Štatistiky a fakty po VC Eifelu 2020
Tak ako už po niekoľkýkrát v tejto sezóne, aj na VC Eifelu zostalo počasie za očakávaniami. Síce počas piatkových tréningov nezostalo nič dlžné svojej povesti v okolí pohoria Eifel, ale po zvyšok víkendu by sme dažďové kvapky zrátali na prstoch jednej ruky. Napriek tomu sa tohtoročný Nürburgring zapíše nezmazateľne do histórie F1. Hlavne vďaka Lewisovi Hamiltonovi a Kimimu Räikkönenovi, ktorí vyrovnali a pokorili veľké štatistické záznamy kráľovnej motoršportu.
Vietor z mediálnych plachiet im nečakane zobral Nico Hülkenberg. Ten si ešte v sobotu doobeda užíval na terase kávu v neďalekom Kolíne nad Rýnom a poobede už zarezával v kvalifikácii potom, ako ho Racing Point znovu povolal na brigádu bez toho, aby odjazdil čo i len jedno tréningové kolo. Tentokrát zaskočil namiesto indisponovaného Lanca Strolla, ktorého síce netrápil koronavírus ako Sergia Péreza v dvoch pretekoch na Silverstone, ale iný vírus, žalúdočný. Pre podobný prípad z minulosti nemusíme chodiť ďaleko.
Na Hungaroringu 2017 takto bleskovo nahradil chorého Felipeho Massu Paul di Resta v monoposte Williams. Škótovi sa v kvalifikácii darilo o niečo lepšie ako Hulkovi, keďže dokázal poraziť aspoň Marcusa Ericssona na Sauberi. Nico si zasa lepšie počínal v pretekoch, keď v nedeľu získal štyri body za ôsme miesto. Di Restov záskok skončil v Maďarsku desať kôl pre koncom pre únik oleja. Zaujímavé je, že aj keď Hülkenberg z posledných siedmich pretekov absolvoval iba dva, nazbieral v nich o 2 body viac ako Sebastian Vettel za rovnaké obdobie.
V prípade Hulka nastala v F1 ešte jedna zaujímavá situácia, pretože sa nestáva často, aby jeden pilot zaskakoval v priebehu sezóny za dvoch oficiálnych jazdcov v jednom tíme. Niečo podobné sme naposledy zažili počas roka 2017 v Scuderii Toro Rosso, keď novozélandský pretekár Brendon Hartley nahradil na konci sezóny najskôr Daniila Kvjata a potom aj Pierra Gaslyho. Samozrejme, nebolo to zo zdravotných dôvodov, ale ako výsledok jazdeckých rošád vedenia tímu.
Viac prinášame v ďalšom štatistickom súhrne z redakcie Auto Motor und Sport:
- Na VC Eifelu bodovalo až deväť tímov z desiatich. Do bodovanej desiatky sa s oboma autami prepracoval iba Racing Point. Jedine Williams odišiel naprázdno. Tak ako vo všetkých veľkých cenách tejto sezóny.
- Naposledy bodovalo deväť tímov z desiatich v Azerbajdžane 2017. Vyhral vtedy Daniel Ricciardo na Red Bulle Racing a jediný tím, ktorý zostal nasucho, bol Renault.
- Ricciardo zaknihoval pre Renault historicky 101. pódium v F1. Pre francúzsku stajňu išlo o prvé stupne víťazov od VC Malajzie 2011, kedy to tretím miestom dokázal Nick Heidfeld. Pripomeňme, že samotný Renault Heidfeldovo tretie miesto neuznáva ako svoje, keďže ho získal v stajni Lotus Renault. Posledným pódiom je podľa tejto logiky tretie miesto Roberta Kubicu z VC Belgicka 2010.
- V tejto sezóne bolo na bedni už sedem rôznych tímov. Také niečo sa stalo prvýkrát od roku 2012.
- Daniel Ricciardo je už desiatym rôznym jazdcom v tomto ročníku, ktorý sa dostal na pódium. To sme videli naposledy v sezóne 2015.
- Zdá sa, že rekord v podobe víťazstiev v F1 má spojitosť s číslom 14. Jackie Stewart bol na čele poradia triumfov v F1 14 rokov (1973 – 1987), po ňom prevzal líderský post na ďalších 14 rokov Alain Prost (1987 – 2001) a od rekordnej 91. výhry Michaela Schumachera na VC Číny 2006 ubehlo 14 rokov, kým dorovnal túto métu Lewis Hamilton.
