logo F1online.skF1online.sk

Čo zaznelo na londýnskom súde v prípade Felipeho Massu?

Nelsinho Piquet, VC Singapuru 2008
© FOM/Screenshot
Matúš Pavlík
Matúš Pavlíkdnes 16:05

Prvé tri dni procesu na londýnskom súde v prípade Felipeho Massu sú za nami. Bývalý brazílsky pretekár bol v súdnej sieni osobne prítomný a vypočul si stanoviská protistrán. Tými sú najväčší žraloci v biznise – FIA, FOM (teraz už pod vedením Liberty Media) a Bernie Ecclestone. Tých len málokedy vidíme na jednej lodi, ale v tomto prípade majú jasno v tom, čo spôsobilo Massov neúspech v boji o titul v roku 2008.

Nehoda Nelsona Piqueta na VC Singapuru v roku 2008 bola v histórii F1 bezprecedentná. Pilot úmyselne havaroval, aby zariadil víťazstvo pre svojho tímového kolegu. Rovnako bezprecedentné sú aj kroky Felipeho Massu, ktorý o sedemnásť rokov neskôr priviedol k súdu celý šport, aby vymáhal finančnú náhradu.

V stredu, štvrtok a piatok na londýnskom súde rečnili zástupcovia jednotlivých strán konania. Teraz je na rade sudca, ktorý by mal určiť, či bude proces pokračovať ďalšími úkonmi – dokazovaním, vypočúvaním svedkov a pod. Proces pozorne sledovali aj novinári a môžeme povedať, že už počas týchto troch dní zaznelo niekoľko zaujímavých výrokov.

Massa vytiahol Alonsa aj Ferrari

Felipeho zástupca Nick De Marco rečnil na londýnskom súde v druhý deň procesu. V mene svojho klienta povedal, že Massa prišiel o majstrovský titul v dôsledku udalostí na VC Singapuru. Felipe pred Piquetovou nehodou viedol preteky, ale zlyhanie pri zastávke v boxoch počas výjazdu bezpečnostného vozidla spôsobilo jeho prepad na trináste miesto. Samozrejme, podľa zástupcov protistrán prehral Massa súboj o titul v dôsledku vlastných chýb a zlyhania pri tankovaní v boxoch.

„Úmyselná nehoda je bez preháňania jedným z najvážnejších prípadov športovej manipulácie na svete, nielen pre zjavnú snahu o ovplyvnenie pretekov, ale aj pre ohrozenie životov divákov a samotného pilota v dôsledku úmyselného konania. Nasledovalo vedomé utajenie sprisahania s cieľom zakryť jeden z najzávažnejších škandálov v histórii športu tými, ktorí sú zodpovední za ochranu jeho integrity,“ povedal De Marco.

K slovu sa dostal aj Massa. Ten so svojimi zástupcami vyčíta FIA, že celú záležitosť neprešetrila. Dôležitým bodom, ktorý uviedol do pohybu toto súdne konanie, bol Ecclestonov rozhovor pre F1-Insider v marci 2023, ku ktorému sa ešte dostaneme. Ten podľa Felipeho dokazuje, že šéfovia športu mali dostatok informácií, aby záležitosť vyriešili pred sedemnástimi rokmi.

Aj keď súd sa netýka Flavia Briatoreho, Fernanda Alonsa či Ferrari, nakoniec prišlo aj na nich. Keď totiž v roku 2009 Nelson Piquet priznal, že nehodu v Singapure spôsobil úmyselne, Massa sa v médiách oprel aj o Alonsa a povedal, že španielsky pretekár o všetkom vedel. Fernando mal v tom čase podpísanú zmluvu s Ferrari na rok 2010, čo zastavilo Massov mediálny boj.

„V októbri 2009 som povedal novinárom, že Fernando Alonso podľa mňa vedel, že k nehode došlo úmyselne. Keď sa to Ferrari dozvedelo, GSA ako zástupca tímu mi napísalo list, v ktorom ma upozornilo na dôsledky verejných vyjadrení na adresu Fernanda Alonsa. Pred mojou nehodou v júli 2009 som sa dozvedel, že Alonso bude od roku 2010 jazdiť za Ferrari,“ povedal Massa.

„List podpísal Henry Peter, jeden z právnikov Ferrari. Tím následne pripravil tlačové stanovisko, ktoré som mal zverejniť, ale ja som to odmietol. Namiesto toho som povedal, že sa treba pozerať do budúcnosti,“ dodal Brazílčan.

Na tomto mieste treba uviesť, že akékoľvek prepojenie Alonsa s kauzou Crashgate sa nikdy nepreukázalo. Niečo také nepotvrdil ani Piquet, ani vyšetrovacia správa Svetovej motoristickej rady. Zároveň sa hodí pripomenúť, že sám Massa neskôr spomínal, ako mu vtedajší boss Ferrari Jean Todt hneď po pretekoch povedal, že podľa jeho názoru havaroval Piquet úmyselne, čomu v tom čase ani sám Felipe nechcel veriť.

