logo F1online.skF1online.sk

FIA chce obmedziť spoluprácu „A-tímov a B-tímov“: Chceme zamedziť blízkym vzťahom

Sergio Pérez a Liam Lawson
© Getty Images/RB Content Pool
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík23. 7. 2025

Formula 1 patrí k naozaj hŕstke globálnych športov, kde navzájom súťažia tímy s rovnakým majiteľom. Red Bull si túto výhodu užíva vďaka historickým okolnostiam a táto skutočnosť sa stáva čoraz viac nežiaducou. Medzinárodná automobilová federácia teraz priznala, že pripravuje kroky, ktoré zamedzia úzkej kooperácii medzi akokoľvek „spriaznenými“ celkami na rošte.

Dva tímy vo vlastníctve Red Bullu sú dedičstvo starých čias, keď bol problém vôbec nájsť niekoho, kto by bol ochotný prevziať pod svoj patronát aspoň jednu stajňu. Takto sa Dietrich Mateschitz stal vlastníkom tímov Jaguar a Minardi. Vtedy všetkým odľahlo, že ďalší tím neskončil na podlahe, dnes je to nežiadúce.

Red Bull si v tom čase nepotreboval vytvoriť žiadne „krytie“ a nemusel predstierať, že Toro Rosso vlastní nejaký prostredník, aby vytvoril aspoň ilúziu nezávislosti oboch stajní. Postupom času sa z toho stala nezanedbateľná výhoda, ktorá vyvolala rôzne protesty konkurencie. Do popredia sa táto téma dostala vlani na Veľkej cene Singapuru, keď boxový múr Racing Bulls povolal k mechanikom Daniela Ricciarda, aby vzal najrýchlejšie kolo – a tým pádom aj bod – Landovi Norrisovi, ktorý v tom čase bojoval o titul s Maxom Verstappenom.

„To je ale krásny športový prístup A-tímu a B-tímu, o ktorom som si myslel, že nie je povolený. Ale hej, toto nie je prvýkrát, čo sme niečo také videli, a pravdepodobne ani posledný,“ povedal po pretekoch generálny riaditeľ McLarenu Zak Brown.

„Určite budem klásť otázky. V minulosti som už o tom hovoril a myslím si, že toto poukazuje na fakt, že sa to deje. Neabsolvovali by ste kvôli tomu pitstop. Nikomu to nezíska bod, takže celá vec len ilustruje problém okolo tejto témy,“ dodal Brown.

Ten dlhodobo patrí ku kritikom rôznych aliancií medzi tímami. Ešte vo februári 2024 vyhlásil: „Zo zasadnutí Komisie F1 a zo stretnutí s FIA vám môžem povedať, že hlasujú zakaždým rovnako, dokonca aj v prípade, keď by to teoreticky nemalo byť v záujme jedného z tímov.“

Portál The Race teraz prišiel s informáciou, že Medzinárodná automobilová federácia sa chystá zasiahnuť a zaviesť postupy, ktoré majú dôkladnejšie oddeliť jednotlivé tímy. Zjavne však nejde o zásahy, ktoré by znemožnili podobnú pomoc ako v prípade Singapuru 2024. Rozhodne to nebudú predpisy, ktoré znemožnia jednému subjektu vlastniť dva tímy.

„FIA pracuje na úpravách pravidiel Formuly 1 pre rok 2026, ktoré majú za cieľ jasnejšie oddeliť A/B-tímy a zabrániť tomu, aby profitovali zo vzájomnej spolupráce,“ napísal The Race.

Britský portál následne vysvetľuje, že v roku 2026 budeme mať okrem športových, technických a finančných aj prevádzkové pravidlá. Tie budú úplnou novinkou a dôjde k ich oddeleniu od ustanovení športových predpisov, čím vznikla príležitosť na vyriešenie niektorých dôležitých otázok.

„The Race sa dozvedel, že sa pripravuje doplnenie ustanovení do prevádzkových pravidiel F1, známych ako Sekcia F, ktoré sa zamerajú na prísnejšiu kontrolu rozsahu možných aliancií medzi tímami,“ napísal The Race, ktorý následne citoval vyjadrenia z rozhovoru so šéfom FIA pre záležitosti monopostov Nikolasom Tombazisom.

„Pracujeme na presnejšom definovaní, ako môžu tímy – nazvime ich A-tímy a B-tímy – fungovať. Chceme zaviesť ustanovenia, ktoré zamedzia tímom s určitým blízkym vzťahom, aby si pomáhali alebo inak spolupracovali,“ vyhlásil Tombazis.

„Zavádzame pravidlá s cieľom oddeliť počítačové systémy, aby si tímy nemohli zdieľať návrhy alebo podobné materiály. Dôjde aj k fyzickému oddeleniu a detailnému definovaniu ustanovení, ktoré bude potrebné dodržiavať,“ dodal známy inžinier.

V tejto súvislosti treba pripomenúť, že už existujú predpisy, ktoré obmedzujú prenos duševného vlastníctva a limitujú presun personálu pred uplynutím určitej doby. Tombazis však vidí priestor na zavedenie ďalších opatrení, ktoré zabezpečia rovnaké podmienky pre všetkých.

„Existuje množstvo ustanovení, ale ide o veľmi komplikovaný súbor podmienok. V priebehu rokov sme sa stretávali s rôznymi situáciami a často sme museli poskytovať objasnenia alebo odpovede. Snažíme sa to všetko formalizovať a zaradiť do štruktúry pravidiel, aby sme zabránili rôznym hrám medzi tímami. Zároveň chceme uistiť tímy bez akýchkoľvek prepojení, že ostatní nezískajú neférovú výhodu,“ ubezpečil Tombazis.

Ten však jedným dychom dodal, že úmyslom FIA nie je zabrániť akýmkoľvek vzťahom alebo prepojeniam medzi dodávateľmi a zákazníkmi. „Cieľom je umožniť prijatie rôznych obchodných modelov, ako je napríklad ten medzi Haasom a Ferrari. To umožňuje dosiahnuť komerčné zisky a finančné úspory, avšak bez výkonnostnej motivácie,“ pokračoval jeden z najmocnejších mužov vo FIA.

„Máme samostatnejšie tímy aj tímy s určitými komerčnými vzťahmi. Nechceme však, aby to určovalo výsledky na trati,“ dodal Tombazis.

Súvisiace články

Diskusia