- Schumi potreboval na 91 víťazstiev v F1 odjazdiť 247 pretekov, Hamilton o 14 viac (261 veľkých cien). Michael následne absolvoval v F1 ešte 59 pretekov, v ktorých zaznamenal už iba jedno pódium (VC Európy 2012).
- Hamilton zatiaľ bodoval v každej veľkej cene tejto sezóny. Zvyšní jazdci majú na konte aspoň po dva preteky, v ktorých nebodovali.
- Boj o titul je prakticky rozhodnutý. Lewis má na čele majstrovstiev už 69-bodový náskok. A takú stratu na vedúceho jazdca sa ešte nikdy nikomu nepodarilo zmazať.
- Mercedes každú veľkú cenu odštartoval z pole position. Má tak veľkú šancu ovládnuť všetky kvalifikácie v jednej sezóne, čo nedokázal žiadny tím v histórii F1.
- Po konci Valtteriho Bottasa (Mercedes) pre problém s pohonnou jednotkou, už každá stajňa zaznamenala v tejto sezóne odstúpenie z pretekov pre technický problém.
- Prvýkrát od Mexika 2018 nedokončil veľkú cenu držiteľ pole position. Vtedy neprišiel do cieľa Daniel Ricciardo (Red Bull Racing).
- Nürburgring zrejme nepraje fínskym pilotom. Pred Bottasom sa do cieľa nedostali víťazi kvalifikácie Mika Häkkinen (1997) a Kimi Räikkönen (2003 a 2007).
- V Eifeli odjazdil Mercedes 221. preteky v F1 a zaznamenal 111. výhru. Víťazná percentuálna úspešnosť strieborných šípov tak pokorila hranicu 50 percent.
- Monoposty s motorom Mercedes bodovali od Číny 2008 v 228. pretekoch v rade. Prekonali tým rekord motora Ford Cosworth a jeho bodovú sériu od Kanady 1967 po Holandsko 1983.
- Bodová šnúra Lewisa Hamiltona trvá už 44 veľkých cien bez prerušenia, čo zodpovedá jeho štartovému číslu.
- V piatich z ostatných šiestich pretekov na Nürburgringu vyhral jazdec, ktorý štartoval z druhého miesta. Tradíciu naposledy porušil v roku 2009 Mark Webber (Red Bull Racing).
- Až osem z jedenástich tohtoročných veľkých cien viedol Mercedes vo všetkých kolách pretekov.
- Stajňa AlphaTauri bodovala v ôsmych pretekoch v rade, čo sa jej nikdy predtým nepodarilo.
- Daniel Ricciardo poskočil po treťom mieste na VC Eifelu na štvrté miesto v hodnotení jazdcov. Keď v roku 2018 opúšťal Red Bull Racing, patrilo mu až šieste miesto.
- Kimi Räikkönen absolvoval na Nürburgringu už svoje 323. alebo 324. preteky v F1 (zdroje sa líšia). Každopádne definitívne nechal za sebou Rubensa Barrichella a je novým historickým lídrom.
- Mimochodom Rubinho stál na pódiu (2. miesto) pri prvom Kimiho víťazstve v Malajzii 2003. A Iceman zasa recipročne sprevádzal Brazílčana na bedni (3. miesto) pri jeho poslednej výhre v F1 v Monze 2009.
- Nico Hülkenberg v tejto sezóne štartoval dvakrát do pretekov a v oboch prípadoch finišoval v prvej osmičke. Rovnako často sa v prvej osmičke v tejto sezóne ukázal Sebastian Vettel.
- Antonio Giovinazzi konečne prekonal kvalifikačnú smolu a premiérovo v tomto ročníku postúpil do Q2.
- Do konca sezóny síce zostáva ešte šesť veľkých cien, ale už iba kvarteto pilotov je v hre o majstrovskú korunu – Hamilton, Bottas, Verstappen a Ricciardo.
- Hamiltonovi stačí na zisk siedmeho titulu dokončiť zvyšné preteky na treťom mieste.
- „Boj“ o Pohár konštruktérov sa zúžil už iba na tímy Mercedes a Red Bull.
- Nürburgring hostil preteky F1 už pod štyrmi rôznymi názvami – VC Nemecka, Luxemburska, Európy a Eifelu. Týmto primátom sa nemôže pochváliť žiadny iný okruh.
- Značky
- Eifel