logo F1online.skF1online.sk

Kontrola za kontrolou… V padoku sa šepká o napätých vzťahoch medzi FIA a Ferrari

Ferrari SF-25
© Juraj Eliáš
Milan Kubala
Milan Kubaladnes 01:34

Ferrari v tejto sezóne nenaplnilo očakávania. Talianski insideri to v prvom rade pripisujú problémom s monopostom, ktoré Scuderiu trápia už od začiatku sezóny a na ktoré sa nepodarilo nájsť liek po predstavení niekoľkých balíčkov vylepšení, ale stajni rozhodne nepomáha ani “ultrakonzervatívny” prístup k nastaveniam monopostu. Ferrari vraj zahnala do kúta FIA.

Najmä Lewisa Hamiltona už od začiatku trápi nepredvídateľné správanie zadnej časti monopostu. Charles Leclerc nie je taký citlivý na stabilnú zadnú časť, ba v skutočnosti preferuje silnejší predok, no ani on nedokázal výrazne preraziť. Monopostu Ferrari totiž chýba aj čistá rýchlosť.

Veľkou nádejou a potenciálnym svetlom na konci tunela malo byť predstavenie nového zadného zavesenia pred letnou prestávkou. Teraz je však zrejmé, že tento pokus o návrat Ferrari na popredné priečky skončil fiaskom. Charles Leclerc sa k vývoju vyjadruje so znechutením a pripomína, že zatiaľ čo Red Bull a Mercedes sa dokázali priblížiť k McLarenu, Scuderia stojí na mieste.

Insider Ferrari Daniele Sparisci však vo svojom článku pre Corriere della Sera poukazuje na ďalší faktor, ktorý negatívne vplýva na výkon Scuderie. Taliansky tím vraj pre obavy z ďalších diskvalifikácií a príliš častých kontrol zo strany FIA musí voliť veľmi opatrný prístup a pri nastaveniach monopostu si nechávať veľké rezervy.

“V padoku sa šepká o nie ideálnych vzťahoch s FIA, ktorá vykonáva extrémne časté kontroly na monopostoch Ferrari,” napísal Daniele Sparisci. “V dôsledku toho tím tlačí k ultrakonzervatívnemu prístupu v každej jednej oblasti.”

Ferrari v Číne doplatilo na dvojitú diskvalifikáciu svojich jazdcov. Monopost Charlesa Leclerca nesplnil hmotnostný limit, na aute Lewisa Hamiltona zas bola príliš opotrebovaná doska podlahy. Aj keď to vedenie dlho nechcelo potvrdiť, cez leto Frédéric Vasseur prezradil, že tím bol nútený obetovať časť výkonu a zdvihnúť svetlú výšku auta, aby predišiel riziku diskvalifikácie.

Navyše, ak technici FIA skúmajú monoposty Ferrari častejšie, než by bolo obvyklé, tím si musí dať dvakrát taký pozor. Ďalšie diskvalifikácie by viedli k novej vlne kritiky, ktorej si Scuderia aj bez toho musí vypočuť až-až.

Špeciálnym popretekovým kontrolám, pri ktorých si FIA vyberie obvykle jeden, niekedy aj viac monopostov z prvej desiatky, sa Ferrari muselo v tejto sezóne podrobiť šesťkrát. Pre porovnanie iné top tímy boli kontrolované v priemere len tri razy (McLaren 4x, Mercedes 3x, Red Bull 2x).

Napríklad v Číne si FIA posvietila na vybavenie Ferrari v boxoch a protokolovacie systémy. Neskôr v Miami technici preskúmali volant na aute Charlesa Leclerca, Kanade kontrolovali palivové čerpadlo Ferrari, v Maďarsku zas monitorovací systém tlaku pneumatík.

Množstvo času si FIA našla aj na kontrolu predného krídla Ferrari. V Španielsku mu venovala celých 40 minút. Takáto analýza komponentov bola označená za nezvyčajne dôslednú a detailnú, a aj ona prinútila inžinierov voliť opatrnejší prístup.

Súvisiace články

Diskusia