Horner sľubuje „žiadne ružové Mercedesy“, ale tímy už broja proti Red Bullu a AlphaTauri
Obroda AlphaTauri v závere sezóny 2023 vyvolala nemalú pozornosť v padoku Formuly 1. Dobre si spomíname, aká negatívna publicita sprevádzala stajňu Racing Point v roku 2020. „Ružový Mercedes“, ako sa vtedy prezývalo monopostu RP20, dohnal svojou podobnosťou s najrýchlejším autom na rošte súperov k prudkej reakcii, ktorá vyvrcholila dokonca potrestaním stajne zo Silverstone. Teraz sa zdá, že v novom roku pôjdu súperi „po krku“ AlphaTauri.
V Singapure nasadila stajňa z Faenzy spolu s veľkým balíkom vylepšení aj zadné zavesenie od Red Bullu. Ďalšie veľké úpravy priviezli inžinieri jedného z najchudobnejších tímov do Austinu a novú podlahu nasadili dokonca aj v Abú Zabí. Niečo také rozhodne dvíha obočie, ale keby AlphaTauri naďalej tápalo, zrejme by tomu nikto nevenoval pozornosť.
Pripomeňme si však niekoľko ďalších podstatných skutočností. Aerodynamické oddelenie tohto tímu sa už čoskoro presunie do Milton Keynes a bude sídliť na rovnakej ulici ako základňa Red Bullu. Pridajte k tomu priznania Christiana Hornera a Helmuta Marka, že hlavný tím sa so „sesterským“ opäť zblíži a máme zarobené na špekulácie a konšpirácie. „Konkurenčné tímy už interne vyjadrili obavy v tejto záležitosti a vyzvali FIA, aby sa veľmi pozorne pozrela na to, čo sa deje, a zároveň sa uistila, že nedochádza k ničomu nekalému,“ informuje napríklad portál Motorsport.com, ale pridávajú sa aj ďalšie zdroje.
Boss Red Bullu Christian Horner však niečo také rezolútne odmieta. Spolupráca s AlphaTauri sa vraj v ničom nebude podobať kooperácii Mercedesu a Racing Pointu. „K ‚ružovému Mercedesu‘ máme ešte veľmi ďaleko. Existujú niektoré komponenty, ktoré môžete získať z druhých strán a sú jasne uvedené v pravidlách. Tie od nás dostanú,“ povedal novinárom šéf Red Bullu.
„Keď sa pozriete na ich auto, vidíte niekoľko podstatných odlišností medzi monopostom AlphaTauri a Red Bull Racing. Pravdepodobne nájdete na štartovom rošte autá, ktoré sú k nám svojou koncepciou oveľa bližšie ako AlphaTauri. Stačí sa pozrieť na Aston Martin alebo dokonca na McLaren. Keď sa pozriete na oblasť okolo zadného zavesenia McLarenu, veľmi sa blíži našej koncepcii,“ prehlásil Horner.
Podľa jeho slov je teda záverečná obroda AlphaTauri dielom šikovnosti inžinierov vo Faenze, nie dôsledok užšej spolupráce s „materským“ tímom. „Je to vďaka kvalite ich ľudí. Samozrejme, určité komponenty im môžeme dodať. Je to však rovnaký vzťah medzi dvoma spoločnosťami, ako majú Mercedes a Ferrari so svojimi zákazníkmi na rošte, ktorým dodávajú prevodovky, zavesenie alebo im prepožičiavajú simulačné nástroje či veterný tunel,“ hovorí Horner.
„Samozrejme, záleží od nich, ako dobre tieto nástroje využijú. Môžete vidieť, že McLaren ich v určitých ohľadoch využíva lepšie ako Mercedes. Záleží len na nich, ako zužitkujú, čo im dovoľujú predpisy,“ dodal šéf Red Bullu.
Na obavy súperov upozornil aj Joe Saward
Na obavy a nespokojnosť súperov upozornil aj renomovaný novinár Joe Saward vo svojom blogu, ktorý tiež počul, že AlphaTauri bude v roku 2024 premenované na Racing Bulls. Uviedol tiež, že Red Bull „nedávno odmietol ponuku na predaj tímu vo výške 1,2 miliardy dolárov a teraz sa chce zamerať na iný segment trhu F1“.
Saward upozorňuje, že viaceré tímy znepokojil nárast bodového zisku AlphaTauri v závere tejto sezóny a „chcú sa uistiť, že medzi Red Bullom a jeho druhým tímom nedochádza k príliš veľkej výmene aerodynamických technológií, pretože majú podozrenie, že medzi nimi došlo k tajnej dohode“. Samotný novinár však pripomína, že niečo také sa veľmi ťažko dokazuje. Keď však nejaký tím v prvých sedemnástich pretekoch získať päť bodov a potom v posledných piatich hneď dvadsať, rozhodne to u súperov vyvolá podozrenie.