fb pixel
logo F1online.sk

Na stole bolo pravidlo, ktoré by pomohlo Ferrari. Proti bola „maximálna paranoja tímov“

Carlos Sainz
© Twitter/F1
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík21. 11. 2023

Nespravodlivosť k športu neodmysliteľne patrí. Nie je to len motoršport či Formula 1. Ako fanúšikovia sme na to už vcelku zvyknutí, ale keď dôjde k nejakej donebavolajúcej nespravodlivosti, nejedného z nás to zdvíha zo stoličky. Podobne tomu bolo aj v Las Vegas, keď prišiel Carlos Sainz na štarte o desať miest, jeho mechanici mali za sebou priam šichtu roka a tím utrpel sedemcifernú škodu, to všetko bez vlastného pričinenia. Ako sa však zdá, v pravidlách neexistuje nič, čo by dokázalo aspoň zmierniť tieto tvrdé dôsledky.

Sainz sa v celom padoku a na širokej verejnosti dočkal sympatií. Ako sa však nenajete z vďaky, tak vám sympatie nepomôžu k lepšiemu výsledku v pretekoch. Keď Sainz zničil svoje Ferrari pri prejazde cez kryt kanála, museli mechanici Ferrari postaviť prakticky nové auto, s novým šasi, vymeneným spaľovacím motorom, riadiacou jednotkou elektroniky a novou batériou.

Práve to posledné menované sa stalo jablkom sváru. Nové šasi stojí „len“ peniaze, spaľovací motor a riadiaca jednotka elektroniky boli už použité komponenty zo skoršej fázy sezóny, ale Ferrari nemalo žiadnu funkčnú staršiu batériu, ktorú by mohlo nasadiť a vyhnúť sa trestu. Za prekročenie maximálneho počtu komponentov tak Sainz dostal trest a nenašiel sa nikto, kto by mu pomohol. Pritom aj boss Ferrari Frédéric Vasseur vcelku rozumne argumentoval tým, že nasadenie novej batérie neprinesie Scuderii žiadnu výkonnostnú výhodu.

„Chápem, že by nebolo jednoduché dať niekomu novú sadu pneumatík alebo nový motor, pretože tým získate výkonnostnú výhodu. Ale batéria? Tá vám predsa neponúkne žiadny výkon k dobru,“ prehlásil francúzsky manažér. „Prišli sme o prvý tréning, utrpeli sme miliónové škody, mechanici sa museli pri oprave monopostu zodrať po lakte atď., takže podľa mňa nie je nerozumné prihliadať na to ako na zásah vyššej moci.“

Pravidlá mohli byť zmenené

Nuž, pravidlá skutočne operujú s pojmom vyššia moc, ktorá je definovaná ako „nepredvídateľná, neodvrátiteľná a vonkajšia udalosť“, ale objavuje sa len v článkoch o zrušení a odložení podujatí, stiahnutí prihlášok, výmene jazdca či testovaní na dynamometroch. Na prípad Ferrari sa však nevzťahuje. Preto bola FIA a komisári takí bezmocní. Neexistuje totiž článok pravidiel, ktorý by umožnil FIA konať samostatne s trest zrušiť.

Keby však šlo zmeniť chod dejín, tak podľa generálneho riaditeľa AlphaTauri a bývalého generálneho sekretára FIA Petra Bayera sa pred časom diskutovalo presne na túto tému. Ako jeden z najvýznamnejších zástupcov federácie si na tieto rokovania spomenul a ako sám hovorí, v Las Vegas mohlo byť všetko inak, ale zmenu predpisov odmietli samotné tímy.

„Keď som ešte pôsobil na opačnej strane, diskutovali sme o klauzule v pravidlách, ktorá by zahŕňala vyššiu moc,“ prehlásil Bayer pre Motorsport.com. „V skutočnosti to však odmietli samotné tímy, ktoré si vo svojej snahe o dokonalosť, ale aj pre ich maximálnu paranoju, mysleli, že možnosť aplikovať vyššiu moc zverí do rúk orgánu veľkú moc, pretože mnohí by sa v najrôznejších prípadoch odvolávali práve na ňu.“

Je to presne ten klasický príklad, keď si tímy vo Formule 1 snažia udržať čo najviac moci a všemožné práva veta. Presne v takomto prípade tak máte možnosť hodiť súperovi pod nohy nejaké polienko, keď sa vám to práve hodí. Samozrejme, keď sa vám to nehodí, budete rozhadzovať rukami a hovoriť o bezpečnosti či neférovosti. „Tímy si povedali, že nechcú otvoriť Pandorinu skrinku. V tomto prípade však musím povedať, že keby sme o to boli požiadaní, ako tím by sme podporili Ferrari. Naozaj to nebola ich chyba,“ povedal bývalý generálny sekretár FIA.