logo F1online.skF1online.sk

Rok 2014 sa nezopakuje. FIA zaviedla úplne nové nástroje na zvýhodnenie pomalších

Lewis Hamilton a Nico Rosberg
© Wikimedia Commons
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 00:38

Spomienka na rok 2014 je naďalej obrovským strašiakom pre tímy, šport i fanúšikov. Keby jeden tím jednoznačne dominoval a mal v porovnaní s konkurenciou o 80 konských síl viac, mohol by veľmi rýchlo zničiť roky práce na rozširovaní fanúšikovskej a ekonomickej základne F1. Pred zavedením nových pravidiel v roku 2026 sa tak vedenie športu chcelo uistiť, že niečo také sa už nezopakuje.

Pred jedenástimi rokmi to bol Mercedes, ktorý mal pred konkurenciou takú prevahu, že podľa ich bývalého technického riaditeľa Paddyho Lowa prebiehali pred súťažným víkendom vnútri tímu rozhovory, ako veľmi musia znížiť výkon, aby konkurenciu nerozdrvili s príliš veľkým náskokom a nevyprovokovali zmenu pravidiel.

Na vlne tejto dominancie sa Mercedes viezol dlhé roky. V roku 2026 chce vedenie športu pri ďalšej veľkej zmene pravidiel stoj čo stoj zabrániť zopakovaniu podobného scenára. „Nemyslím si, že uvidíme situáciu, keď bude mať jeden dodávateľ takú výhodu ako v roku 2014,“ povedal presvedčivo v rozhovore pre Motorsport.com šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis.

Jedným z dôvodov sú samotné pravidlá, ale FIA implementovala aj ďalšie nástroje. „Motory stále nie sú také jednoduché, ako by sme si priali a radi by sme v tomto smere urobili ďalší krok, ale pri snahe o ďalšie zjednodušenie predpisov sme narazili na tvrdý odpor,“ pokračoval Tombazis.

„Nájdu sa teda veci, ktoré by sme radi ešte viac zjednodušili, ale stále platí, že už teraz sú oveľa jednoduchšie než so súčasnou generáciou pohonných jednotiek. Nemáme MGU-H a v niektorých oblastiach sme zaviedli prísnejšie limity, takže si nemyslíme, že rozdiely budú také veľké ako v roku 2014,“ ubezpečil jeden z najdôležitejších mužov FIA.

Rozpočtový strop je v tomto smere dvojsečná zbraň. Ak sa niekomu podarí získať výraznú prevahu, konkurencia jednoducho nemôže vrhnúť do vývoja všetky zdroje a stratu stiahnuť, pretože ju limituje rozpočtový strop. Vedenie športu však pri vývoji aerodynamiky zaviedlo koeficienty, ktoré tímom nižšie v poradí umožňujú využiť viac času na vývoj vo veternom tuneli a na CFD.

Niečo podobné vraj bude zavedené aj v roku 2026 a FIA implementovala tzv. systém koncesií. „Máme nových dodávateľov a vždy existuje riziko, že na začiatku nového cyklu sa objavia rozostupy. Navyše, rozpočtový strop teraz platí aj pre dodávateľov pohonných jednotiek,“ vysvetľuje Tombazis.

„Z tohto dôvodu máme koncept zvaný ADUO, čo je skratka pre Additional Development and Upgrade Opportunities (v prekl.: dodatočné možnosti vývoja a príležitostí), ktorý je výsledkom dlhoročnej práce. Bol súčasťou pravidiel už od prvého dňa, ale v posledných mesiacoch sme ho podrobne rozpracovali, aby bolo jasné, ako presne sa bude uplatňovať,“ pokračuje bývalý inžinier Ferrari.

„V podstate každých päť či šesť pretekov sa zmeria priemerný výkon každej pohonnej jednotky. Výrobcovia, ktorí sa ocitnú pod stanovenou hranicou, budú postupne počas roka získavať určité výhody aj podľa veľkosti ich straty. Získajú tak dodatočné finančné prostriedky na vývoj, viac hodín na dynamometroch a možnosť predstaviť novú homologizáciu motora. Inými slovami, slabší dostanú príležitosť zrýchliť a dobehnúť ostatných,“ dodal Tombazis.

Ten zároveň uviedol, že hodnotenie sa bude vykonávať po prvých piatich veľkých cenách každej sezóny. FIA pritom bude vypočítavať priemerný výkon spaľovacích motorov. Každý dodávateľ, ktorý bude mať o viac ako 3 percentá nižší výkon než najsilnejší motor, získa dodatočné možnosti pri vývoji vylepšení.

Súvisiace články

Diskusia