logo F1online.sk

Tombazis priznáva: Motorové pravidlá nie je ľahké odkontrolovať

Kryt motora Lewisa Hamiltona a mechanik Mercedesu
© Mercedes
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík22. 9. 2020

Legálne či nelegálne? Vo svete Formuly 1 je to podobné, ako v slávnej hre Hamlet od Williama Shakespeara. FIA tak robí všetko preto, aby obmedzila motorové „triky“ a čo najviac tímom zviazala ruky. Zákaz „párty-módov“ má byť ďalším krokom vpred v tomto smere.

Súčasné motory sú omnoho komplexnejšie a sofistikovanejšie, než v časoch osemvalcov. Komisári sú preto v ťažkej pozícii a FIA sa im úpravou pravidiel snaží život uľahčiť.

„Nanešťastie to nie je také jednoduché, ako to bolo v časoch s motormi V8,“ hovorí technický riaditeľ FIA Nikolas  Tombazis pre Auto Motor und Sport. „Vtedy stačilo odkontrolovať maximálnu rýchlosť, veľkosť motora či špecifikáciu paliva. Pri súčasných motoroch môže byť hardvér kompletne legálny, no jeho používanie nelegálne.“

„Aby sme to mohli kontrolovať, musíme nepretržite monitorovať obrovské množstvo parametrov, skrz rozličné softvéry alebo správy zo senzorov. Ak jazdec zmení nastavenie pohonnej jednotky v každom kole, je ťažké kontrolovať činnosť motora každé kolo a ubezpečiť sa, že pravidlá boli dodržané úplne exaktne,“ hovorí Tombazis.

FIA preto prednedávnom pristúpila k ráznemu kroku, ktorým úplne zakázala využívanie výkonných motorových režimov. To má okrem iného uľahčiť prácu komisárom. Tímy teraz musia mať nastavený rovnaký motorový mód v kvalifikácii i v pretekoch.

„Obmedzili sme spotrebu oleja na 0,3 litra na 100 kilometrov, aby sme sa uistili, že tímy ho nebudú využívať v spaľovacom procese. Teraz to však nemeriame na celkovú vzdialenosť, ale po každom kole. Dnes už nemôžete nakrátko prekročiť limit a potom neskôr pošetriť, aby ste sa vošli do intervalu daného pravidlami,“ vysvetľuje Tombazis.

„Ak však neustále prepínate motorové režimy, je nesmierne náročné odsledovať spotrebu oleja. To bol jeden z dôvodov vydania tejto technickej direktívy.“

Jeden z kľúčových mužov vo Formule 1 sa v rozhovore venoval i ďalšej budúcnosti motorov. So súčasnými pohonnými jednotkami sa síce počíta až do roku 2026, no FIA už teraz premýšľa, kam by sa F1 mala uberať ďalej. Motoršport bude pochopiteľne ešte zelenší a udržateľnejší.

„Už teraz premýšľame o pravidlách na roky 2026 a nasledujúce. Chceme urobiť ďalší veľký krok smerom k zelenej technológii udržateľnosti. Okrem toho chceme zjednodušiť monitorovací proces a uľahčiť nám život,“ povedal Tombazis.

Súvisiace články