logo F1online.skF1online.sk

Všimol si vôbec niekto zadné krídla? Podľa Tombazisa ich musela zmeniť polovica tímov

Zadné krídlo McLarenu, flow vis náter
© Martin Trenkler
Matúš Pavlík
Matúš Pavlík26. 3. 2025

Téma, ktorá skončila, doslova, vo štvrtok pred štartom Veľkej ceny Číny. Keď FIA oznámila, že zavádza zmenu záťažových testov už po prvých pretekoch novej sezóny, v médiách to spôsobilo drobnú senzáciu. Táto téma však skončila už vo štvrtok pred štartom víkendu. Rozloženie síl sa nezmenilo a nikto na túto tému príliš nehovoril napriek faktu, že s novými zadnými krídlami sa musela podľa slov Nikolasa Tombazisa vytasiť až polovica tímov v štartovom poli.

Flexibilitu ako tému v poslednom období pretláčal hlavne Red Bull. Je pravda, že tomuto tímu išlo hlavne o zmenu záťažových testov predných krídel, ktoré začnú platiť od Veľkej ceny Španielska, ale aj o štrbiny v zadných krídlach Ferrari a McLarenu. Aj o tých sa na predsezónnych testoch hovorilo viac ako dosť.

Technický riaditeľ Red Bullu Pierre Waché v Bahrajne upozorňoval, že trik s „mini-DRS“ je stále aktuálny a treba proti nemu zakročiť. FIA zakročila veľmi promptne a medzi víkendmi v Austrálii a Číne zaviedla nové záťažové testy zadných krídel. Podľa šéfa FIA pre záležitosti monopostov Nikolasa Tombazisa boli mnohé tímy nútené k zmenám, ale na trati sa nám to akosi neprejavilo.

„Myslím si, že nateraz to bude stačiť,“ povzdychol si grécky inžinier pre Motorsport-Total.com. Flexibilita zadných krídel ako téma je podľa jeho slov uzavretá, aj keď sa k nám skôr či neskôr určite vráti ako bumerang. Zaujímavejšie však je, že napriek hrobovému tichu v Číne musela vykonať zmeny asi polovica tímov.

„Ak sa nemýlim, štyri alebo päť tímov nebolo v Austrálii v súlade s požiadavkami a všetci pred víkendom v Číne vykonali zmeny,“ dodal Tombazis, ktorý odmietol menovať konkrétne mená. Samozrejme, veľa sa špekulovalo o McLarene a Ferrari, ale tieto tímy na tom boli po výkonnostnej stránke viac-menej rovnako ako v Austrálii.

Alpine sa ako jediný dobrovoľne priznal, že vykonal zmeny zadného krídla, ale čítať z výsledkov francúzskeho tímu niečo viac je veľmi náročné, keďže v oboch pretekoch nebodoval a momentálne sa nachádza na poslednom mieste Pohára konštruktérov. Podozrievaný bol aj Haas, ktorého výkonnosť, naopak, vystrelila do nebeských výšin. Tím však poprel, že by vykonal nejaké zmeny a podľa jeho zástupcov novými testami prešiel. „Nebudem hovoriť o konkrétnych tímoch,“ zdôraznil Tombazis.

„Pokračujeme v používaní kamier, jednoducho aby sme sa uistili, že všetko je v poriadku. Slovám ‚v poriadku‘ by som sa však radšej vyhol, pretože ide o pomerne zložitý problém,“ dodal známy inžinier.

Ten jedným dychom dodal, že jeho ľudia pokračujú v práci. Aj keď je táto téma nateraz uzavretá, FIA sa vraj naďalej má na pozore, pokračuje v kamerových testoch a spolupracuje s tímami, aby sa zvýšila úroveň kontroly. Zároveň si necháva otvorené dvere „pre ďalšie sprísnenie kritérií“. Tombazis dokonca povedal, že sa kontrolóri môžu pozrieť aj na ďalšie oblasti.

„Mohli by sme začať skúmať detailnejšie aj mechanizmy DRS, aby sme presne zistili, ako sú nastavené. Ako som však povedal, v súčasnosti sme celkom spokojní. Nech to nikto nevníma ako našu aroganciu. Samozrejme, tímy sa z toho naďalej snažia vyťažiť maximum a musíme zostať ostražití,“ zdôraznil Tombazis.

Súvisiace články

Diskusia