logo F1online.skF1online.sk

Na nových pravidlách sa stále pracuje: Nechceme, aby piloti uberali na rovinkách, znie z FIA

Monopost F1 pre rok 2026
© FIA
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 11:54

Formulu 1 čaká v budúcom roku obrovská zmena pravidiel. Nové budú nielen autá, ale aj motory. Ich definitívna podoba však stále nie je známa. FIA na predpisoch pracuje priebežne spolu s tímami a aj keď nadchádzajúce zmeny nebudú nijako veľké, šéf FIA pre záležitosti monopostov Nikolas Tombazis prezradil, že predpisy nie sú hotové.

Namiesto zverejnenia jasných a nemenných pravidiel s väčším predstihom sa FIA v tomto prípade rozhodla, že radšej si dopraje čas a bude spolupracovať s tímami. Aj keď tento proces sprevádza nevyhnutné politikárčenie, aspoň sú podmienky pre všetkých rovnaké.

„Samozrejme, keď máte oveľa väčší podiel elektrického výkonu a menší podiel výkonu spaľovacieho motora, ale nemáte batérie, ktoré by vydržali celú dĺžku pretekov, tak je manažovanie energie väčšia výzva,“ priznal Tombazis v rozhovore pre Motorsport.com.

Piloti už pri viacerých príležitostiach uviedli, že ich práca s energiou v priebehu pretekov môže byť v budúcom roku kľúčová. Jazdci už nové autá skúšajú na simulátoroch a priznávajú, že sa potrebujú ešte veľa učiť. Pravdepodobne nás čaká poriadne strmá krivka učenia pre pilotov i inžinierov.

„Teraz je tu príležitosť, aby sa tieto nové autá a ich výrobcovia podieľali na vývoji batérií, elektrických systémov a pod. V budúcom roku budeme svedkami vývoja elektrickej časti pohonného ústrojenstva. Práca s energiou však určite prináša výzvy a presne na to poukazujú hlasy, ktoré sme počuli,“ dodal Tombazis.

Ten však vyzerá a pôsobí veľmi pokojne. FIA sa v tomto prípade v spolupráci s tímami rozhodla, že namiesto zverejnenia kompletných pravidiel s väčším predstihom sa bude na predpisoch pracovať priebežne s účasťou všetkých zainteresovaných strán. „Pokiaľ ide o prácu s energiou, v tomto smere pravidlá nie sú hotové. Predpisy sa vyvíjajú a o problémoch vieme od prvého dňa,“ upokojuje Tombazis.

„Musíme prejsť celým schvaľovacím procesom s dodávateľmi pohonných jednotiek. Nemôžeme len jednostranne zmeniť pravidlá hneď zajtra, ale pri riešení problémov sú tímy zväčša veľmi nápomocné. Myslím si, že na začiatku budúceho roka nebudeme mať v rukách presne to isté ako teraz. Nehovorím, že budeme mať úplne nové pravidlá, ale rozhodne si prejdeme nejakou evolúciou,“ odkázal Tombazis.

„Samozrejme, nie každý so všetkým súhlasí, čo je jedna z ťažkostí. Keď tímy a dodávatelia diskutujú o týchto záležitostiach, sledujú dobro športu a ich vlastnú konkurencieschopnosť. Obe spolu súvisia, takže sa nevyhneme rôznym názorom. Technické špecifikácie motorov sú v súčasnosti vytesané do kameňa a nebudú sa meniť,“ vysvetlil jeden z najvyššie postavených mužov vo FIA.

Samozrejme, táto spolupráca sa odohráva na pozadí sebeckých cieľov. Asi si nevieme predstaviť tím, ktorý by schválil preňho nepriaznivú zmenu pravidiel. Veľmi aktívny bol v tomto smere na politickom poli Red Bull, ktorý prichádzal s hororovými scenármi o výpadkoch energie na konci dlhých roviniek.

„Nechceme sa dostať do situácie, keď jazdci budú musieť uberať na konci roviniek. Absolútne a kategoricky sa uistíme, že nebudú musieť uberať na špecifických miestach, aby nejakým spôsobom pracovali s energiou,“ ubezpečil Tombazis.

Súvisiace články

Diskusia