DAS ešte vo väčšej permanencii nebol, konštatuje Vowles
Počas víkendu na Nürburgringu teploty nepresiahli desať stupňov. Tímy si kvôli chladu museli dať obzvlášť pozor na prácu s pneumatikami. V Mercedese mali o čosi menšie problémy, na rozdiel od konkurencie totižto jazdci mohli využívať inovatívny systém DAS. Podľa hlavného stratéga Mercedesu Jamesa Vowlesa bol využívaný oveľa častejšie než inokedy.
Najväčší rešpekt mali tímy pred neutralizáciou pretekov. Počas výjazdu bezpečnostného vozidla by museli autá výrazne spomaliť a spolu s klesajúcimi rýchlosťami by klesali aj teploty pneumatík. Nuž a presne to sa aj v závere veľkej ceny stalo.
Kvôli problémom Landa Norrisa vyšiel na trať Bernd Mayländer, na ktorého rýchlosť sme počuli sťažovať sa Maxa Verstappena a dokonca aj Lewisa Hamiltona, ktorému pomáhal DAS. Aj napriek vyhláseniam vo vysielačke však Hamilton odštartoval priam ukážkovo.
“Myslím, že je fér, ak poviem, že DAS sme tento víkend využívali viac ako inokedy,” hovorí James Vowles v novom videu z dielne Mercedesu. “V tréningu, pri príprave na jedno kolo, v kvalifikácii ale aj počas pretekov.”
“V pretekoch sme ho využili počas zahrievacieho kola, ale tiež keď sme boli za bezpečnostným vozidlom. Niekoľko kôl sme odkrúžili na pneumatikách, ktorých teploty padali čoraz nižšie. Myslím si, že DAS prispel k tomu, prečo sme mali taký dobrý reštart. Tento víkend si naozaj prišiel na svoje,” vysvetlil inžinier známy pre svoju hlášku: “Valtteri, it’s James.”
Systém DAS umožňuje jazdcovi pritiahnuť volant k sebe, resp. odtiahnuť ho od seba, a vďaka tomu meniť zbiehavosť predných kolies a koniec-koncov aj teploty predných pneumatík. Lewisa Hamiltona sme však pred pretekmi mohli počuť sťažovať sa na to, že jeho volant má vôľu. Mercedes sa celý riadiaci stĺpik pokúsil pod parc fermé vymeniť, ale FIA to zamietla. Nešlo vraj o vec bezpečnosti, iba pohodlia jazdca.
“V jeho riadiacom stĺpiku bola medzera, celý riadiaci systém sa teda posúval dopredu a dozadu,” ozrejmil v ďalšej časti videa problémy zo štartu Vowles. “Je to faktor z pohľadu výkonu, keďže pri zatáčaní sa snažíte vycítiť, kde sú limity pneumatík. Ak sa vám hýbe riadiaci stĺpik, nie ste si istí tým, či sa to hýbe auto, pneumatiky alebo niečo iné.”
FIA však mala pravdu, uznal inžinier Mercedesu. “Nebola to otázka bezpečnosti, nikdy sme nemali obavy o tento systém. Všimli sme si to v sobotu, ale podľa pravidiel parc fermé komponent nie je možné vymeniť, pokiaľ nie je poškodený. Preto s ním musel Lewis pretekať. Odviedol dobrú robotu, keď si uvedomíme, aké náročné podmienky panovali cez preteky.”