logo F1online.sk

“Hlúpe” technikálie v pravidlách: Prečo Ricciardo a Piastri strácali jedno kolo?

Daniel Ricciardo
© Getty Images/RB Content Pool
Milan Kubala
Milan Kubala6. 11. 2023

Daniel Ricciardo a Oscar Piastri odjazdili preteky v Sao Paule len ako štatisti. Strata jedného kola znamenala, že ich nedeľa sa premenila na akýsi testovací deň. Môže za to technikália v pravidlách, ktorá riaditeľstvu pretekov neumožnila ich vrátiť do kola lídrov.

Kým nám réžia priameho prenosu púšťala opakované zábery zo štartu, preživší pokračovali za bezpečnostným vozidlom. Pred vyvesením červenej vlajky stihli odjazdiť viac než len úvodné kolo. Preteky boli oficiálne prerušené až vo chvíli, keď sa vláčik monopostov dostal do druhého sektora druhého kola. Následne autá zamierili do boxov a keďže prešli cieľovou čiarou zas, počítadlo kôl sa navýšilo na číslo 3.

V tom čase Oscar Piastri a Daniel Ricciardo čakali vo svojich garážach tušiac, že ich púť v Sao Paule sa skončila. Plány mechanikov sa však o chvíľu zmenili. Tímy si uvedomili, že budú mať minimálne pár minút na opravu, kým budú maršali “zoškrabávať” z trate zvyšky monopostov a opravovať bariéru.

Mechanici AlphaTauri a McLarenu to napokon stihli, hoci ich práca do veľkej miery vyšla navnivoč. Riaditeľstvo pretekov oznámilo, že budú musieť štartovať z boxovej uličky, a okrem toho so stratou jedného kola. Daniela Ricciarda zamrzelo, že im FIA nedovolila vyraziť z boxov skôr a túto stratu si vymazať.

“Boli sme pripravení vyraziť, keď mi povedali, že s Oscarom budeme strácať jedno kolo. V tej chvíli to vo mne zabilo všetko vzrušenie z toho, že budem môcť opäť pretekať,” priznal Daniel Ricciardo. “Pod zelenými vlajkami sa neodjazdilo ani jedno kolo. Neviem, ako sme mohli štartovať so stratou jedného kola, takže je to frustrujúce. V pravidlách je niečo hlúpe.”

Stratiť kolo sa dá aj počas červenej vlajky

Podľa článku 57.3. Športových pravidiel F1 má FIA na reštarte povinnosť zoradiť autá podľa posledného momentu, kedy bolo možné jednoznačne stanoviť poradie v poli. Kedy nastal tento moment? V momente vyvesenia červenej vlajky boli autá v týchto pozíciách:

Ako vidíme, Oscar Piastri a Daniel Ricciardo stoja v boxoch a Nico Hülkenberg práve opúšťa výjazd z pit lane. Ktorý okamih teda spĺňa definíciu “posledného momentu, kedy bolo možné určiť pozície všetkých monopostov”? Môžeme argumentovať, že takým momentom bol záver prvého kola, keďže cieľovou čiarou prešli aj Piastri s Ricciardom a Hülkenbergom, skrátka všetci.

V skutočnosti však v pravidlách nie je uvedené, že tento moment musí predchádzať červenej vlajke. “Vo všetkých prípadoch bude poradie určené podľa posledného momentu, kedy bolo možné určiť pozície všetkých áut.” To je všetko.

FIA preto vzala ako referenčný bod až koniec druhého kola. V tomto okamihu skutočne vedela spoľahlivo určiť poradie, veď autá boli zoradené za bezpečnostným vozidlom, a poradie Ricciarda s Piastrim sa určilo podľa toho, kto z nich ako prvý dorazil do pit lane.

Ricciardo s Piastrim teda naozaj zaostávali o celé kolo. Prečo ich teda FIA nepustila, nech si ho vymažú? Tu máme odpoveď: Dve minúty pred reštartom sa má podľa článku 58.3 Športových pravidiel F1 udiať nasledovné: “Všetkým autám medzi safety carom a lídrom, spolu s autami, ktoré líder predbehol o kolo v čase prerušenia šprintu alebo pretekov, bude povolené opustiť boxy a bez predbiehania odjazdiť jedno kolo, vstúpiť do boxov a zaradiť sa na koniec zástupu monopostov za bezpečnostným vozidlom.”

V čase prerušenia šprintu Ricciardo s Piastrim ešte nestrácali jedno kolo, de facto ho stratili až neskôr pod červenou vlajkou. Znie to trochu hlúpo, ako to okomentoval aj Daniel Ricciardo, ale také sú pravidlá. Ak sa ich FIA chcela držať, smutnú dvojicu musela nechať o kolo pozadu.

Ricciardo poukázal na absurdnosť tohto pravidla tým, že opísal extrémny prípad. “Ide mi o to, že keby malo rovnaký problém ako my pätnásť áut, tak by pätnásť áut nechali štartovať z boxov so stratou jedného kola a na rošte by bolo päť áut? Nie. To nespravia,” vyhlásil pilot AlphaTauri. “Podľa mňa by sme mali používať zdravý rozum a byť trochu otvorenejší. Je to frustrujúce, pretože nám to pokazilo deň už na jeho začiatku.”

A čo Austrália 2023 alebo Veľká Británia 2022?

V tejto chvíli si môžeme spomenúť napríklad na Veľkú cenu Veľkej Británie 2022 a nehodu Kuan-Jü Čoua v prvej zákrute. Autá sa vtedy na reštarte zoradili podľa pôvodného poradia zo štartu, keďže to bol podľa FIA posledný bod, kedy bolo možné spoľahlivo určiť pozície všetkých monopostov. Nuž a takmer identická situácia nastala aj po reštarte v Melbourne, keď došlo k hromadnej kolízii v prvej zákrute.

Prečo sa aj vtedy preteky nereštartovali podľa poradia, v akom autá dorazili do boxov počas červenej vlajky? Nuž, toto poradie nezodpovedalo skutočnému umiestneniu jazdcov v pretekoch. Autá boli v čase prerušenia na trati aj mimo nej, a kým sa vrátili na trať, stihli sa ešte trochu pomiešať.

V Sao Paule však nastal iný prípad. Najskôr FIA vyvesila žlté vlajky, vzápätí povolala bezpečnostné vozidlo a až potom nasledovalo prerušenie. Práve fáza SC bola medzikrok, vďaka ktorému nebol so stanovením poradia najmenší problém.

Súvisiace články