logo F1online.skF1online.sk

Ste blázni! Zamestnanci McLarenu nechápali rozhodnutie Toro Rosso jazdiť s Hondou

Peter Bayer a Franz Tost
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík25. 11. 2023

Honda zažila v roku 2015 návrat do Formuly 1, na ktorý v Japonsku dodnes nespomínajú radi. Továrenská dohoda s tímom McLaren priniesla obrovské strádanie a neúspechy. V roku 2017 to vyzeralo, že návrat japonskej automobilky do F1 bude najdrahšie fiasko v histórii. Vďaka Toro Rosso a Red Bullu sa to však podarilo obrátiť na jeden z najväčších úspechov.

V roku 2018 prešiel McLaren k pohonným jednotkám Renault a Honda uzavrela spoluprácu s Toro Rosso. Budúcnosť japonskej automobilky vtedy doslova visela na vlásku, ale táto spolupráca rýchlo odhalila potenciál a možnosti spolupráce s Red Bullom. V Milton Keynes vedeli, že s Renaultom nikdy nezískajú titul a Honda im vie ponúknuť továrenskú dohodu, na základe ktorej budú mať priamy vplyv na dizajn a architektúru pohonnej jednotky, čo pozitívne ovplyvní aj aerodynamiku monopostu.

Po jednej sezóne s Toro Rosso začal v roku 2019 odoberať motory Hondy aj Red Bull, ktorý s japonskou automobilkou oslavoval tituly majstra sveta v rokoch 2021, 2022 a 2023. Na začiatku tejto cesty však stálo Toro Rosso pod vedením šéfa Franza Tosta, ktorý dodnes s nostalgiou spomína, akú reakciu vyvolalo ich rozhodnutie v garáži McLarenu.

„Keď sme v roku 2018 podpísali kontrakt s Hondou, stali sme sa vlastne ich továrenským tímom,“ spomína boss AlphaTauri, ktorý sa tento víkend lúči s kariérou vo Formule 1. „Povedal by som, že takmer celý padok sa nám smial. Ľudia z McLarenu prišli za mnou a povedali mi, že sme sa dočista zbláznili, keď chceme pracovať s Hondou.“

Tost však mal podľa vlastných slov pripravenú veľmi dobrú odpoveď, ktorá v sebe zahŕňala aj drobnú predpoveď. Ako sa nakoniec ukázalo, mýlil sa, pretože úspech prišiel oveľa skôr, než rakúsky veterán predpovedal. „Povedal som im: ‚Vážení, počkajte, čo keby sme sa o tom porozprávali o päť rokov?‘ Nakoniec to však ani netrvalo tak dlho. Už oveľa skôr bolo jasné, že sme urobili správne rozhodnutie,“ spomína Tirolčan.

Už na druhých pretekoch s novými motormi zapísalo spojenie Toro Rosso a Hondy veľký úspech, keď Pierre Gasly finišoval v Bahrajne na krásnom štvrtom mieste. Až do roku 2022 si stajňa s pohonnými jednotkami japonskej automobilky užívala skvelé časy, ktoré korunoval nečakaným víťazstvom v Monze Pierre Gasly. „Kooperácia s Hondou bola fantastická,“ hovorí Tost. „Veľmi som si to užil a tiež sme boli úspešní.“

„V roku 2019 sme skončili dvakrát na pódiu, raz na Hockenheimringu s Daniilom Kvjatom, druhýkrát s Pierrom Gaslym v Sao Paule po krásnom súboji s Lewisom Hamiltonom. V roku 2020 prišiel ďalší veľký krok, keď sa Dietrich Mateschitz rozhodol vybudovať odevnú značku AlphaTauri. Povedal, že tím sa bude volať Scuderia AlphaTauri, pretože musíme túto značku promovať a staneme sa jej ambasádormi. Bolo to zaujímavé obdobie, ktoré korunoval Pierre víťazstvom v Monze, čo znamená, že to boli naozaj úspešné časy,“ hovorí Tost.

Rok 2021 bol čo do celkového umiestnenia ešte úspešnejší a Gasly sa v Baku opäť postavil na pódium. So zmenou technických pravidiel v sezóne 2022 však prišiel pád. „Vlani auto nefungovalo, čo ma absolútne šokovalo. Začiatkom tejto sezóny to bolo rovnaké,“ skonštatoval šéf AlphaTauri, ktorý od tímu žiadal okamžitú reakciu.

„Inžinieri museli voziť vylepšenia takmer na každý víkend, aby zlepšili výkonnosť monopostu. Chcem vidieť len dobré časy na kolo a nič ďalšie ma nezaujíma. Musím povedať, že to zabralo. V Silverstone sme nasadili veľký balík vylepšení, potom v Singapure a tiež v Austine. Upgrade sme nasadili aj tu v Abú Zabí, takže dúfam, že predvedieme dobrý výkon a zakončíme sezónu na siedmom mieste,“ povedal Tost.

Súvisiace články

Diskusia