdcami v rozkvete síl,“ povedal Tost v rozhovore pre RacingNews365.com.

„Vždy som bol šťastný a spokojný, keď naši jazdci dostali miesto v Red Bulle. Oveľa negatívnejšie som vnímal, keď Red Bull vzal napríklad Sergia Péreza namiesto Pierra Gaslyho. Bolo skvelé, keď si vzali nášho pilota, pretože vtedy sa jasne ukázalo, že tím odviedol dobrú prácu,“ vyhlásil s hrdosťou Tost.

„Rád som sledoval, ako jazdci Red Bullu vyhrávali preteky a tituly. Viem, že my nemáme infraštruktúru, aby sme vyhrávali. Dietrich Mateschitz hneď na začiatku povedal: ‚Nemôžem si dovoliť, aby dva moje tímy bojovali o titul. Stačí synergia s Red Bull Racing a vychovávanie jazdcov pre potreby hlavného tímu‘,“ vysvetlil Franz svoje úlohy vo Faenze.

Je zaujímavé, že prakticky od roku 2005 zotrval na jednom mieste. Vždy zostal verný Red Bullu, aj keď muselo byť zrejmé, že napriek väčšinou čiastkovým úspechom odviedol skvelú prácu. Ponuky vraj prišli, ale Rakúšan zostal verný svojmu krajanovi až do jeho smrti v roku 2022.

Po Christianovi Hornerovi je dnes druhým najdlhšie slúžiacim šéfom vo Formule 1. Jeho šnúra, ktorá začala v novembri 2005, sa však čoskoro skončí. „Za ten čas som dostal pár ponúk, ale ja som chcel zostať s Toro Rosso a s Red Bullom. Mali sme dobrý vzťah,“ hovorí Tost.

„Mal som veľmi dobrý vzťah s Dietrichom Mateschitzom a v tíme bolo vždy čo robiť, budovať infraštruktúru, vylepšovať ju, stavať novú budovu a podobné veci. Nikdy som to nechcel opustiť,“ povedal pyšne rakúsky veterán.

Súvisiace články

Diskusia