Ecclestonov právnik: Massa sa snaží získať titul

Proti Massovi stoja FIA, FOM a Bernie Ecclestone, ktorých brazílsky pretekár zažaloval. Tí sa tak nie vlastným pričinením ocitli na jednej lodi. Aj keď je známe, že vzťahy medzi Medzinárodnou automobilovou federáciou, Liberty Media a Berniem nie sú dobré, každý pred súdom bojuje sám za seba, v tomto prípade sa ich obhajoba zhoduje.

V nepríjemnej pozícii je hlavne Ecclestone, ktorého rozhovor pre F1-Insider je hlavný dôvod, prečo sa jednotlivé strany stretli na londýnskom súde. Bernieho zástupca nadviazal na vyjadrenia svojho klienta zo septembra 2023, keď pre Reuters povedal, že si na rozhovor s F1-Insider nespomína a nevie, že by niekedy niečo také povedal.

„Pánovi Massovi sa na základe tohto rozhovoru po dlhých rokoch potvrdilo, že skutočne došlo k utajeniu sprisahania,“ povedal De Marco. Ecclestonov zástupca David Quest následne spochybnil obsah uvedeného rozhovoru.

Zástupcovia bývalého šéfa Formuly 1 na súde uviedli, že Massa nestratil titul v dôsledku udalostí v Singapure, ale pre svoje jazdecké chyby a chybu pri zastávke v boxoch. Podľa ich názoru všetky športové dôsledky vyriešila už Svetová motoristická rada v roku 2009, pričom Lewisa Hamiltona, ktorý nie je účastníkom tohto konania, rovnako ako Massu negatívne ovplyvnili dôsledky nehody.

Na tomto mieste je zas vhodné pripomenúť, že Massa už nežiada o pripísanie titulu z roku 2008, ale „len“ o finančné odškodné vo výške 82 miliónov dolárov, takže vyťahovanie Lewisa Hamiltona sa javí byť rovnako scestné ako Massovo vyťahovanie Fernanda Alonsa.

„Slabý výkon pána Massu v pretekoch nijak nesúvisel s haváriou, rovnako ako skvelý výkon Lewisa Hamiltona. Ani jeden z nich pritom nevedel o pláne tímu Renault,“ povedal Ecclestonov právnik.

V stanovisku pre The Athletic Quest uviedol: „Všetko je dôsledok predčasného opustenia boxov s tankovacou hadicou stále pripevnenou k monopostu. Tá zrazila na zem jedného z mechanikov a jazdec potom vošiel priamo do cesty ďalšiemu monopostu.“

„Vyjadrenia pána Massu menia súdnu sieň na športový debatný krúžok, v ktorom žiadajú súd, aby sa pustil do hypotetického uvažovania o tom, ako by skončil športový zápas s takmer sedemnásťročným odstupom. Navrhovateľ v podstate žiada, aby súd odobral pánovi Hamiltonovi titul z roku 2008, hoci:

  1. Pán Hamilton nie je účastníkom konania.
  2. Rovnako čelil negatívnym dôsledkom havárie.
  3. Počas VC Singapuru 2008 sa nedopustil rovnakých jazdeckých chýb ako pán Massa.“

Opäť však musíme uviesť, že Massa nežiada o odobratie titulu Hamiltonovi a nechce získať majstrovskú trofej súdnou cestou. Súd bude rozhodovať iba o finančnom odškodnení, čo Bernieho právnici určite vedia, ale vo svojom vyjadrení pre médiá rozsiahlo píšu o tom, ako sa Massa snaží zvrátiť výsledky sezóny 2008.

FOM: Hamilton bol lepší než Massa

Podobne nekompromisne pristúpili ku komunikácii s médiami aj FIA a FOM. Zástupca federácie John Mehrzad vo svojom stanovisku médiám otvorene uviedol, že Massa najprv hľadal spôsob, ako sa dostať k titulu, a keď si uvedomil, že táto cesta je zarúbaná, rozhodol sa žiadať astronomické odškodné.

„Požiadavka pána Massu je zložitá a prehnane ambiciózna. Nie je teda prekvapením, že jeho komplikovaný nárok opakovane uviazol v rôznych štádiách tohto sporu a následne sa znova a znova pokúšal otočiť späť v nádeji, že nájde novú cestu vpred,“ uviedol zástupca FIA.

Anneliese Dayová, zástupkyňa FOM, zašla ešte ďalej a v jej stanovisku sa dočítame, že Massa prehral, pretože bol horší než Hamilton. Znovu nám nie je celkom jasné, aký význam má takéto subjektívne hodnotenie v spore o náhradu škody, ktorej Lewis Hamilton ani nie je účastníkom.

„Toto súdne konanie neprivedie pána Massu k vytúženej trofeji. Jedinými ‚víťazmi‘ počas ďalších 12 až 18 mesiacov právneho sporu budú právnici. Jednoduchým faktom je, že počas Veľkej ceny Singapuru aj celej sezóny 2008 podával pán Hamilton lepšie výkony ako pán Massa a všetci ostatní,“ uviedla Dayová.

„Nie je na tom nič nezvyčajné alebo nespravodlivé. Pán Massa mal jednoducho tú smolu, že súperil s jedným z najlepších jazdcov v histórii tohto športu, ktorého pán Massa ani nikto iný nedokázal poraziť,“ dodala Dayová.

Súvisiace články

Diskusia